sketch laden via lange kabel

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 65
Geregistreerd: 09 Jun 2020, 22:11
Woonplaats: Roosendaal

sketch laden via lange kabel

Berichtdoor Frans53! » 21 Jul 2021, 12:00

dag,

Ik heb een project van meerdere arduino's op verschillende plaatsen, die verbonden zijn met een RS485-achtig netwerk.
Nu wil ik proberen om van een station de sketch te updaten. Voor het selekteren van het station dat ge-herprogrammeerd moet worden heb ik zelf wel een oplossing (elektronica).
Nu heb ik lopen rondsnuffelen op internet, maar kom niet echt verder. En zomaar dingen uitproberen met boadjes zie ik niet direkt zitten. (kosten)

Nu wil ik eerst een testopstelling maken met twee uno's. Mijn idee is om de CH340 dat al op boardjes aanwezig is, te gebruiken. Dit is een USB naar serieel (RX/TX) converter vv. Mijn idee was om de RX/TX van beide boardjes te koppelen, inclusief voedingen. Om te voorkomen dat het eerste boardje (aangesloten op de computer via usb) in reset gaat, en daardoor het nieuwe programma laadt, heb ik een condensator op de reset gezet. Dit voorkomt dus die automatische reset bij programma laden.
Het idee is, dat via de gekoppelde RX/TX het tweede boardje het programma oppakt, maar dat is niet zo. Waarschijnlijk iets met de andere stuurlijnen van de CH340. (??)

Een van de oplossingen zou kunnen zijn om een programmer te nemen voor de communicatie met de computer (IDE). En deze programmer het netwerk op te sturen (via buffering, maar dat is ook weer een stukje elektronica, dat zie ik nog wel zitten).

Wie o wie heeft een goede oplossing voor mij.

Groetjes,
Frans.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: sketch laden via lange kabel

Berichtdoor shooter » 22 Jul 2021, 19:55

als je wilt gaan programmeren via USB wordt er een lijn laaggetrokken op de CH340 en dan kun je dus het nieuwe programma erin schieten, op de tweede moet je dus een rest doen en dan de IDE op uploaden zetten.
Of je kunt via de pinnen ook direct programmeren maar dat is dan TTL ipv USB
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 65
Geregistreerd: 09 Jun 2020, 22:11
Woonplaats: Roosendaal

Re: sketch laden via lange kabel

Berichtdoor Frans53! » 23 Jul 2021, 20:35

Bedankt Paul voor je reactie.

hmm... ook een idee. Ik heb al een netwerk RS485, de betere versie van RS323, maar nog niet op de RxTx, maar op softwareSerial. Ik denk eraan om de RS485 lijnen over te schakelen naar die RxTx vanwege de voordelen van de A-B lijnen van de RS485. En na het programmeren weer terug op de oorspronkelijke pinnen van softwareSerial.

Ik heb ook al zitten denken om de opties (instellingen) die eventueel aangepast kunnen worden, in EEPROM te zetten, want die kan ik wél van buitenaf aanspreken (doe ik eigenlijk al). Maar zomaar een stukje programma omgooien, nou, dat lukt hiermee niet.

Ik laat mijn raderen nog maar eens draaien, missschien kom ik er wel uit.
Ik heb al wel een heel mooi breakboardje gevonden van Sparkfun, een USB naar RS485 omzetter vv. Maar dat kost voor 5 stations gelijk 100 euri......

Groetjes,
Frans

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten