Interactief quiz-spel combineren met beltdrive

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Okt 2020, 14:16

Interactief quiz-spel combineren met beltdrive

Berichtdoor tomvrieling » 15 Okt 2020, 14:35

Gegroet,

Ik ben relatief nieuw met Arduino maar ik moet voor een school-project een interactief prototype maken met Arduino.
Het beeld dat ik heb voor dit project is als volgt:

Ik wil een interactieve quiz maken met analoge knoppen en ik wil dit combineren met een kleine beltdrive waarop ik een cut-out van een bulldozer bevestig die drie cut-outs van bomen 'kapt' (het thema is ontbossing). Het idee is dat wanneer de gebruiker een verkeerd antwoord geeft de bulldozer zich een stuk opzij verplaats dmv de beltdrive richting de eerste van de drie bomen en dat de eerste boom dmv een motortje 'omvalt'.
Nu is mijn vraag wat voor een onderdelen ik hier het best voor kan gebruiken en of mensen tips hebben voor het codeer gedeelte.
Alvast enorm bedankt!

Met vriendelijke groet,
Tom.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Interactief quiz-spel combineren met beltdrive

Berichtdoor Koepel » 15 Okt 2020, 19:44

Heb je wel eens eerder geprogrammeerd ?
Als je dat niet eerder hebt gedaan, dan begin je met het "Blink" voorbeeld om het ledje op het Arduino board te laten knipperen. Dat voorbeeld zit in de Arduino IDE (de ontwikkelomgeving).

Hoe groot en hoe zwaar gaat het worden ?

Een klein boompje van foamboard kun je zelfs met een servo motor doen.
Een beltdrive lijkt me typisch iets voor een gewone DC motor met een vertraging.
Tussen het Arduino board en de motor heb je een printje nodig dat de motor kan aansturen. Dat heet een "driver" module. Er zijn ook modules die je op een Arduino board kunt prikken, dan noemen ze het vaak een "motor shield". Er zijn heel veel van zulke modules en shields. Welke je nodig hebt hangt van de motor af.

Veel webshops hebben alleen kant-en-klare modules, ik weet eigenlijk niet waar je allerlei losse mechanische dingen kunt kopen. Misschien dat anderen dat weten.

Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Okt 2020, 14:16

Re: Interactief quiz-spel combineren met beltdrive

Berichtdoor tomvrieling » 15 Okt 2020, 22:20

Dank voor je reactie!
Ik heb in mijn huidige kit twee soorten motoren; 2x DAGU robot DG01D 48:1 Mini DC GearBox en 2x Micro Servo 9g 360 DF9GMS.
Dus ik kan voor m'n boompjes (die ik waarschijnlijk van karton ga maken) het beste de Servo motoren en voor de beltdrive de DC motoren?
Het wordt trouwens niet groot, de beltdrive wordt denk ik iets van 30cm.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Interactief quiz-spel combineren met beltdrive

Berichtdoor Koepel » 15 Okt 2020, 23:19

DAGU 48:1 geared DC motor, is dat deze ? http://www.dagurobot.com/robots_TT_motor_48:1.
Die geared DC motor is maar klein en langzaam, maar ik denk dat het gaat lukken.

Servo motor: https://www.kiwi-electronics.nl/df-ser0043.
Zo'n kleine servo motor kan een piek-stroom van 500mA vragen. Dat is iets om rekening mee te houden.
Ik zie dat ze bij kiwi-electronics ook allerlei dingen hebben om mechanisch iets te maken.

Ga je me nu vertellen dat je nog nooit iets met foamboard hebt gemaakt ? :o
Hier een voorbeeld met Adam Savage: https://www.youtube.com/watch?v=ssxCQuv3KzE.
Wanneer ben je jarig ? Dan kun je een doosje foamboard in A4 formaat vragen ;)

Een servo motor kun je in de sketch langzaam laten bewegen.
Echter, als je de stroom aan zet, dan gaat een servo motor op volle snelheid naar de middenstand. Daar kun je niets aan doen. Het moet dus mechanisch stevig genoeg zijn.

Zit er in die kit ook een "driver" voor de geared DC motor ?

Het Arduino board kan met de 5V pin niet voldoende stroom leveren voor de motors. Dus je hebt een aparte 5V voeding nodig.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten