servo aamsturing

Hardware geleverd door Arduino

servo aamsturing

Berichtdoor jantromp » 25 Jul 2024, 10:27

Is het mogelijk om een servo op 2 Arduino pins aan te sluiten waarbij op pin 1 script A en op pin 2 script B is geinstalleerd.
Het activeren van pin 1 of pin 2 wordt door een dcc signaal gerealiseerd en het is niet mogelijk om beide pins tegelijk actief te maken, dus of 1 of 2.
Als de pins in niet actieve toestand niets produceren zou deze oplossing voor mij stuurprobleem kunnen werken.

De reden van mijn vraag heeft te maken met het aansturen van een kolenkraan met 2 totaal verschillende bewegings scenarios.
Ik realiseer mij dat het gebruiken van pin 1 resp pin 2 met een simpele schakelaar is op te lossen maar ik vind dat niet erg elegant, ook dat kan dan wel weer geautomatiseerd worden maar betekent bistabiel relais en wisseldecoder.
\Gaarne jullie advies en/of suggesties.

Jan Tromp

Advertisement

Re: servo aamsturing

Berichtdoor shooter » 25 Jul 2024, 16:30

ja op een arduino is dat geen probleem
Code: Alles selecteren
if digitalInput(2) then servo1 else servo2
servo1 program
servo2 program

you can also wait in your program until a crane is ready for operation
paul deelen
shooter@home.nl

Berichtdoor jantromp » 26 Jul 2024, 10:25

Paul bedankt ,

maar dit gaat mijn probleem niet oplossen.
Waarschijnlijk heb ik mijn vraag niet goed geformuleerd en dus een nieuwe poging.

Wat ik wil is een kolenkraan bedienen met 2 servo's, 1 voor draaien en 1 voor hijsen/zakken.
Om dit te kunnen laten werken zijn er 2 bewegings scenario's nodig.
Een voor "loktrein lossen"en een voor "lok bekolen".
Scenario A "Loktrein lossen" moet als volgt :servo 2 hijsen, servo 1 0 tot - 90 degr , servo 2 zakken,delay, servo 2 hijsen, servo 1 naar 0 degr, servo 2 zakken, delay, enz bijv 10 keer.
Scenario B "Lok bekolen " is in principe de zelfde volgorde maar draaien begint van 0 tot + 90 degr en voor hijsen en zakken zijn de hoogten verschillend en dus de slag van servo 2.

Wat ik gepost had was een mogelijke oplossing met servo 1 aan 2 pins en servo 2 aan 2 andere pins.

Heb nu bedacht dat een nog elegantere oplossing zou zijn als je beide scenario"s op 1 pin zou kunnen zetten : servo 1 deel van scenario A en B op pen 1 en servo 2 deel van A en B op pen 2 waarbij dan het A resp B scenario gestart wordt door resp korte of lange puls.
in mijn geval zal dat een DCC puls moeten zijn en ik ben mij bewust dat voor de ARduino is dan een DCC shield nodig is.

Of dit allemaal kan weet ik niet vandaar dat ik om jullie hulp / advies vraag

Jan Tromp

Berichtdoor Frits1956 » 26 Jul 2024, 19:01

Waarom kies je voor servo's?
Is de kraan er 1 met kabel en grijper?

In museumwerkplaats TransitOost hebben we ook een modelbaan waarop een kraan in gebruik is. Onze kraan kan bediend worden door jeugdige bezoekers. Wij maken gebruik van 28BYJ-48 stappen motoren en sensoren voor minimale en maximale uitslagen, zowel in hijsen als draaien.

Berichtdoor shooter » 29 Jul 2024, 14:48

@frits, jij hebt het met stappenmotoren gedaan prima maar met een servo werkt dat toch heel anders want die hebben maar 1 pin nodig
@jan je arduino heeft wel een ingang voor je DCC signaal over hoop ik en dan maak je dus 1 programma met een digitaal punt waar je gaat laden of lossen dus:
if digitalInput(2) then servo1 else servo2
servo1 :ladenprogram
servo2 :lossenprogram
doe het eerst maar met een simpele schakelaar en als dat werkt dan digitaal via je controller
hoever ben je ondertussen met je programma?
paul deelen
shooter@home.nl

Berichtdoor jantromp » 29 Jul 2024, 15:08

Paul , bedankt voor je reactie .
Maar jouw suggesties zal in mijn geval niet kunnen werken aangezien servo 2 voor draaien en servo 1 voor hijsen/ zakken is bedoeld, ik kan dat mechanisch niet simpel anders oplossen.
Wat ik bedacht heb is het volgende bijv voor "Lok bekolen ":
Start : dcc signaal, Servo 1 hijssen van 0 nr -160 dgrs ; servo 2 draaien van 0 nr -90 dgrs , servo 1 zakken van -160 nr -130 dgr ; wachten ; servo 1 hijssen van -130 nr -160 dgr ; servo 2 draaien van - 90 nr 0 dgr ; servo 1 zakken van -160 nr 0 ; wachten enz.

Voor het andere scenario "Kolen lossen " ziet het verloop er hetzelfde uit met dit verschil dat draaien naar + hoek gaat en de hef resp zak hoeken anders zijn.
Wat ik heb aangegeven is natuurlijk geen script maar wel hoe de 2 scenaruis moeten velopen.

Ik ben met Arcomora bezig geweest maar dat kan niet meer dan 2 koeken aan en zoals je ziet 3 posities vereist.

Gaarne je reactie / suggesties
MVG Jan

Berichtdoor Frits1956 » 29 Jul 2024, 18:54

shooter schreef:@frits, jij hebt het met stappenmotoren gedaan prima maar met een servo werkt dat toch heel anders want die hebben maar 1 pin nodig

klopt als een bus paul, nadeel van een servo is in mijn beleving dat het veel lastiger is om snelheid te regelen, en de uitslag is normaliter beperkt tot 180 graden terwijl het initialiseren gepaard gaat met een redelijk plotselinge beweging naar het beginpunt. Een enkele pin beschikbaar hoeft geen probleem te zijn, als je een dedicated uno oid gebruikt om alle kraanbewegingen te sturen. Vandaar mijn vraag waarom kiezen voor een servo

Berichtdoor shooter » 30 Jul 2024, 13:30

@frits snelheid kun je gewoon per graad regelen hoor niet precies maar dat ligt meer aan de timer
@jan arcomora is best uitgebreid maar als je toch een UNO wilt gebruiken dan kun je een kraan maken met 2 uitgangspinnen waarop dus draaien en hijsen apart zitten. Maak eerst maar een programma voor je kraan met alle bewegingen en standen (kan het makkelijkst in de Arduino IDE) maak een opzetje met
snelheid 100
draai 0
hijs0
hijs 100
draai 113
wacht 10
etc
paul deelen
shooter@home.nl

Berichtdoor jantromp » 03 Aug 2024, 17:13

Paul, volgens Nico Neering kan de dcc next met het sevo programma maar 2 hoeken aan.
Met jouw suggestie kan ik denk ik wel verder.
Bedankt en GRT Jan Tromp

Terug naar Arduino hardware