gaat fout bij compileren / Verifiëren

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 95
Geregistreerd: 15 Feb 2015, 13:11

gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor kweetniet » 20 Sep 2016, 11:34

Hallo allemaal,

ik las hier elders ook al een bijna soortgelijk probleem maar bij mij is het denk ik net iets anders.
bij sommige stukjes software doet mijn Arduino IDE(noem ik het zo goed? IDE) doet ie het wel en bij sommige niet?
wat ik veelal doe is dat ik (van het internet) de stukjes software kopieer en plakt in zo'n sketch window.
jullie hebben wel in de gaten je hebt te maken met een software NOOB dus graag als het kan in Jip&Janneke taal?

ik zal voorbeeldje geven wat en hoe ik het doet.
ik wou graag met MORSE code aan de gang, daar is al veel software voor geschreven dus vond bijvoorbeeld dit:
https://github.com/markfickett/arduinomorse
ik heb geklikt op het linkje: morse.ccp en kwam hier terecht:
https://github.com/markfickett/arduinom ... /morse.cpp
ik selecteer dan die tekst en kopieer en plak het dan in de arduino IDE
(wel maak ik eerst het veld schoon!) dat stukje als je arduino opstart met die haakjes selecteer ik en gooi die weg,
ook al doe ik dat niet en laat ik dat staan werkt het niet.
dan klik ik verifieer dan zegt arduino IDE sketch_sep20a opslaan ik klik oké en vervolgens zegt arduino fout bij compileren.

ik hoop dat ik met het hele verhaal nog duidelijk ben?
iemand die weet wat ik verkeerd doe? (graag Jip&Janneke taal?) :oops:
vriendelijke groetjes uit omg. Rotterdam!
Rob.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 212
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor baco1978 » 20 Sep 2016, 14:09

Hallo Rob,

die morse.cpp is onderdeel van je library, het is een stukje wat aangesproken wordt van uit je programma.

Als je op de "clone or download" knop drukt. dan kan je de complete zipfile downloaden.
deze na het downloaden uitpakken en de complete directory kopieeren naar mijn documenten en dan in de map arduino/library.
eenmaal gekopieerd.

start je je IDE op en kan je vanuit file en dan selekteer je examples en daar tussen staat een item genaamd "Morse".


hopelijk kan je hier wat mee.

mocht er nog wat zijn, laat het ons weten

groet
Arjan
Met vriendelijke groet Arjan

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor Koepel » 20 Sep 2016, 14:26

Het is me niet duidelijk wat je precies weg gooit en wat de compiler zegt.

Okay, hier gaan we in meneer Kaktus taal:
Download de nieuwste Arduino.cc IDE 1.6.11.
(en nu maar hopen dat er niet teveel verkeerde dingen staan in de verborgen "arduino15" map).
Ga naar Github, naar dit: https://github.com/markfickett/arduinomorse.
Aan de rechterkant zie een groene knop "Clone or download". Klik daar op en kies "Download ZIP" en sla dat op.
In de Arduino IDE, kies in het menu: "Schets / Bibliotheek gebruiken / .ZIP Bibliotheek toevoegen".
Zoek het gedownloade bestand op, dat is "arduinomorse-master.zip" en kies dat.
Het is niet nodig om de Arduino IDE opnieuw op te starten.
In de Arduino IDE, kies in het menu: "Bestand / Voorbeelden / arduinomorse-master".
Kies een van de drie, bijvoorbeeld "simple", en compileer die.
Dan krijg je zoiets : De schets gebruikt 3.330 bytes (10%) programma-opslagruimte. Globale variabelen gebruiken 105 bytes (5%) van het dynamisch geheugen.
Dus alles ging goed.

Uitleg:
Het is een library. De voorbeelden die van de library gebruikt maken staan hier : https://github.com/markfickett/arduinomorse/tree/master/examples. Die voorbeelden zitten ook in het bestand dat je gedownload hebt, en komen automatisch in het menu.
Wat het programma doet, en hoe het gebruikt wordt, dat mag je zelf uitzoeken ;)

Als je liever geen library wilt gebruiken, maar de *.cpp en *.h van een library in je eigen project wilt hebben, dan kun je de bestanden naar de map van je eigen project kopiëren. Eventueel een #include aanpassen, en dat is alles.
Je kunt zelfs de code van de *.cpp en *.h file in een enkele sketch kopiëren. Dan wordt het wel een rommeltje (zeg maar gerust een enorme puinhoop :shock: ), dus dat zou ik niet doen.

P.S. Terwijl ik dit zit te typen heeft baco1978 ongeveer hetzelfde geschreven. Nou ja, ik post het toch maar. De *.zip vanuit de Arduino IDE installeren is beter :D

Berichten: 95
Geregistreerd: 15 Feb 2015, 13:11

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor kweetniet » 20 Sep 2016, 15:38

Hallo Arjan en...Koepel,
naar de hand van Koepel zijn tekst (en vond ik het nog moeilijk hoor! :oops: ) heb ik het nu voor elkaar!

en een puinhoop ben ik bang is het denk ik al wel! er zullen hier en of daar wat...filtjes? staan verdwaald en kwijtgeraakt ergens op die DDS schijf van mij :oops:
je schreef ook nog: Als je liever geen library wilt gebruiken... enz ik begreep daar HELEMAAL niks van! :oops:

het nare is ik zie zulke dingetjes op het internet en op YouTube en dan wil dat graag nadoen,
het mechanische gedeelte en of de elektronica en durf zelfs te beweren het financiële gedeelte is niet het probleem!
(zo heb ik hier bijv. ook twee 3D printers staan, en ja ja werkend!!! :) )
MAAR het software gedeelte MAN man man en het is jammer genoeg ook niet zo dat ik iemand er ff bij kan roepen zo van help me eens even (zou niet weten wie!)
ja vroeger een vriend en mijn zoon en mijn neefje maar die zitten ff niet meer 1 2 3 in mijn buurt.
maar goed, genoeg gejankt, ik hoop dat ik als het nodig is hier nog een keertje mag kommen jammeren als het me niet lukt?
mijn dank is nu alvast zo groot als dat ik ben! (dankjewel alle twee!)

.
vergeet nog wat,
ik wil dat stukje software gaan gebruiken om onbemand een vrijwel kale chip 328 met een QRP zendertje CW/morse uit te laten zenden met een steeds herhalende tekst.
bijvoorbeeld met/op timer zodat het zendertje nu ook weer niet de hele dag staat te piepen.
misschien kunnen die pauwzens in de software ook erbij verwerkt worden...(als dat mij lukt!)
moet er geloof ik dan wel zelf bij in de buurt blijven (volgens de regeltjes!) maar dat lijkt me gewoon leuk om eens te proberen zeg maar!
.
als hier over vraagjes zijn.... zal ik ze PROBEREN, te beantwoorden.

groetjes uit omg. Rotterdam.
Rob.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor Koepel » 20 Sep 2016, 19:36

Stel gerust al je vragen.
Als iets niet lukt, dan komt dat omdat wij het niet goed hebben uitgelegd :shock:

Ik zou graag als het ware over je schouder heen mee willen kijken. Daarom ik zou graag heel veel willen weten, zoals: foto's, filmpjes, schema's, sketches, alle gegevens, links naar de hardware en software onderdelen die je gebruikt, screendumps, enzovoorts. Dus als jij één vraag stelt, dan stel ik er misschien tien terug ;)

Berichten: 95
Geregistreerd: 15 Feb 2015, 13:11

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor kweetniet » 20 Sep 2016, 21:49

Hallo Koepel,
heb wat dat betreft nog niet zo veel!
wel andere dingetjes zoals bijvoorbeeld van 3D printen en misschien nog wat anders (heb niet veel geheimen!)
hier bijvoorbeeld een filmpje voor wat kennisjes gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=hO-CCKaoN5s
uiteraard heb ik dit niet van mijzelf maar gepikt, en wel van Bart:
https://www.youtube.com/watch?v=indCju7ikQ4
hij heeft een (vind ik) vreselijk leuk kanaal kijk zelf maar:
https://www.youtube.com/channel/UCY5jec ... ymy03nAxnw
waardoor ik nu zo verschrikkelijk getriggerd ben dat is door deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=sNIMCdVOHOM
de kale arduino, en vond steeds meer kalle arduinoows zelfs zonde kristal!
ik ben begonnen als radiopiraat en nu dus als gelicentieerd amateur en dan kom je van alles tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=0ugrU7RoT_8
hij had ook een arduino CW code in een andere video maar is weg helaas.
maar ongeveer zo iets leek mij dus wel leuk!
hier nog wat rommeldepommel van mij:
https://myalbum.com/album/G607ElcqFB3w

VrGr Rob.

Berichten: 95
Geregistreerd: 15 Feb 2015, 13:11

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor kweetniet » 20 Sep 2016, 22:20

weer een link maar toch gaat het hier ook niet goed bij:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... OSGYsCjYew
misschien licht het nu niet aan mij deze keer?
bij morse library gaat het bij mij niet goed.

wou er nog een bijlage bij doen maar dat lukt me helaas niet!
dacht doe er een print screen bij maar nee dat wil niet.

VrGr Rob.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor nicoverduin » 20 Sep 2016, 22:55

zoiets:
cpp code
/***********************************************************************
WB7FHC's Morse Code Decoder v. 1.1
(c) 2014, Budd Churchward - WB7FHC
This is an Open Source Project
http://opensource.org/licenses/MIT

Search YouTube for 'WB7FHC' to see several videos of this project
as it was developed.

MIT license, all text above must be included in any redistribution
**********************************************************************

This project makes use a custom built tone decoder module using
the LM567C microchip. Details of this module will eventually be posted
on line. This module allows you to tune to the frequency of a specific
tone while ignoring noice and other tones of different frequencies

The program will automatically adjust to the speed of code that
is being sent. The first few characters may come out wrong while it
homes in on the speed. If you are not seeing solid copy, press the
restart button on your Arduino. You can try adjusting the tone decoder.
Lowering the volume of the incoming CW can also help. If the tone decoder
is not centered on the frequency of the incomming signal, you may have
to fine tune the module as you lower the volume.

The software tracks the speed of the sender's dahs to make
its adjustments. The more dahs you send at the beginning
the sooner it locks into solid copy.

After a reset, the following text is very difficult to lock in on:
'SHE IS HIS SISTER' because there are only two dahs in the whole
phrase and they come near the end. However, if you reset and then
send 'CALL ME WOODY' it will match your speed quite quickly.

This project is built around the 20x4 LCD display. The sketch includes
funtions for word wrap and scrolling. If a word extends beyond the 20
column line, it will drop down to the next line. When the bottom line
is filled, all lines will scroll up one row and new text will continue
to appear at the bottom.

This version makes use of the 4 digit parallel method of driving the
display.

If you are planning on using a 16x2 you will want to make some changes.
Frankly, I don't think scrolling makes sense with only two lines.
Sometimes long words or missed spaces will result in only two words
left on your display. If you don't have a 20x4 (they're really only a
few bucks more) you might want to leave out the word wrap and scrolling.

Hook up your LCD panel to the Arduino using these pins:
LCD pin 1 to GND
LCD pin 2 to +5V
LCD pin 4 to D7
LCD pin 6 to D6
LCD pin 11 to D5
LCD pin 12 to D4
LCD pin 13 to D3
LCD pin 14 to D2
LCD pin 15 to +5V
LCD pin 16 to GND

Data from pin 8 of the LM567C will be fed to D8 on the Arduino
When this pin is HIGH there is no tone detected.
When this pin is LOW a tone of the set frequency has been detected.


*********************************************************************/

#include <LiquidCrystal.h>
// initialize the library with the numbers of the interface pins
LiquidCrystal lcd(7, 6, 5, 4, 3, 2);

int audioPin = 8; // we read data from the tone detector module here
int audio = 1; // will store the value we read on this pin

int LCDline = 1; // keeps track of which line we're printing on
int lineEnd = 21; // One more than number of characters across display
int letterCount = 0; // keeps track of how may characters were printed on the line
int lastWordCount = 0; // keeps track of how may characters are in the current word
int lastSpace = 0; // keeps track of the location of the last 'space'

// The next line stores the text that we are currently printing on a line,
// The charcters in the current word,
// Our top line of text,
// Our second line of text,
// and our third line of text
// For a 20x4 display these are all 20 characters long
char currentLine[] = "12345678901234567890";
char lastWord[] = " ";
char line1[] = " ";
char line2[] = " ";
char line3[] = " ";

boolean ditOrDah = true; // We have either a full dit or a full dah
int dit = 10; // We start by defining a dit as 10 milliseconds

// The following values will auto adjust to the sender's speed
int averageDah = 240; // A dah should be 3 times as long as a dit
int averageWordGap = averageDah; // will auto adjust
long fullWait = 6000; // The time between letters
long waitWait = 6000; // The time between dits and dahs
long newWord = 0; // The time between words

boolean characterDone = true; // A full character has been sent

int downTime = 0; // How long the tone was on in milliseconds
int upTime = 0; // How long the tone was off in milliseconds
int myBounce = 2; // Used as a short delay between key up and down

long startDownTime = 0; // Arduino's internal timer when tone first comes on
long startUpTime = 0; // Arduino's internal timer when tone first goes off

long lastDahTime = 0; // Length of last dah in milliseconds
long lastDitTime = 0; // Length oflast dit in milliseconds
long averageDahTime = 0; // Sloppy Average of length of dahs

boolean justDid = true; // Makes sure we only print one space during long gaps

int myNum = 0; // We will turn dits and dahs into a binary number stored here

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
// Now here is the 'Secret Sauce'
// The Morse Code is embedded into the binary version of the numbers from 2 - 63
// The place a letter appears here matches myNum that we parsed out of the code
// #'s are miscopied characters
char mySet[] ="##TEMNAIOGKDWRUS##QZYCXBJP#L#FVH09#8###7#####/-61#######2###3#45";
char lcdGuy = ' '; // We will store the actual character decoded here

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

void setup() {
pinMode(audioPin, INPUT);
pinMode(13,OUTPUT); // We're going to blink Arduino's onboard LED
lcd.begin(20, 4); // Cuzz we have a 20x4 display
lcd.clear(); // Get rid of any garbage that might appear on startup
//delay(2000);
lcd.print("WB7FHC CW DECODER v5");
lcd.setCursor(0,1);

}

void loop() {
audio = digitalRead(audioPin); // What is the tone decoder doing?

if (!audio) keyIsDown(); // LOW, or 0, means tone is being decoded
if (audio) keyIsUp(); // HIGH, or 1, means no tone is there
}

void keyIsDown() {
// The decoder is detecting our tone
// The LEDs on the decoder and Arduino will blink on in unison
digitalWrite(13,1); // turn on Arduino's LED


if (startUpTime>0){
// We only need to do once, when the key first goes down
startUpTime=0; // clear the 'Key Up' timer
}
// If we haven't already started our timer, do it now
if (startDownTime == 0){
startDownTime = millis(); // get Arduino's current clock time
}

characterDone=false; // we're still building a character
ditOrDah=false; // the key is still down we're not done with the tone
delay(myBounce); // Take a short breath here

if (myNum == 0) { // myNum will equal zero at the beginning of a character
myNum = 1; // This is our start bit - it only does this once per letter
}
}

void keyIsUp() {
// The decoder does not detect our tone
// The LEDs on the decoder and Arduino will blink off in unison
digitalWrite(13,0); // turn off Arduino's LED

// If we haven't already started our timer, do it now
if (startUpTime == 0){startUpTime = millis();}

// Find out how long we've gone with no tone
// If it is twice as long as a dah print a space
upTime = millis() - startUpTime;
if (upTime<10)return;
if (upTime > (averageDah*2)) {
printSpace();
}

// Only do this once after the key goes up
if (startDownTime > 0){
downTime = millis() - startDownTime; // how long was the tone on?
startDownTime=0; // clear the 'Key Down' timer
}

if (!ditOrDah) {
// We don't know if it was a dit or a dah yet
shiftBits(); // let's go find out! And do our Magic with the bits
}

// If we are still building a character ...
if (!characterDone) {
// Are we done yet?
if (upTime > dit) {
// BINGO! we're done with this one
printCharacter(); // Go figure out what character it was and print it
characterDone=true; // We got him, we're done here
myNum=0; // This sets us up for getting the next start bit
}
downTime=0; // Reset our keyDown counter
}
}


void shiftBits() {
// we know we've got a dit or a dah, let's find out which
// then we will shift the bits in myNum and then add 1 or not add 1

if (downTime < dit / 3) return; // ignore my keybounce

myNum = myNum << 1; // shift bits left
ditOrDah = true; // we will know which one in two lines


// If it is a dit we add 1. If it is a dah we do nothing!
if (downTime < dit) {
myNum++; // add one because it is a dit
} else {

// The next three lines handle the automatic speed adjustment:
averageDah = (downTime+averageDah) / 2; // running average of dahs
dit = averageDah / 3; // normal dit would be this
dit = dit * 2; // double it to get the threshold between dits and dahs
}
}


void printCharacter() {
justDid = false; // OK to print a space again after this

// Punctuation marks will make a BIG myNum
if (myNum > 63) {
printPunctuation(); // The value we parsed is bigger than our character array
// It is probably a punctuation mark so go figure it out.
return; // Go back to the main loop(), we're done here.
}
lcdGuy = mySet[myNum]; // Find the letter in the character set
sendToLCD(); // Go figure out where to put in on the display
}

void printSpace() {
if (justDid) return; // only one space, no matter how long the gap
justDid = true; // so we don't do this twice

// We keep track of the average gap between words and bump it up 20 milliseconds
// do avoid false spaces within the word
averageWordGap = ((averageWordGap + upTime) / 2) + 20;

lastWordCount=0; // start counting length of word again
currentLine[letterCount]=' '; // and a space to the variable that stores the current line
lastSpace=letterCount; // keep track of this, our last, space

// Now we need to clear all the characters out of our last word array
for (int i=0; i<20; i++) {
lastWord[i]=' ';
}

lcdGuy=' '; // this is going to go to the LCD

// We don't need to print the space if we are at the very end of the line
if (letterCount < 20) {
sendToLCD(); // go figure out where to put it on the display
}
}

void printPunctuation() {
// Punctuation marks are made up of more dits and dahs than
// letters and numbers. Rather than extend the character array
// out to reach these higher numbers we will simply check for
// them here. This funtion only gets called when myNum is greater than 63

// Thanks to Jack Purdum for the changes in this function
// The original uses if then statements and only had 3 punctuation
// marks. Then as I was copying code off of web sites I added
// characters we don't normally see on the air and the list got
// a little long. Using 'switch' to handle them is much better.


switch (myNum) {
case 71:
lcdGuy = ':';
break;
case 76:
lcdGuy = ',';
break;
case 84:
lcdGuy = '!';
break;
case 94:
lcdGuy = '-';
break;
case 97:
lcdGuy = 39; // Apostrophe
break;
case 101:
lcdGuy = '@';
break;
case 106:
lcdGuy = '.';
break;
case 115:
lcdGuy = '?';
break;
case 246:
lcdGuy = '$';
break;
case 122:
lcdGuy = 's';
sendToLCD();
lcdGuy = 'k';
break;
default:
lcdGuy = '#'; // Should not get here
break;
}
sendToLCD(); // go figure out where to put it on the display
}

void sendToLCD(){
// Do this only if the character is a 'space'
if (lcdGuy > ' '){
lastWord[lastWordCount] = lcdGuy; // store the space at the end of the array
if (lastWordCount < lineEnd - 1) {
lastWordCount++; // only bump up the counter if we haven't reached the end of the line
}
}
currentLine[letterCount] = lcdGuy; // now store the character in our current line array

letterCount++; // we're counting the number of characters on the line

// If we have reached the end of the line we will go do some chores
if (letterCount == lineEnd) {
newLine(); // check for word wrap and get ready for the next line
return; // so we don't need to do anything more here
}

lcd.print(lcdGuy); // print our character at the current cursor location

}

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
// The following functions handle word wrapping and line scrolling for a 4 line display //
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

void newLine() {
// sendToLCD() will call this routine when we reach the end of the line
if (lastSpace == 0){
// We just printed an entire line without any spaces in it.
// We cannot word wrap this one so this character has to go at
// the beginning of the next line.

// First we need to clear all the characters out of our last word array
for (int i=0; i<20; i++) {
lastWord[i]=' ';
}

lastWord[0]=lcdGuy; // store this character in the first position of our next word
lastWordCount=1; // set the length to 1
}

truncateOverFlow(); // Trim off the first part of a word that needs to go on the next line
linePrep(); // Store the current line so we can move it up later
reprintOverFlow(); // Print the truncated text and space padding on the next line
}

void truncateOverFlow(){
// Our word is running off the end of the line so we will
// chop it off at the last space and put it at the beginning of the next line

if (lastSpace==0) {return;} // Don't do this if there was no space in the last line

// Move the cursor to the place where the last space was printed on the current line
lcd.setCursor(lastSpace,LCDline);

letterCount = lastSpace; // Change the letter count to this new shorter length

// Print 'spaces' over the top of all the letters we don't want here any more
for (int i = lastSpace; i < 20; i++) {
lcd.print(' '); // This space goes on the display
currentLine[i] = ' '; // This space goes in our array
}
}


void linePrep(){
LCDline++; // This is our line number, we make it one higher

// What we do next depends on which line we are moving to
// The first three cases are pretty simple because we working on a cleared
// screen. When we get to the bottom, though, we need to do more.
switch (LCDline) {
case 1:
// We just finished line 0
// don't need to do anything because this for the top line
// it is going to be thrown out when we scroll anyway.
break;
case 2:
// We just finished line 1
// We are going to move the contents of our current line into the line1 array
for (int j=0; j<20; j++){
line1[j] = currentLine[j];
}
break;
case 3:
// We just finished line 2
// We are going to move the contents of our current line into the line2 holding bin
for (int j=0; j<20; j++){
line2[j] = currentLine[j];
}
break;
case 4:
// We just finished line 3
// We are going to move the contents of our current line into the line3 holding bin
for (int j=0; j<20; j++){
line3[j] = currentLine[j];
}
//This is our bottom line so we will keep coming back here
LCDline = 3; //repeat this line over and over now. There is no such thing as line 4

myScroll(); //move everything up a line so we can do the bottom one again
break;
}

}

void myScroll(){
// We will move each line of text up one row

int i = 0; // we will use this variables in all our for loops

lcd.setCursor(0,0); // Move the cursor to the top left corner of the display
lcd.print(line1); // Print line1 here. Line1 is our second line,
// our top line is line0 ... on the next scroll
// we toss this away so we don't store line0 anywhere

// Move everything stored in our line2 array into our line1 array
for (i = 0; i < 20; i++) {
line1[i] = line2[i];
}

lcd.setCursor(0,1); // Move the cursor to the beginning of the second line
lcd.print(line1); // Print the new line1 here

// Move everything stored in our line3 array into our line2 array
for (i = 0; i < 20; i++) {
line2[i]=line3[i];
}
lcd.setCursor(0,2); // Move the cursor to the beginning of the third line
lcd.print(line2); // Print the new line2 here

// Move everything stored in our currentLine array into our line3 array
for (i = 0; i < 20; i++) {
line3[i] = currentLine[i];
}

}

void reprintOverFlow(){
// Here we put the word that wouldn't fit at the end of the previous line
// Back on the display at the beginning of the new line

// Load up our current line array with what we have so far
for (int i = 0; i < 20; i++) {
currentLine[i] = lastWord[i];
}
lcd.setCursor(0, LCDline); // Move the cursor to the beginning of our new line
lcd.print(lastWord); // Print the stuff we just took off the previous line
letterCount = lastWordCount; // Set up our character counter to match the text
lcd.setCursor(letterCount, LCDline);
lastSpace=0; // clear the last space pointer
lastWordCount=0; // clear the last word length
}
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor Koepel » 21 Sep 2016, 09:18

@kweetniet, bedankt voor de links, leuk :!:

De laatste link via Google, en waarvan nicoverduin de sketch plaatste is deze bladzijde : http://www.qrz.lt/ly2bok/Konstrukcijos/Arduino%20CW%20dekoderis/cw_dekoderis_su_skaitmeniniu_fil.htm
De sketch staat als link onderaan die bladzijde.

Het kan erg frusterend zijn om willekeurig wat sketches van internet te proberen.
Ik begin meestal te zoeken bij Adafruit (https://github.com/adafruit), en er zijn bekende namen zoals RobTillaart (https://github.com/RobTillaart/Arduino/tree/master/libraries) en PaulStoffregen (https://github.com/PaulStoffregen).
Er is natuurlijk de Arduino.cc Playground : http://playground.arduino.cc/. Zoek bijvoorbeeld op deze bladzijde naar 'morse' : http://playground.arduino.cc/Main/InterfacingWithHardware#Output.
Ik kijk veel bij hackaday.com, daar staan over het algemeen nette afgeronde projecten. Bij http://hackaday.com/ kun je rechtsboven zoeken naar 'morse'.

Wat echter belangrijker is, is dat wij begrijpen wat er niet goed gaat.

Ik neem aan dat anderen heel veel van dit soort voorbeelden kunnen noemen, maar ik hoop dat dit het duidelijk maakt:
Mijn chef had een apparaat ontwikkeld en liet dat testen door een andere afdeling. Het kwam terug met de mededeling: "hij doet het niet".
Dat is dus zo'n opmerking die alleen maar vragen oproept.
Wat bleek, de meetmethode die altijd door iedereen over heel de wereld werd gebruikt bleek onnauwkeurig voor lage concentraties. Het apparaat dat mijn chef had ontwikkeld kon dat wel meten. Dus de meetmethode bleek fout, niet het apparaat.
De andere afdeling had beter kunnen zeggen: we hebben het gemeten op een bepaalde manier onder bepaalde condities, en bij lage concentraties krijgen we deze getallen die afwijken van de standaard meetmethode.

Berichten: 95
Geregistreerd: 15 Feb 2015, 13:11

Re: gaat fout bij compileren / Verifiëren

Berichtdoor kweetniet » 21 Sep 2016, 18:14

Hallo allemaal,

Ja Nico inderdaad,
ik dacht zal de software die jij geplakt hebt ook eens proberen maar neee die vlieger gaat niet op.
ook hier gaat het fout met compileren!
doet deze software het bij jou wel dan? of bij iemand anders? ben ik erg nieuwsgierig naar!
ook Hallo natuurlijk Koepel!
nou als ik die link aanklikt en dan de software die dan tevoorschijn komt kopieert en plakt gaat het ook fout.
en al huilend ging rob hoekje zitten :P LOL.
Deze ga ik denk ik ook aanschaffen:
https://www.youtube.com/watch?v=Bd_Oacj4L_Q
kan ik zelf proberen morse aan te leren (zal niet 1 2 3 ff gaan maar goed)
dankjewel voor jou linkjes ik moet ze nog even wat langer en meer bekijken,
en jahaaa dat is ook zo iets het voorbeeld het apparaat..... ik weet wel het licht op de een of andere manier aan mij!
maar ik moet wel nog even zeggen ik was al eerder ook bezig geweest hoor!
maar dat was (vond ik) in het verkeerde forum!
https://www.circuitsonline.net/forum/view/133550
en je kunt wel zien heb ik zelf op gegeven moment ook code zitten knutselen, en dat ging goed!!!
maar kreeg er toch de pest in dat ik dat andere niet voor elkaar kreeg en zodoende kwam ik hier want het hoort hier ook thuis die vraag!
en ben al heel erg goed geholpen door jullie en dus daar ook dankbaar voor.
en dan de foto's ja ik vind zelf ook kben een verwent mannetje,
maar realiseer mij dit ook terdege en daarbij werk daar (durf ik te zeggen ;-) ) ook hard voor!
https://myalbum.com/photo/76MGcBbPJrbv/550.jpg
https://myalbum.com/photo/IfwoFGU4wd88/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/KfEjdBqfLyZa/1k0.jpg
Ik rommelen met van alles (hobby's te veel en tijd te kort!)

vriendelijke groetjes allen!
Rob.

Volgende

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten