Solderen draadjes breken

De regels van arduinoforum.nl
Berichten: 21
Geregistreerd: 13 Aug 2021, 16:13

Solderen draadjes breken

Berichtdoor YvanderWal » 13 Aug 2021, 16:18

Ik heb nu al 2 moederborden verziekt met het solderen. De draadjes breken telkens, terwijl de soldering (met de restant draadjes) goed blijft zitten. Met het openmaken van het gaatje, gaat het ringetje kapot en dan heb je een probleem.
Ik heb de connectordraadjes gebruikt en de connectoren eraf geknipt. Misschien werkt dat niet of soldeer ik te lang. Ik weet het niet. Nu heb ik het opgegeven.
Ik kan natuurlijk proberen om met de kammen eraan te werken en niet aan de Arduino te solderen, maar dan ontstaat het probleem weer bij de schakelaar. Ook daar breekt het af, terwijl ik uiterst voorzichtig doe.
En ik heb erg weinig inbouwruimte.

Weet iemand wat ik verkeerd doe?

Yola van der Wal

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Solderen draadjes breken

Berichtdoor shooter » 14 Aug 2021, 10:19

De bordjes zijn helemaal niet bedoeld om te solderen, er zijn draadjes te koop in diverse lengtes en met ronde pinnen en vierkante (die zijn een stuk beter) en daarmee verbind je de diverse objecten mee.
En zeker bij goedkopere printen kun je echt niet repareren want de lijmlaag van het koper is niet best. een component vervangen is al een drama want makkelijkst is om alle pootjes door te knippen en dan met een pincet elke pinnetje er voor zichtig uit te pakken terwijl je de bout aan de andere kant ertegen houdt.
beter is om de draadjes in een losse pinrij te solderen en dan de hele pinrij op de print te plaatsen zonder soldeer.
de draadjes zijn heel erg dun maar als ze breken doe je echt iets verkeerd vaak door geduld en weten dat de soldeer maakt de draadjes hard waardoor die daar juist breken dus pincet met draadje vastpakken en dan de andere kant de bout waardoor de soldeer smelt en dan kun je heel voorzichtig het draadje eruit pakken.
en niet opgeven hoor, ik zal mijn soldeer meenemen naar de maker fair in eindhoven of je moet even kontakten dan kun je wat afspreken.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 21
Geregistreerd: 13 Aug 2021, 16:13

Re: Solderen draadjes breken

Berichtdoor YvanderWal » 15 Aug 2021, 17:12

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Precies wat ik wilde weten.

Ik had het opgegeven, maar ga nu weer aan de gang. Ik heb een voorgesoldeerde Arduino Nano besteld en daar ga ik gewoon op inpluggen. Alleen de dikkere draden (aan de schakelaars) ga ik solderen. Heel voorzichtig.
Ik ga het nu eerst zó eens proberen. Als ik er niet uitkom. dan neem ik graag contact met je op. Die maker fair lijkt me ook heel leuk. Dit is mijn eerste project, dus ik loop tegen veel dingen aan. Zo kan ik maar niet vinden welk draad nu het beste is. Hoeveel AWG en of een vaste kern beter is dan een soepele. Maar dat laat ik nu maar even zitten, omdat ik nu ga pluggen met de standaard stekkertjes.

Dank je wel

Yola van der Wal

Berichten: 21
Geregistreerd: 13 Aug 2021, 16:13

Re: Solderen draadjes breken

Berichtdoor YvanderWal » 15 Aug 2021, 17:25

(ik zie mijn reactie niet, daarom nogmaals)

Heel erg bedankt voor je reactie. Precies wat ik zocht. Ben inmiddels een beetje gekalmeerd en heb een nieuwe, voorgesoldeerde, Arduino nano besteld. Poging 3 wordt dat. Ik ga nu op de headers pluggen en zeker niet met die dupont-stekker-draadjes solderen. Alleen aan de schakelaars met wat dikker draad.
Ik ga het nu eerst zo proberen. En die maker fair klinkt ook erg interessant. Ik loop nl. tegen enorm veel vraagstukken aan en zoek me rot. Bijv. welke draden ik het beste kan gebruiken enzo. Solderen zelf lukt inmiddels wel (al heb ik het puntje al van mijn soldeerbout gebriken), maar ik weet niet wat wel en niet kan en wat er voor hulpmiddelen zijn.

Als ik er niet uitkom, dan neem ik graag contact met je op. Maar nu nog een keertje op mijn eigen manier proberen.

Nogmaals bedankt,

Yola van der Wal

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Solderen draadjes breken

Berichtdoor shooter » 17 Aug 2021, 12:02

nee soms duurt het even want we moeten de bijdragen screenen door een hoop spam.
zorg dat je een aantal amp kabeltjes heb die kun je zo op de rijtejes pin steken dus zonder soldeer.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 21
Geregistreerd: 13 Aug 2021, 16:13

Re: Solderen draadjes breken

Berichtdoor YvanderWal » 18 Aug 2021, 10:22

Nieuwe nano, met voorgesoldeerde headers, gekregen. Alle draadjes nu voorzien van een female stekkertje (was nog een heel gedoe). Blokje gemaakt om alle GND door te koppelen. De GND gaf even wat problemen, dus hij deed het afwisselend wel en niet. En nu doet hij niets meer. Ik kan ook het programma niet meer uploaden (melding 'programmer is not responding). Ik denk dat het aan het boardje ligt en niet aan de IDE, want uploaden op mijn oude boardje (met de verdwenen soldeerpuntjes) lukt wel. Heb in de IDE nog van alles geprobeerd, maar dat helpt niet. Dus ook deze Arduino nano is nu kapot. Kortom: ik ben heel droevig en weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb alles met uiterste zorg behandeld en heb naar mijn mening geen kortsluiting gemaakt. Ik denk dat ik het nu maar echt ga opgeven. Jammer van mijn aspiraties, maar als die boardjes om niets kapot gaan, dan is het niet leuk meer.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Solderen draadjes breken

Berichtdoor shooter » 18 Aug 2021, 19:36

niet opgeven hoor, kom maar naar me toe dan zorg ik dat het goed komt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 21
Geregistreerd: 13 Aug 2021, 16:13

Re: Solderen draadjes breken

Berichtdoor YvanderWal » 18 Aug 2021, 22:11

Ik wacht nog even. Voorlopig heb ik er geen zin meer in.
Ik kom wel naar de makers fair in Eindhoven. Dan neem ik mijn hele brouwseltje wel mee

Yola

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Solderen draadjes breken

Berichtdoor shooter » 20 Aug 2021, 19:13

ja prima hopen dat het doorgaat.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Solderen draadjes breken

Berichtdoor ctunes » 06 Jan 2022, 23:07

YvanderWal schreef:
Weet iemand wat ik verkeerd doe?

Yola van der Wal


Ja.

1) Je plaatst je bericht waar het niet hoort.
2) Als je ook zo soldeert, dan kan ik mij voorstellen dat je project niet werkt zoals verwacht.
3) Je beweert erg voorzichtig te zijn, maar blijkbaar is dat niet voorzichtig genoeg.

Heb jij wel "voeling" met "het gebeuren" tijdens "het handelen"?

Dat is toch wel vereist.

Zeker als je forumzaken zoals de regels wilt bespreken, waar dit katern in wezen voor bedoeld is.

Terug naar Forum regels

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten