Arduino DMX

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 9
Geregistreerd: 05 Aug 2014, 18:06
Woonplaats: budel

Arduino DMX

Berichtdoor jobbomodels » 09 Jan 2020, 21:50

Beste Forumleden,

Voor een carnavalswagen ben ik bezig om alles aan te sturen via een Arduino Uno. Hiervoor moeten er rookmachines aangestuurd worden via DMX. Hiervoor heb ik een max485 printje:

Afbeelding

Nu is echter de vraag:
Hoe moet ik deze nou precies aansluiten en welke library kan ik het beste gebruiken?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Job

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino DMX

Berichtdoor shooter » 10 Jan 2020, 13:22

zoek de library waar je de print vandaan hebt. en wil best meezoeken
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 05 Aug 2014, 18:06
Woonplaats: budel

Re: Arduino DMX

Berichtdoor jobbomodels » 13 Jan 2020, 12:58

Bedankt voor de reactie, het is al gelukt met een losse SN75176.

https://blog.deskontrol.net/small-ardui ... ontroller/

Voor de zelfde carnavalswagen zit er in de controlkast een arduino met een 16 kanaals relais board. Aangesloten op dit relaisboard zitten schakeldraden van 3 frequentieregelaars en 4x 24V krachtstroom relais. Om dit allemaal te kunnen bedienen maak ik gebruik van een LCD met I2C. Nu komt het af en toe voor dat het er allemaal gekke tekens op het scherm komen te staan.

Mijn vermoeden is dat het iets met EMC te maken heeft van de 400V circuits die 20cm van de arduino en lcd afzitten. Wat is de beste manier om deze storing te voorkomen?
Arduino in een aluminium bakje doen en de kabels naar het lcd shielden?

Ik zal van de week een foto maken van de kast om het te verduidelijke.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino DMX

Berichtdoor shooter » 13 Jan 2020, 22:39

de 400Volt en zo allemaal uitzetten en kijken of het dan nog gebeurt, en alles goed en netjes aarden die frequentieregelaars zijn waarschijnlijk de boosdoener
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 05 Aug 2014, 18:06
Woonplaats: budel

Re: Arduino DMX

Berichtdoor jobbomodels » 16 Jan 2020, 15:37

Als het 400V gedeelte uit staat is er niks aan de hand. De frequentieregelaars kunnen niet geaard worden omdat we ze op een aggeregaat gebruiken. Ze lekken te veel stroom weg via aarde waardoor de aggeregaat afslaat (veiligheid). Een aardpin slaan gaat ook lastig worden omdat alles op een rijdend onderstel gebouwd is.

Dit is de indeling van de kast: (Heb even geen tijd om de afbeeldingen te verkleinen)
https://imgur.com/1VpZRe5
https://imgur.com/hYIXMON

De 400V kabels zijn in de goten zoveel mogelijk gescheiden van elkaar. Hoe zou ik het beste het arduino systeem kunnen isoleren?

Thanks

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino DMX

Berichtdoor Koepel » 16 Jan 2020, 15:54

Stel je hebt een "load" die stroom vraagt. Dan mag je de stroomdraad die er naar toe loopt met een tiewrap verbinden met de stroom die er vandaan komt. Die stromen zijn gelijk (in tegenovergestelde richting), en die mogen naast elkaar liggen. Hoe dichter ze naast elkaar liggen, hoe minder storing ze de lucht ingooien. Al het andere kan verkeerd gaan.

Nu zie ik rechts een Arduino en links een relayboard met draden door de kabelgoot.

Elk stukje draad kan als antenne gaan werken en storing oppikken. Het is belangrijk om andere draden van andere stroomcircuits uit de buurt te houden.

Met een LCD display heb je pech. Die zijn gevoelig voor storing. Ten eerste hebben ze echt 5.0V nodig (dus niet 4.5V of minder). Als je alles zou afschermen dan kan er nog storing rechtstreeks door de voorkant van het display bij de elektronica van het display komen.

Een I2C bus is ook gevoelig voor storing. Je kunt dat verminderen door pullup weerstanden van een lagere waarde te kiezen. Daarvoor is het nodig om eerst alle bestaande pullup weerstanden op de module(s) en het Arduino board te weten, zodat je de juiste waarde kunt uitrekenen.
De I2C bus is gespecificeerd dat hij nog moet werken als er 3mA nodig is om de SDA en SCL laag te trekken.
Hier haken de meesten al af, terwijl dit wel belangrijk is.
Weet je niet hoe groot de pullup weerstanden op de modules en het Arduino board zijn ? dan kun je het meten. Maak een sketch die in setup() alleen Wire.begin() heeft en verder niets, en met een lege loop(). Draai die sketch en meet de kortsluitstroom van SDA naar GND en de kortsluitstroom van SCL naar GND. Die mag dus tot 3mA zijn. Als het minder dan 1mA is, dan pik je gemakkelijk storing op.

Hoe lang is de draad voor de I2C bus naar het display ? Ongeveer 50cm is het maximum. Je kunt een afgeschermde kabel gebruiken, maar de crosstalk tussen SDA en SCL levert vaak problemen op als je de I2C bus in een kabel probeert te stoppen.

Een goede ground is nog belangrijker dan alles wat hierboven staat. Grounding is een vak apart.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino DMX

Berichtdoor shooter » 16 Jan 2020, 20:30

Je snapt ook wel dat 400 volt en 5 Volt elkaar flink beinvloeden natuurlijk.
het mag ook een virtuele aarde zijn natuurlijk ofwel de kar danwel een centraal punt waar je alle aardes aan kunt sluiten bijvoorbeeld de kast zelf dan wel een draad ook naar de kar leggen en de generator natuurlijk.
als je dan een aardfout hebt , dat betekent dus dat er ergens teveel lekt.
Dan moet je ook de motren nog aarden en de kabels naar de motoren ook, dat is goed voor jullie eigen veiligheid.
verder moet je opletten als je de analoge signalen aansluit, want elke omvormer maakt zijn eigen 24 Volt en nul natuurlijk, die moeten allemaal aan elkaar.
de arduino zelf en de relaisbank uit de kast halen en in een eigen kastje zetten.
dat je dan vanaf de 5 Volt relaisbank (die buiten de kast zit)nog een relaisset die op 24 Volt werkt in de kast moet zetten dat is dan maar.
je kunt ook een scheidingstrafo inzetten die dan de kleine verbruikers zoals de voeding voor de arduino en dergelijke voor zijn rekening neemt.
Je kunt overwegen om een PLC te gebruiken, die is wat storingsongevoeliger.
als er maar twee standen zijn op die omvormers, dan kun je het analoge signaal ook met eenrelais bedienen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino DMX

Berichtdoor shooter » 16 Jan 2020, 20:36

I2C is echt bedoeld voor op een print, nou mag je op een arduino wel wat meer vrgen als 3 mA maar bij 10 is het echt op.
dus ik zou aan de buitenkant een kastje maken met alles erin ook dus de relaisprint. zaak allemaal aan elkaar hangen met een namaakaarde en dan 1 enekele draad naar de Gnd van de arduino.
als je een paar varkensneuzen hebt gebruik ze dan.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 05 Aug 2014, 18:06
Woonplaats: budel

Re: Arduino DMX

Berichtdoor jobbomodels » 17 Jan 2020, 08:19

Bedankt voor het meedenken. Zou alleen het de arduino en schermpje naar buiten halen en het relaisboard laten zitten niet voldoende zijn? Wat kan er storen op het relaisboard, het zijn toch alleen maar optocouplers en ralais?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino DMX

Berichtdoor Koepel » 17 Jan 2020, 10:49

Dat scheelt natuurlijk wel, maar alles kan storing oppikken. Een GND draad kan storing oppikken die vervolgens door het Arduino board gaat. Het beste is om het laagspanningsgedeelte te scheiden van het "power" gedeelte.

De scheiding tussen laagspanning en hogere spanning is midden in het relais. Maar om een gat in de kast te maken zodat de relais half in de kast en half uit de kast steekt is ook weer zo raar ;)

Ik zit aan de software-kant met als stokpaardjes millis() en de I2C-bus en ik heb geen verstand van industriële systemen. Maar als met goede apparatuur gekeken wordt hoeveel stoorpulsen er al op een eenvoudig circuit staan, en dat een draad een paar centimeter verleggen al enorm kan uitmaken, tsja, dan kun je niet anders dan er serieus rekening mee houden.

Volgende

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten