Servo regelen met reed schakelaar

Arduino specifieke Software
Berichten: 25
Geregistreerd: 24 Jan 2020, 22:48

Re: Servo regelen met reed schakelaar

Berichtdoor PeterC » 11 Feb 2020, 22:18

Hoi Gij Kieken,

Ik heb jouw programma in de Arduino geladen en ik neem aan dat ik dit zo kan proberen met een servo. Helaas geeft dit nog nog ongewenste acties zoals het snel draaien van de ene naar de andere hoek, zonder dat ik contact maak met een reed schakelaar.
Ik heb inmiddels ook gelezen dat je een pin kunt resetten d.m.v. een verbinding met deze pin en de resetpin en ook de benodigde software. Is het raadzaam om dat eens te proberen?
Verder heb ik de vraag of de Arduino gevoelig is voor digitale signalen van een modelspoorbaan. Ik heb n.l. een 9 pins sub-d stekker waarop de servo maar ook op 2 pinnen de signalen van de digitale baan op zijn aangesloten.

PeterC

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Servo regelen met reed schakelaar

Berichtdoor Gij Kieken » 11 Feb 2020, 22:49

Hoi PeterC
De arduino is heel zeker storingsgevoelig,extra aandacht besteden aan afscherming en ground is een must.
Codensator plaatsen op de voedingslijn ,de impedantie van de gebruikte ingangen verlagen,etc...
Probeer in eerste instantie eens de servo met een aparte voeding en gescheiden bedrading,(dus niet alles in een kabel of stekker).
Zonder de treinen of iets anders te laten lopen.
Kijk eens op de volgende link https://arduino-lessen.nl/les/sg90-towe ... et-arduino om te starten met een eenvoudig projectje.
Als het werkt naar behoren pas dan de code aan naar jouw wensen (lees toevoeging reed contacten).
Resetten kan inderdaad ,op een paar manieren.

Berichten: 25
Geregistreerd: 24 Jan 2020, 22:48

Re: Servo regelen met reed schakelaar

Berichtdoor PeterC » 12 Feb 2020, 15:42

Hoi Gij Kieken,
Bedankt voor je reactie. Ik heb heb dat programma uitgevoerd en dat werkt goed. Ik heb mijn programma wat niet goed werkte op een andere Arduino ingeladen en daarop werkt het zoals het eerder ook op de Arduino werkte waarop het nu dus fout gaat. Hierdoor heb ik zelf het idee dat het toch aan de Arduino zou moeten liggen, hopelijk vind je me niet eigenwijs. Is het aan te raden om een poging te wagen om deze te resetten? Op welke pinnen kun je een servo aansluiten, dat is voor mij niet geheel duidelijk.

PeterC

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Servo regelen met reed schakelaar

Berichtdoor Gij Kieken » 12 Feb 2020, 18:49

Je omschrijving is wat moeilijk voor mij om te volgen.
daarop werkt het zoals het eerder ook op de Arduino werkte waarop het nu dus fout gaat
Bedoel je het voorbeeldje van Bas?
Werkte jouw programma dan goed of slecht en op welke arduino wel en welke niet ?
Wat bedoel jij met Resetten?
Op Reset drukken Reset je bordje en Runt je aanwezig programma opnieuw ,de software opnieuw uploaden compileert terug opnieuw en laad vervolgens het programma.
Hier nog een beetje info https://www.arduino.cc/en/reference/servo & https://www.arduino.cc/reference/en/lan ... alogwrite/

Berichten: 25
Geregistreerd: 24 Jan 2020, 22:48

Re: Servo regelen met reed schakelaar

Berichtdoor PeterC » 12 Feb 2020, 22:11

Sorry dat ik het zo onduidelijk heb geschreven. Ik ben met Arduino1, laat ik het zo benoemen, begonnen en daarop werkte het programma waarmee ik dit verhaal ben begonnen zoals ik wilde ik had het dus vanaf de computer ingeladen, zonder treinbaan. Nadat ik het bij de treinbaan had opgesteld en dus ook het digitale signaal van de treinbaan in de buurt kwam werd de servo onrustig en bleef steeds heen en weer gaan, bleef dus niet in zijn eindstand(en) staan. Dat bleef hij daarna ook doen zonder de treinbaan. Ik heb nu een andere Arduino, nummer 2, en hierop dit zelfde programma gezet wat ik bij de treinbaan wil gebruiken en hierop blijkt het wel weer goed te gaan, nog wel zonder de treinbaan, dat heb ik nog niet getest.
Op Arduino1 werkt het programma van Bas goed, maar hier wordt de servo continu heen en weer gestuurd, en dat gaat dus wel goed. Ik heb nu zelf het idee dat dus de pin 9 dus niet goed meer werkt op Arduino1.
Met resetten dacht ik dus hieraan: https://www.instructables.com/id/two-wa ... -software/

In ieder geval bedankt voor je reacties en de raadgevingen.
PeterC

Berichten: 25
Geregistreerd: 24 Jan 2020, 22:48

Re: Servo regelen met reed schakelaar

Berichtdoor PeterC » 12 Feb 2020, 22:15

Nog even een aanvulling, ik heb ook de pinnen 8 en 10 geprobeerd op de Arduino1 doch dat hielp niet.(Uiteraard aangepast in de software)

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Servo regelen met reed schakelaar

Berichtdoor Gij Kieken » 12 Feb 2020, 23:06

De reset van de link is gewoon een om wegje en resulteert eigenlijk op het zelfde als even op het reset knopje drukken.
Als arduino1 terug goed werkt met het voorbeeldje van Bas wilt dit zeggen dat ze OK is.
Moest je toch blijven twijfelen aan het goed functioneren van Pin 9 kun je deze wijzigen in je programma naar de beschikbare Pwm pinnen 3, 5, 6, 9, 10, 11 voor een Uno of Nano.
Er zijn een tweetal pinnen met een andere Pwm frequentie dit kon je zien in links van de vorige posts.
Je moet dan wel het juiste Pin nummer invullen in de attach.
Pin 8 is geen Pwm pin en zal dus niet werken.
Als test kun je terug je goed werkend programma erin laden en proberen (weliswaar zonder treinbaan).
In plaats van het reed contact kun je gewoon even met een draadje een verbinding maken tussen Gnd en één van je inputs.
Zo kan je er van verzekeren dat alles naar behoren werkt en ligt het probleem in afscherming en afstanden van de bedrading en stoor signalen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Servo regelen met reed schakelaar

Berichtdoor Gij Kieken » 13 Feb 2020, 19:38

Moet mijn vorige post wat aanpassen, had te vlug getypt.
https://forum.arduino.cc/index.php?topic=430443.0

The Servo library can control a servo using any pin.
Because the Servo library uses hardware Timer1 you cannot use PWM
on the pins controlled by Timer 1 while using the Servo library.
On an Uno they are pins 9 and 10.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Servo regelen met reed schakelaar

Berichtdoor shooter » 14 Feb 2020, 14:20

kijk eens naar de schakelaars en hoe die aangesloten zijn die zouden dus naar aarde moeten schakelen, of laat een schema dan wel een foto zien
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Servo regelen met reed schakelaar

Berichtdoor shooter » 14 Feb 2020, 14:21

en nog een handige is de voeding, 12 Volt is een warmte bron op de arduino.
paul deelen
shooter@home.nl

VorigeVolgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten