Hulp nodig, Slider met stappenmotor

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 44
Geregistreerd: 21 Dec 2012, 15:23
Woonplaats: Drenthe

Hulp nodig, Slider met stappenmotor

Berichtdoor B.Meijer » 21 Jun 2016, 22:27

Hallo,

Zou iemand mij kunnen helpen met een sketch voor een timelapse slider.
Ik weet minimaal van Arduino programmeren en dit is toch te ingewikkeld voor mij.

Ik heb het al gebouwd, maar kom niet uit de sketch met een stappenmotor.

De bedoeling is niet te moeilijk, mijn eerste idee was met display, meerdere snelheden, etc. maar ik zie er maar van af..

Zou het willen met een aan/uit schakelaar, startknop, stopknop, en een resetknop
Verder heb ik aan beide uiteinden een microswitch.
Ik zou, wanneer de aan/uit schakelaar wordt bediend (spanning op de arduino) dat de camera plateau naar een switch1 gaat en daar stopt als uitgangspunt.
Met start gaat het dan op zijn langzaamste snelheid naar de andere kant waar het stopt bij de andere switch2.
Bij Reset gaat het snel terug naar switch1 voor een nieuwe start.


Ik heb een stappenmotor Nema17 en wordt aangestuurd door een StepStick-DRV8825 Driver.
De arduino is een Mega 2650 R3.
De stappenmotor beweegt een timing belt.

Zou iemand mij met de ingewikkelde dingen kunnen helpen..
Ik hoop dat, wanneer ik een beetje hulp heb, het kwartje valt en ik het zelf ook zie.

Met vriendelijke groet,

Bert
Hou niet van de nachtdienst, maar wel van nachtfotografie

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hulp nodig, Slider met stappenmotor

Berichtdoor shooter » 22 Jun 2016, 00:13

begin eens met de library stepper, dan gaat het best lukken.
gebruik datasheet drv8825.pdf
en dan de aansluitingen moeten natuurlijk wel in de software gezet worden. dus even een schema maken (fritzing) en dan stepper proberen.
je zult versteld staan wat je zelf kan hoor.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 44
Geregistreerd: 21 Dec 2012, 15:23
Woonplaats: Drenthe

Re: Hulp nodig, Slider met stappenmotor

Berichtdoor B.Meijer » 22 Jun 2016, 16:45

Bedankt voor je antwoord..

Ik heb een schema in Fritzing gemaakt en bijgevoegd.
Wat bedoel je eigenlijk met de aansluitingen in de software zetten?

Ik zal er eens wat proberen, en hier neerzetten..

groet.
Bijlagen
slider_bb (Custom).jpg
slider_bb (Custom).jpg (41.64 KiB) 9829 keer bekeken
Hou niet van de nachtdienst, maar wel van nachtfotografie

Berichten: 44
Geregistreerd: 21 Dec 2012, 15:23
Woonplaats: Drenthe

Re: Hulp nodig, Slider met stappenmotor

Berichtdoor B.Meijer » 22 Jun 2016, 18:35

Bovenstaande Tekening klopt niet helemaal, heb de switches er nog niet op staan.

Maar ik heb bepaalde dingen uitgezocht via de driver pdf.

Volgens de tekening van in de driver pdf zouden M0-M1-M2 Reset en Sleep altijd onder spanning staan.

Dir is voor de richting.

M0-M1-M2 is voor de snelheid.
Dus met een reset van de slider (plateau moet naar start switch) kunnen M0-M1-M2 = Low en DIR = Low (dus snel tegen de richting in)

Na de reset wil ik starten op langzame snelheid. M0-M1-M2 = High en DIR = High (Langzaam met richting mee tot aan de eindswitch)

Zit ik hier op de goede weg, of er totaal naast?

Verder een vraagje: Moet ik elke step aangeven, had ik ergens gelezen, of is daar de bibliotheek stepper.h voor.

grtz
Hou niet van de nachtdienst, maar wel van nachtfotografie

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hulp nodig, Slider met stappenmotor

Berichtdoor shooter » 22 Jun 2016, 18:58

M0 M1 en M2 zijn niet voor de snelheid maar hoe ver de motor draait bij elke step puls die je erop zet.
aanbeveling is half step, of kwart step. dus low high low
oke geel is dus nul (pak daar zwart voor) en zwart is 5 Volt, pak door oranje voor of zo

de rest lijkt prima te zijn, als de voeding <12 Volt is dan kun je ook Vin gebruiken, de driver heeft een eigen regelaar

dan de software:
zet DIR HIGH,
je kunt zelf een stukje schrijven om stappen te zetten als switch1 aan is, elke x milliseconden maak je dan de puls (step) hoog en dan weer laag
dan gaat het motortje lopen.
dan uitbreiden naar als switch2 aan is dan is de DIR LOW.
en dan switch3, je moet dan bijhouden hoeveel stappen je gezet hebt, en als switch3 aan is dan moet motortje weer terug tot teller 0 is (dat kan ook een positief zijn dus teller is een INT, of een dubbele(ja je zoekt maar iets op hoor, daar is een cheat sheet voor.

als dat allemaal werkt zoek dan de library stepper op en zet deze in de gebruiker/arduino/library.
daar staan ook gelijk een paar examples in die je kunt proberen.

dat werkt met een timer, en dus kun je ondertussen ook andere dingen doen, als je maar zorgt dat de step zo vaak mogelijk wordt gechekt.

de volgende stap is dan accelstepper waar je ook de snelheid verandert tijdens het starten en stoppen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 44
Geregistreerd: 21 Dec 2012, 15:23
Woonplaats: Drenthe

Re: Hulp nodig, Slider met stappenmotor

Berichtdoor B.Meijer » 22 Jun 2016, 23:17

Ik ben enthousiast begonnen vandaag, en heb de motor zien trillen, maar niet draaien..
Heb diverse test sketches geprobeerd, maar krijg de motor nog niet lekker aan het draaien..
Maar dat was ook de reden voor mijn vraag.. :)

Heb nog wel een paar vragen om alles beter te begrijpen.
1. Bijv ik druk een switch in, is dus 'HIGH'. Wanneer ik het los laat "LOW" Hoe houd ik zo'n actie 'High'.
2. je spreekt over elke X milliseconden een puls hoog en laag maken. Ik kan nergens vinden wat ik zou moeten ingeven..
Had iets gevonden over delay... en millis.

Dit heb ik tot nu toe gemaakt, maar het lijkt mij niet goed... (motor draait ook niet hoor, bromt even)

cpp code
const int btnStart = 3 ; //Start Button

const int stDir = 7 ; //Stappenmotor Dir - Richting
const int stStep = 8 ; //Stappenmotor Step - Stepper
const int stEna = 9 ; //Stappenmotor Ena - Enable
unsigned long currentTime;
unsigned long loopTime;

int buttonState = 0;

void setup() {
// put your setup code here, to run once:
// uitgaande signalen:
pinMode(stDir, OUTPUT);
pinMode(stStep, OUTPUT);
currentTime = millis();
loopTime = currentTime;
pinMode(stEna, OUTPUT);

pinMode(btnStart, INPUT);
}

void loop() {
// put your main code here, to run repeatedly:
digitalWrite(stDir, HIGH);

// read the state of the pushbutton value:
buttonState = digitalRead(btnStart);

// Kijk of start is ingedrukt.
if (buttonState == HIGH)
// start Stepper - met de richting mee:
currentTime = millis();
if(currentTime >= (loopTime + 100)){
digitalWrite(stStep, !digitalRead(stStep));
loopTime = currentTime; // Updates loopTime
}
}


Ik hoop dat je mij iets op weg kan helpen, zodat ik mijn kennis nog iets kan opkrikken..

Groet Bert
Hou niet van de nachtdienst, maar wel van nachtfotografie

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hulp nodig, Slider met stappenmotor

Berichtdoor nicoverduin » 23 Jun 2016, 07:52

a) Moet je die stEna niet HIGH maken? Daarmee enable je de driver
b) Als je wilt dat de stappenmotor door loopt na dat je de button hebt ingedrukt, dan zou ik sowieso een functie maken om de motor te laten lopen. En dan in de loop een variabele true maken (bijvoorbeeld 'motorLoopt'). Als die true is dan roep je de motor functie aan om bijvoorbeeld een puls af te geven. Terug in de loop kijk je of motorLoopt false is. Zo ja dan kijk je of de button ingedrukt is. Zo ja dan maak je motorLoopt true.
Bovenstaande betekent wel dat de motor blijft lopen als deze is ingedrukt en niet meer stopt.
Verder als de motor niet wil lopen kan het zijn dat een van de wikkelingen verkeerd om is aangesloten. Dan moet je even deze omdraaien (niet allebei want dan veranderd er niets).

@edit: Wees voorzichtig met het aftappen van de voeding vanaf Vin. Een stepperDriver moet voldoende stroom kunnen krijgen omdat de driver werkt via een stroommeting. Als deze onvoldoende is werkt de regeling niet en wordt alles loeiend heet en fikt de driver uit. Daarnaast kan er teveel stroom lopen door het printspoortje op de mega als er wel voldoende stroom is geleverd kan worden. Wordt dat teveel dan kan het printspoortje op de Mega doorbranden. Het is beter om de voeding voor de stepperDriver apart te maken buiten de Mega om.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hulp nodig, Slider met stappenmotor

Berichtdoor shooter » 23 Jun 2016, 10:37

je doet het prima hoor,
de input knoppen zitten naar gnd geschakeld, dat betekent dat je de interne pullup aan moet zetten, dus bij btnstart,input moet nog pull up bij komen.
dat betekent ook dat als je op de knop drukt de ingang LOW wordt. en dus moet je de test omdraaien.
de enable moet LOW zijn.

en dan nico even volgen met de motorwikkelingen.
A moet naar een wikkeling gaan en B natuurlijk ook.
de oplossing met de timer en de ! is gewoon prima, (oke bij een overflow gaat het een keer mis maar daar heb jij geen last van voorlopig)

je wijze van programmeren is gewoon erg goed.
voor de richting hoef je dalijk maar 1 regel toe te voegen.

De voeding moet > 7.5 volt naar de motor toe, en de regelaar is vermoedelijk een 7805 dan zou het goed moeten gaan.
Op de 8825 zit een heel kleine potmeter (metalen rondje met een kruisje erindie je kunt verdraaien om de maximale stroom te regelen. Die staat defasult op heel weinig waardoor er weinig zal gebeuren.

als je de 8825 zo aansluit als je gedaan hebt, dan duurt het 3 seconden voor 1 stap dus 60 seconden voor een rotatie, dat komt door de M instellingen zet ze maar eens laag, dan zie je wat sneller. en de 100 beter een variabele van maken (dan kun je straks met een knop de snelheid veranderen en maak er 10 van dan gaat het een stuk sneller.
nu dus 10/32 stappen per seconde
wordt met 10 dus 100/32 stappen per seconde

en natuurlijk mag je als het werkt verder gaan met het huiswerk
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 44
Geregistreerd: 21 Dec 2012, 15:23
Woonplaats: Drenthe

Re: Hulp nodig, Slider met stappenmotor

Berichtdoor B.Meijer » 23 Jun 2016, 16:14

Ik ga er vanavond even weer voor zitten als ik de tijd heb.
Paul, Nico.. Eerst weer bedankt..
Hou niet van de nachtdienst, maar wel van nachtfotografie

Berichten: 44
Geregistreerd: 21 Dec 2012, 15:23
Woonplaats: Drenthe

Re: Hulp nodig, Slider met stappenmotor

Berichtdoor B.Meijer » 23 Jun 2016, 21:24

Vanavond ook weer een uurtje zitten prutsen..
Driver afgesteld met het schroefje, staat op 1,25V dus 2,5A, wat de Driver max aan kan, maar wat de NEMA17 ook vraagt.

VIN heb ik opgezocht, dat is de Spanningsingang volgens mij. Die gebruik ik niet, ik heb nu een boormachine accu van 18V, deze gaat op dit moment op het breadbord naar een spanningsregelaar.. 5V uit voor de Mega, en de 18V gaat naar de driver.

Wat ik ook probeer, ik krijg de motor niet aan het draaien.. Bij sommige sketches bromt het wat (maar daar vragen ze ook om 4 pinnen, dus wat de motor ook heeft. Neem aan dat dan maar 1 spoel bekrachtigd wordt.)

1 Spoel omdraaien heeft niet gewerkt, merkte geen verschil.

Hebben jullie misschien even een paar regels, waar ik van verder kan werken .. Als ik maar 1 rotatie zie heb ik er meer vertrouwen in...

Pullup moet ik nog even uitzoeken.. kwartje is nog niet gevallen :)

Gr. Bert
Hou niet van de nachtdienst, maar wel van nachtfotografie

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten