Relay aansluiting probleem

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 8
Geregistreerd: 26 Jan 2014, 02:17

Relay aansluiting probleem

Berichtdoor peter » 26 Jan 2014, 02:27

ik heb een relayblok 4 relais type SRD-05VDC-SL-C MERK SONGLE (CHINA)

volgens de site van banggood.com is het een optocoupler relayblok wat direct aan de arduino kan worden aangesloten.
Mij lukt het namelijk niet. Kan het kloppen dat je toch een diode en een transistor moet gebruiken tussen het relay en de arduino in om
de stroom van 5 volt te kunnen leveren. Ik dacht namelijk dat uit de arduino maar 2,4 volt kwam van de digitale pen om het relay te triggeren.

Dank alvast voor jullie medewerking

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Relay aansluiting probleem

Berichtdoor nicoverduin » 26 Jan 2014, 16:07

Behalve dat dit in de verkeerde categorie staat :)
Ik neem aan dat je het over deze hebt? http://www.banggood.com/5V-4-Channel-Re ... 87987.html
Wat ze meestal niet vertellen is dat het relais nogal wat stroom trekt en dan ga je meestal de boot in op een Arduino (Uno?). De stroom die dit soort relais trekken is meestal meer dan de Arduino kan leveren waardoor eea instort.
Eigenlijk zou je voor het goede een aparte 5V voeding moeten gebruiken op VCC.
De GND pin moet je wel verbinden met de Arduino. Anders hebben ze geen gemeenschappelijke GND.

De aansturing is vrij eenvoudig (zie voorbeeld)

Code: Alles selecteren
#define RELAIS1_PIN 8                 // bijvoorbeeld relais 1 op digital pin 8
#define SCHAKEL_MOMENT 5000L  // om de 5 seconden omschakelen
unsigned long ctr = 0L;                // teller dat om de 5 seconden (dit gaan we zo programmeren) het relais om-en-om gooit

setup(){
   pinMode(RELAIS1_PIN, OUTPUT);
}

loop() {
    if (millis() > ctr){
        //
        // we lezen gewoon de waarde die nu op het relais staat en gooien deze om
        //
        digitalWrite(RELAIS1_PIN, !digitalRead(RELAIS!_PIN));
        //
        // en zetten de timer weer op 5 seconden (of wat we ook definiëren)
        //
        ctr = millis() + SCHAKEL_MOMENT;
    }
}


Nog niet getest, maar dit moet gewoon werken. Is in feite het blink programma maar nu een relais
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Relay aansluiting probleem

Berichtdoor pjh » 31 Jan 2014, 09:44

Even off-topic: de getalnotatie met een afsluitende 'L', zoals in "SCHAKEL_MOMENT 5000L" ken ik niet. Maakt dit de variabele 'long'?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Relay aansluiting probleem

Berichtdoor nicoverduin » 31 Jan 2014, 12:02

Yep. Ik weet niet zeker of het moet. 't is meer een gewoonte die ik probeer consequent aan te houden. Net als mijn warning levels op hoogste niveau (dat kan in de Eclipse; in de Arduino IDE moet je denk ik een van die txt files aanpassen in hardware). Ik wil gewoon netjes programmeren om zoveel mogelijk onverwachte zaken uit te sluiten.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Relay aansluiting probleem

Berichtdoor pjh » 31 Jan 2014, 13:19

THNX :P

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Relay aansluiting probleem

Berichtdoor shooter » 31 Jan 2014, 13:44

handigste is een stekkervoeding op 4.5 volt zetten en die aansluiten op vcc en gnd.
en erzitten inderdaad optocouplers op relaisbord dus verder hoef je niets te doen. gewoon de gnd doorverbinden
het vreemde aan hwt bordje is dat de gnd na de optocouple lijkt verbonden te zijn met de gnd van de uno dan heeft de optocoupling geen zin dus kijk dat even na.
dit bordje is prima door de dubbel isolatie
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Relay aansluiting probleem

Berichtdoor nicoverduin » 31 Jan 2014, 17:08

shooter schreef:handigste is een stekkervoeding op 4.5 volt zetten en die aansluiten op vcc en gnd.
en erzitten inderdaad optocouplers op relaisbord dus verder hoef je niets te doen. gewoon de gnd doorverbinden
het vreemde aan hwt bordje is dat de gnd na de optocouple lijkt verbonden te zijn met de gnd van de uno dan heeft de optocoupling geen zin dus kijk dat even na.
dit bordje is prima door de dubbel isolatie
Jij dacht dat een chinees nadenkt :mrgreen: Alleen de VCC naar de relais kun je zo te zien isoleren (jumper aan de zijkant verwijderen)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 26 Jan 2014, 02:17

Re: Relay aansluiting probleem

Berichtdoor peter » 01 Feb 2014, 00:48

Nico hartstikke fijn voor je heldere uitleg en inderdaad hadden de chinezen het niet helemaal voor elkaar.

Het bleek namelijk dat een enkelvoudig relay 4 maal zoveel trok aan stroom dus een externe voeding was het beste.
De aansturing omdat er een optocoupler op zit gaat wel maar heeft inderdaad een transistortje nodig omdat de arduino-uno het niet trok.

Leuk je sketch. * #define xxxxxx 5000 L = vertaald in ( 5 seconden lang) ?

Peter van Cuylenborg

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Relay aansluiting probleem

Berichtdoor nicoverduin » 01 Feb 2014, 10:15

peter schreef:Nico hartstikke fijn voor je heldere uitleg en inderdaad hadden de chinezen het niet helemaal voor elkaar.

Het bleek namelijk dat een enkelvoudig relay 4 maal zoveel trok aan stroom dus een externe voeding was het beste.
De aansturing omdat er een optocoupler op zit gaat wel maar heeft inderdaad een transistortje nodig omdat de arduino-uno het niet trok.

Leuk je sketch. * #define xxxxxx 5000 L = vertaald in ( 5 seconden lang) ?

Peter van Cuylenborg
Graag gedaan. En inderdaad 5 seconden.
Ik probeer altijd harde constanten uit de code te laten en gewoon als defines te programmeren. Dat is ook handiger voor mijn klanten. Je zet voor hun klaar wat ze eventueel moeten/kunnen veranderen boven in. De rest is mijn probleem.
Zij kunnen dan gewoon eventueel pin definities en constanten veranderen en de sketch zelf compileren en reloaden. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik programmatuur schrijf voor hardware dat ik zelf nog nooit heb gezien :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten