2e monitor of plotter via slave

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 65
Geregistreerd: 09 Jun 2020, 22:11
Woonplaats: Roosendaal

2e monitor of plotter via slave

Berichtdoor Frans53! » 28 Aug 2021, 01:19

dag,

Een heel simpel maar heel handig dingetje om op een programma (master) twee monitoren en/of plotters te laten meedraaien.
Normaal kan de IDE óf één monitor óf één plotter aansturen, maar niet beiden, of meerdere monitoren of plotters.
Bij mij was die behoefte wel ontstaan. Ik gebruikte 2 arduino's met de (4 analoge) ingangen aan elkaar. Maar een wijziging
van de sketch moest ik echt elke keer in beide arduino's doen. Met deze opzet dus niet meer.
Uitleg staat in de sketch, de slave.

Groetjes,
Frans

Code: Alles selecteren
/*
 * autor Frans Goeman
 * date  27-8-2021
 *
 * Bedoeling is een slave te creeren, die, in tegenstelling
 *    van de master, op dezefde print-data ook kan
 *    monitoren, of plotten.
 *    Grondbeginsel is, dat de USB-data ook op RxTx staan en vv.
 *    Hierdoor wordt de te printen data van de master, ook
 *    doorgegeven aan de slave, waar deze data ook worden
 *    geprint of geplot.
 * De master kan willekeurig geupdated worden, zonder
 *    de slave te storen.
 *    Andersom kan niet, tenzij TxRx onderbroken.
 *
 * master <-> slave
 *       Tx <-> Rx
 *     gnd <-> gnd
 */

void setup()
{
  Serial.begin(9600);
}

void loop()
{
  while(!Serial.available()){}
  Serial.write(Serial.read());
}

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 2e monitor of plotter via slave

Berichtdoor shooter » 28 Aug 2021, 09:47

een beetje meer uitleg zou wel handig zijn hoor.
ken jij toevallig S4A dat is scratch gekoppelt aan arduino. daar kun je meerdere arduino aan hangen en die reageren dan allemaal.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 65
Geregistreerd: 09 Jun 2020, 22:11
Woonplaats: Roosendaal

Re: 2e monitor of plotter via slave

Berichtdoor Frans53! » 28 Aug 2021, 18:53

hoi Paul,

Ik had gemeend dat een beetje verstaander, lees: iemand met hetzelfde probleem, hier genoeg aan heeft.

Het idee van scratch ( ik ben even gaan googlen) lijkt me heel zinvol, als meerdere arduino's met elkaar moeten communiceren op hoog niveau, ze van elkaar afhankelijk zijn.
In mijn project, een weerstation met meerdere opnamemodules, is gekoppeld met Software.Serial met het RS485 ic. Dus een makkelijk protocol, maar met de kracht en mogelijkheden van de hardware van de RS485. Hierdoor zijn lange netwerkkabels geen probleem.
De communicatie bestaat hoofdzakelijk uit doorgifte van data voor display en opslag op SD. Ook middels een moederklok wordt elke minuut de tijd doorgegeven. Dat daar enkele seconden later op wordt gereageerd is geen probleem. Dat is dus heel wat anders dan het scratch, met een interval van 75msec. Maar ik kende het nog niet.

Met dit projectje geef ik een mogelijkheid om 2 of meerdere IDE-hulpmiddel monitor en/of plotter op dezelfde scetch te laten draaien. In wezen kan je dit eindeloos uitbreiden.

Groetjes,
Frans.

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten