Kan een variabele-naam bestaan uit tekst plus een variabele?

algemene C code
Berichten: 1
Geregistreerd: 19 Feb 2021, 20:58

Kan een variabele-naam bestaan uit tekst plus een variabele?

Berichtdoor max9 » 19 Feb 2021, 21:16

Kan een variabele-naam bestaan uit tekst plus een variabele? Kan dit in Arduino C++

In mijn plant-watergeef project wil ik drie sensors analoog uitlezen en de drie bijbehorende pompen aansturen. Het liefst wil ik dat doen in één loop voor de drie sensoren.

Nu weet ik als oud OpenVMS systeemprogrammeur dat in DCL (Digital Command Taal), een variabele-naam gecombineerd kan worden. Een variabele-naam kan bestaan uit een string plus een variabele, zodat in een loop de naam van een variabelen kan veranderen.
Mijn vraag is, kan dit ook in Arduino C++?

Ik zal een voorbeeld in C++ schetsen met daarin de DCL command om mijn bedoeling te illustreren.
Er staan ongetwijfeld fouten in de schets, maar ik ben alleen geïnteresseerd in het combineren van de variabele-naam.



int sensor0 // the sensor name or id
int sensor1
int sensor2

int Pin[3] = { 0, 1, 2 }; // een array voor de analog pinnen

void loop() {
for (int x = 0; x < 3; x++) {

if sensor''Pin[x]'< analogRead(Pin[x] // Dit is het voorbeeld, de variabele wordt opgebouwd. De string is "sensor" plus "Pin[x]" maakt sensor0.

// In DCL wordt sensor''Pin[x]' sensor0, sensor1 of sensor2, net wat de waarde van Pin[x] is.

sensor''Pin[x]' = analogRead(Pin[x]); //this allso

Serial.print('High ');
Serial.println(sensor''Pin[x]');


}
}

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Kan een variabele-naam bestaan uit tekst plus een variab

Berichtdoor shooter » 21 Feb 2021, 21:50

je kunt toch gewoon een array gebruiken dus niet sensor pin[x] maar sensorpin[x] dat mag wel de analoge pinnen starten met 14 en dan 15 etc.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten