includen ?

algemene C code
Berichten: 37
Geregistreerd: 15 Mei 2015, 22:07

includen ?

Berichtdoor trix » 22 Jan 2023, 17:50

hallo, ik wist even niet een passende topic tittel te bedenken die de lading goed dekt,

ik ben bezig met een vrij groot programma, wat ik voor 70 % werkend heb op een AVR (8 bits). maar ik wil overstappen naar een STM32F411re.
daar voor heb ik nu een nucleo bord waar deze opzit. ik had al een begin gemaakt met cubeIDE, maar ik vind dit niet prettig werken voor mij. het zal ongetwijfeld werken voor een meer ervaren programmeur, maar dat ben ik niet. voor mij moet er niet te veel "poespas" om heen zitten.
nu kwam ik er pas achter dat je de STM32 ook met de arduino IDE kan programmeren, dus ben ik aan het kijken of dat iets voor me is.
de IDE gedownload en de STM borden toegevoegd, en ik kan nu "blinking LED" laten werken op mijn nucleo.

nu de vraag (en er volgen er waarschijnlijk meer :)):
- bij b.v. cubeIDE kan je apparte header & code files maken die vervolgens een appart tablad worden, deze .h en .c files kan je vervolgens includen in je main b.v. dit alles om het programma overzichtelijk te maken.
kan dit in de arduino ide ook ?

Advertisement

Berichten: 3931
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: includen ?

Berichtdoor shooter » 23 Jan 2023, 12:53

ja dat kan zeker aan de rechterkant zit een onderpijl druk daarop en je krijgt er een tabblad bij
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 37
Geregistreerd: 15 Mei 2015, 22:07

Re: includen ?

Berichtdoor trix » 23 Jan 2023, 19:57

gevonden, bedankt. kan ik daar mee werken zoals ik beschreef, dus .h en .c files mee maken ?

als ik op de debug knop ga staan zie ik debugging is not supported by nucleo-64
kan ik dit werkend krijgen ? moet ik daar b.v. nog iets voor downloaden ? of werkt dit sowieso niet ? in de arduino IDE

Berichten: 3931
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: includen ?

Berichtdoor shooter » 23 Jan 2023, 23:34

nee helaas debuggen kan niet, maar je kunt natuurlijk wel tijdelijke variabelen met serial.Print op de monitor zetten anders moet je eclipse gaan gebruiken daar kan het wel.
en h files en cpp files maken doe ik vaak in notepad plus plus (npp)
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 105
Geregistreerd: 01 Okt 2015, 11:54
Woonplaats: Castricum

Re: includen ?

Berichtdoor FonzieBonzo » 24 Jan 2023, 14:16

Heb je al eens naar PlatformIO ( https://platformio.org/ ) gekeken i.c.m. VSCode?

Een kleine introductie : https://www.youtube.com/watch?v=0poh_2rBq7E


.. debuggen is ook mogelijk.

Gr, Fonzie

Berichten: 37
Geregistreerd: 15 Mei 2015, 22:07

Re: includen ?

Berichtdoor trix » 24 Jan 2023, 17:45

ik denk niet dat het iets voor mij is, te "ver" van de controller af lijkt me, en ben er niet zeker van maar ik twijfel eraan of het ook met een stm32 werkt.

shooter schreef:en h files en cpp files maken doe ik vaak in notepad plus plus (npp)

wat is het voordeel omdat eerst in npp te doen ?

Berichten: 3931
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: includen ?

Berichtdoor shooter » 26 Jan 2023, 09:57

die kan direct de npp bewerken en de arduino IDE kan dat niet direct is gewoon handiger en werkt met kleurtjes etc. maar je kunt natuurlijk niet compileren je kunt wel een externe editor gebruiken in arduino IDE en ook microsoft visual studio maar dat lijken mij allemaal stappen te ver voor je (en voor mij ook)
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten