puls negeren voor bepaalde tijd

IDE gerelateerde berichten
Gebruikers-avatar
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 Mrt 2022, 17:40

puls negeren voor bepaalde tijd

Berichtdoor AutonomY » 23 Mrt 2022, 18:14

Hallo, ik ben een newbie. Voor een project heb ik een vertraging nodig van een signaal. Dat wil zeggen, ik heb 2V als aangeboden signaal (inconsequente pulsjes of vaste pus) maar die moet(en) de eerste 10 tot 15 seconden (liefst instelbaar (5 tot 30 sec.)) genegeerd worden. Pas als het aanhoud moet er een poortje op HIGH tot een 'reset'. Hoe schrijf je zoiets als Schets?

Advertisement

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: puls negeren voor bepaalde tijd

Berichtdoor Frits1956 » 25 Mrt 2022, 10:08

Ik zou het op de volgende manier proberen:


in de setup:
stel de wachttijd

in de loop:

lees het pulspoortje
als er een puls op is en er is geen vlag, zet een vlag, lees en bewaar de systeemtijd
als er een vlag is en het verschil met de huidige systeemtijd en de bewaarde systeemtijd >= aan de ingestelde wachttijd, zet dan een poortje hoog
doe andere dingen die je wil (waaronder: lees een resetpoortje, zodra er aktie is, reset de vlag en het hoog gezette poortje)

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: puls negeren voor bepaalde tijd

Berichtdoor shooter » 26 Mrt 2022, 10:29

frits heeft de software al gemaakt, en voor de hardware zul je door 2 Volt wel een optocoupler moeten gebruiken die kan dan wel direct opeen ingang.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 Mrt 2022, 17:40

Re: puls negeren voor bepaalde tijd

Berichtdoor AutonomY » 27 Mrt 2022, 15:17

Bedankt voor de reacties! Leuk! Ik heb alleen maar wat basic gedaan in de jaren 80. Ben ik allemaal vergeten. De logica van Frits zie ik wel voor me echter kan ik dat als newbie niet voor elkaar krijgen. Shooter zegt dat Frits de software er al voor heeft,... die wil ik wel zien! Inderdaad zal ik de voorgestelde optocoupler gaan inzetten. Bedankt voor de tip! Dus een voorbeeld list of schets ben ik echt benieuwd naar. Ik zal met stukjes en vallen en opstaan de taal leren. Een flip-flopje is me al gelukt :-)

Gebruikers-avatar
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 Mrt 2022, 17:40

Re: puls negeren voor bepaalde tijd

Berichtdoor AutonomY » 28 Mrt 2022, 11:23

Frits1956 schreef:Ik zou het op de volgende manier proberen:


in de setup:
stel de wachttijd

in de loop:

lees het pulspoortje
als er een puls op is en er is geen vlag, zet een vlag, lees en bewaar de systeemtijd
als er een vlag is en het verschil met de huidige systeemtijd en de bewaarde systeemtijd >= aan de ingestelde wachttijd, zet dan een poortje hoog
doe andere dingen die je wil (waaronder: lees een resetpoortje, zodra er aktie is, reset de vlag en het hoog gezette poortje)


Bedankt voor je reactie, als newbie ben ik nog niet in staat om dit te schrijven. Ik lees dat je de software als hebt staan? mag ik die lezen? Ik zal met vallen en opstaan moeten leren hoe de taal te gebruiken.

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: puls negeren voor bepaalde tijd

Berichtdoor Frits1956 » 30 Mrt 2022, 00:14

Wat shooter bedoelde is niet dat ik daadwerkelijk de software heb geschreven maar dat ik alle benodigde acties heb benoemd.
Het is de bedoeling van dit forum dat mensen op weg geholpen worden. Het is echter niet de bedoeling om complete programma's te leveren.
Ik ga ervan uit dat je de arduino IDE reference funktie weet te vinden. Daar kan je informatie vinden. Bijvoorbeeld:
"Lees het pulspoortje" lees en bestudeer dan de info bij "digitalRead()"
"als er een puls" lees en bestudeer dan de info bij "if" en "if ... else"
"systeemtijd"lees en bestudeer dan de info bij "millis()"

kijk ook in het menu bij voorbeelden.
Daar zie je ontzettend veel zeer eenvoudige maar werkende programmaatjes die, met wat nadenken, je aardig op weg helpen.


Suc7

P.S.
Hier een link waar je ontzettend veel info kan vinden. Juist bedoeld voor newbee's
https://docs.arduino.cc/learn/programming/sketches

Gebruikers-avatar
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 Mrt 2022, 17:40

Re: puls negeren voor bepaalde tijd

Berichtdoor AutonomY » 30 Mrt 2022, 09:40

Frits1956 schreef:
Suc7

P.S.
Hier een link waar je ontzettend veel info kan vinden. Juist bedoeld voor newbee's
https://docs.arduino.cc/learn/programming/sketches


Bedankt Frits,

Ik ga me er in verdiepen,...

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: puls negeren voor bepaalde tijd

Berichtdoor Gij Kieken » 30 Mrt 2022, 10:49

Bijgevoegde link <https://docs.arduino.cc/built-in-examples/digital/Debounce> is een van de vele debounce tutorials.
Probeer dit te begrijpen en verander dan naar lieve lust de tijden om wat te experimenteren.
Als ingang kan je een opto gebruiken (zie Shooter)
Je kunt de sketch aanpassen naar pull-up of pull-down om wat te oefenen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 11
Geregistreerd: 23 Mrt 2022, 17:40

Re: puls negeren voor bepaalde tijd

Berichtdoor AutonomY » 30 Mrt 2022, 16:15

Gij Kieken schreef:Bijgevoegde link <https://docs.arduino.cc/built-in-examples/digital/Debounce> is een van de vele debounce tutorials.
Probeer dit te begrijpen en verander dan naar lieve lust de tijden om wat te experimenteren.
Als ingang kan je een opto gebruiken (zie Shooter)
Je kunt de sketch aanpassen naar pull-up of pull-down om wat te oefenen.


Bedankt Gij, het is interessant om gedaan te hebben. Mooi tegen 'contact dender'! Was leuk oom even mee te werken inderdaad. Maar ik zie er niet zo snel in hoe de eerste pulsen te negeren. Maar daar moet ik mezelf nog in verdiepen. Toch wil ik het doel uitleggen. Ik heb een gehandicapte zoon die epilepsie heeft ontwikkeld na 20 jaar. Nu gebeurd dit in de slaap. Ik slaap nu heel licht om te waken. Er zijn een paar bewaak producten die je kan aanschaffen maar die blijken allemaal niet geschikt voor mijn zoon. Nu wil ik een babyphone met dect gebruiken. De ontvanger heeft een aantal LED's en daar wil ik er een van gebruiken om dan via optocoupler aan te sluiten op de Arduino. Die moet de eerste signalen negeren omdat die er ook zijn als mijn zoon zich even omdraait. Dus een instelbare vertraging die op de praktijk is toegepast zou een wonder voor me zijn. Uiteraard als de input signalen de ingestelde tijd overschrijden wil ik een output die dan een telefoongerinkel o.i.d. kan laten horen tot een reset. Ik hoop dat dit verhaal gepast is in dit forum. Ik ben oud en moe en behoef echt een oplossing.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: puls negeren voor bepaalde tijd

Berichtdoor shooter » 02 Apr 2022, 11:25

inderdaad is dan een optocoupler het handigst, want die kun je dan ipv een led ertussen zetten, die sluit je aan op een ingang van de arduino met pull_up.
dan de software als je een ingang naar low gaat zet je een variabele zoals long start=millis();
dan kun je in de rest van de loop kijken of het lang genoeg heeft geduurd door millis()-start > wachttijd. Je kunt dan natuurlijk zeggen dat als binnen xtijd weer normaal is dan reset etc. maar je kunt ook het aantal aantijden tellen binnen een wachttijd etc.
als je een tijdschema maakt kun je dat zelf wel in een toestandsdiagram maken.
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten