Inconsequente schetsen: =raar

Arduino specifieke Software
Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor Tom Hoekstra » 29 Apr 2021, 19:14

Juist ja, zie dat m'n pdf je niet is meegekomen.
Dit is de Tinker: https://www.tinkercad.com/things/aXY8BG ... U_OS-NIQa8
Hoop dat dat werkt.
Overigens dfe breadboard heeft hetzelfde probleem ook hier maken de pinnetjes af en toe geen contact.
Als "straks" de hele elektronica op de deur geschroefd zit moet het wel blijven werken; de deur klapt natuurlijk wel eens hard in het slot door de tocht of zo.
Wat is een NANO? geen digitale munt veronderstel ik, en amp draadjes??

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor shooter » 30 Apr 2021, 11:25

ja nu kan ik hem zien,
allereerst een voeding met een 9V blokje gaat niet echt lang werken, dus of een stekkervoeding van 5 Volt met een draadje naar de deur of een accu pak van 12 Volt met een regelaar zoals je getekend hebt.
voor de draadjes of goede amp gebruiken of zoals je zegt vastsolderen. verschil is ronde busjes of vierkante busjes de vierkante is beter merk (AMP)
een NANO is een arduino UNO in een andere vorm die staat niet in tinkercad maar bestaat wel en is ook origineel te krijgen.

dan de software:
de loop kun je nog veel korter maken en als de knop ingedrukt is dan gaat de servo ook gelijk werken door:
cpp code
void loop()
{
buttonState = digitalRead(2);
if (buttonState == LOW) {klep}
}
void klep
{
digitalWrite(13, HIGH);
servo_9.write(90);
servo_10.write(180);
delay(7000); // Wait for 7000 millisecond(s)

servo_9.write(0);
servo_10.write(0);

delay(1000); // Wait for 1000 millisecond(s)
digitalWrite(13, LOW);
}

je mag ook schrijven if (!digitalread(2)) {klep}
er zijn nog duizend andere mogelijkheden voor.
in de setup zou ik overigens wel de beide servo in een bepaalde stand zetten.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor Tom Hoekstra » 30 Apr 2021, 17:08

Allereerst wil ik je danken voor je hulp!
vwb de 9V batterij, die heb ik zo getekend heb was om te zien of het direct voeden van de servo's op deze wijze gaat. en dat doet t. Maar voor de voeding gebruik ik nu 2 oplaadbare batterijen (NCR18650B- 3-4.2V) samen 6-8V omdat de 2 servo's vragen om 4.8-6.8V (het zijn Robot RDS3225 25kg elk); 5V dirtect van de UNO werkt niet. In de definitieve vorm denk ik dat de arduino een eigen voeding van 5V geven (die heb ik) en/of een voeding van 12V voor servo's én UNO, maar welke spanningsregelaar er tussen moet om naar ca 6V te komen heb ik nog niet uitgezocht. (ik dacht dat bij BEN's electronics te bestellen)
Ik zal in elk geval een NANO bestellen, (een compatible met USB kabel) .

vwb de software:
ik heb het 'void loop()' gedeelte gekopieerd maar krijg van tinker een heleboel errors. te beginnen met 'klep' was not declared... Ik weet niet wat ik moet definiëren, in de set up??

Met de 2 RDS3225 servo's had ik idd 5graden ergens als start staan in enkele eerdere versies, maar ze reageerden er niet op dus heb ik ze maar op 0 laten staan. Maakt dat uit voor de werking? In de huidige schets weet ik niet meer hoe ik dat moet toevoegen. wat ik geprobeerd heb gaf errors.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor shooter » 01 Mei 2021, 16:56

dan zou ik dus de voeding op 8 Volt zetten en dan Vin gebruiken en de servos kunnen dan direct uit die bron komen. denk er wel aan dat 25kg servos behoorlijk stroom trekken.
en als je het in tinker zet dan wel alles erin zetten want die declares staan vaak nog voor de setup.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Inconsequente schetsen: =raar

Berichtdoor Tom Hoekstra » 03 Mei 2021, 21:27

Zo, dat is gelukt; UNO kon niet tegen het vele solderen, blijft nu doorlopend 'aan'. dus nieuwe NANO besteld, met nog wat zaken.
Ook een 12V voeding met regelbare step-down module zodat ik precies 8 volt direct op de servo's kan zetten. Met de batterijen rechtstreeks op de servo's was de reactiesnelheid ook al iets beter.
Maar weer verder ploeteren als t nieuwe spul binnen is.

Vorige

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten