foutmelding plots na 3 a 4x probleemloos uploaden

Arduino specifieke Software
Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

foutmelding plots na 3 a 4x probleemloos uploaden

Berichtdoor Tom Hoekstra » 21 Aug 2022, 13:44

Hallo,
3 á 4 keer kon ik foutloos uploaden; dan enkele wijzigingen in de sketch en plots foutcode: "can't open device ...com3" enz om vervolgens een melding "avrdude: stk500 gesync attempt.... enz" te geven. loopback test gedaan maar deze geeft negatief (krijg geen tekst terug in Ser mon) suggestie neem contact met leverancier. maw. NANO defect?

Ik heb een 12V voeding op de L298N motormodule én de NANO aan de computer (tbv de ser mon)- heb ik de NANO gesloopt door een extra 5V van de motormodule naar de NANO 5V te zetten?

(deed dit met reden omdat de LM36 een te laag voltage kreeg waardoor de temp helemaal verkeerd uitlas).

Heb de schets op een andere computer geprobeerd maar met zelfde resultaat van foutmeldingen - dan is het toch niet de computer nietwaar?

Advertisement

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: foutmelding plots na 3 a 4x probleemloos uploaden

Berichtdoor Frits1956 » 21 Aug 2022, 14:02

Nu heb ik nooit een nano gehad maar wat ik in een dergelijk geval doe is:
alle externe voedingen eraf halen, goed checken of ik de juiste com poort en het juiste boardje in de IDE heb geslecteerd en een blink sketch uploaden. Heb ik dezelfde error, dan is waarschijnlijk het boardje overleden

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: foutmelding plots na 3 a 4x probleemloos uploaden

Berichtdoor shooter » 21 Aug 2022, 15:59

waarschijnlijk is de com poort verandert, gebeurt regelmatig als je de usb eruit trekt hoor, en even de voeding van 12 Volt uitzetten en zeker weten dat de 12 Volt op de Vin ingang staat en niet op de 5V en de motormodule is geen 5Volt uit maar een ingang voor het IC.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: foutmelding plots na 3 a 4x probleemloos uploaden

Berichtdoor Tom Hoekstra » 21 Aug 2022, 17:10

@shooter, nogmaals comp opnieuw opgestart; compoort en nano gechecked =ok; compiling ok; maar uploading geeft fout: Failed uploading: uploading error: exit status 1avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0xde
; en dat 10x.

denk dat ik de nano om zeep heb geholpen door de 5V van de motormodule op de nano aan te sluiten terwijl ook de computer eraan hing. Maar info van L298N gaf aan dat de 5V uit juist als voeding voor de Arduino bedoeld is.
Nu gaat de 12V direct in de motormodule en niet naar de Vin. Moet die 12V dan evengoed worden aangesloten op de Vin?

(ik probeer een bijlage van de layout erbij te doen maar lukt me niet)

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: foutmelding plots na 3 a 4x probleemloos uploaden

Berichtdoor shooter » 21 Aug 2022, 17:47

nee de 12V hoef je niet aan te sluiten als je de Gnd dus de 0V wel aansluit maar doe eerst maar eens alles losooien en alleen de NANO aan de PC hangen en dan kijken welke poort eraan gaat inde IDE
dus de IDE opstarten en dan kijken welke poorten je hebt, en dan de NANO op de USB aansluiten en kijken of er een poort bij is gekomen zoja dan werkt de usb interface wel echter dat is het IC aan de andere kant en wil nog niet zeggen dat de max werkt. dus verder gaan met blink te uploaden en te kijken of dat werkt zo ja dan is waarschijnlijk alles in orde.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: foutmelding plots na 3 a 4x probleemloos uploaden

Berichtdoor Tom Hoekstra » 21 Aug 2022, 18:07

Poort com 3 komt er keurig bij, maar uploaden van de blink sketch gaat niet, krijg opnieuw de fout melding

ailed uploading: uploading error: exit status 1avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x45

Ik zal morgen een nieuwe bestellen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: foutmelding plots na 3 a 4x probleemloos uploaden

Berichtdoor shooter » 22 Aug 2022, 08:03

oke dan het volgende je moet de oude bootloader kiezen en ch340 even opnieuw aanzetten zijn de volgende stappen, en wellicht is een nieuwe goedkoper dan al het gepruts want ze kosten bijna niks meer.
en kom langs bij de makerfaire in eindhoven op 25 september of ga een keer naar leiderdorp
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: foutmelding plots na 3 a 4x probleemloos uploaden

Berichtdoor Tom Hoekstra » 22 Aug 2022, 10:25

Idd, de oude bootloader gebruik ik. Ook de poort ch340 is ok. Op mn oude laptop staat ook de niet-geupdate IDE versie. Met steeds hetzelfde resultaat. Dus beter maar nieuwe kopen.
Het gaat nu even de koelkast in want ik ga 5 weken op reis.
Daarna probeer ik opnieuw.
Punt is alleen dat ik niet weet waarmee ik m heb stuk gemaakt.
Moet haast met de aansluitingen van 12V zijn of zoiets.
Eindhoven is wat ver voor mij ik woon in Middelburg.

Berichten: 1
Geregistreerd: 15 Dec 2022, 18:23

Re: foutmelding plots na 3 a 4x probleemloos uploaden

Berichtdoor SAbadshah » 15 Dec 2022, 18:26

Turn off the 12 Volt power source and check that the 12 Volt is on the Vin input, not the 5V and that the motor module is not a 5 Volt output but an input for the IC. The com port has likely changed, as this frequently occurs when you remove the USB.

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten