stroom op de Arduino, safe?

Arduino specifieke Software
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Okt 2016, 17:14
Woonplaats: Zoetermeer

Re: stroom op de Arduino, safe?

Berichtdoor peterzoetermeer » 23 Okt 2016, 18:46

nou, ik ging vroeg met pensioen, maar in die tijd heb ik niks gehoord van IC's, ze waren wel in ontwikkeling.
Ik heb wel zelf schakelingetjes uitgedacht en die werkten ook uiteindelijk maar het was wel eens trial en error, heb wel een simulatie programma waarmee ik vaak kan zien en kan meten wat er gebeurd, voor mij erg leerzaam.
Inderdaad, die lab voeding doet wat hij moet doen, in mijn geval een paar keer de spanning verlagen en de stroom afsluiten nadat er iets in rook was opgegaan wat uiteindelijk kortsluiting veroorzaakte.
De basiskennis, ja, ben ik aan bezig, maar er komt meer bij kijken en 40 jaar ervaring met elektronica kan ik moeilijk inhalen.
Jij noemt het symptoom bestrijding, ik noem het leren.

Advertisement

Berichten: 4079
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: stroom op de Arduino, safe?

Berichtdoor shooter » 23 Okt 2016, 20:04

peter je hebt eigenlijk wel gelijk, er kan wat misgaan, maar zoals nico zegt, het is niet duur.
de kans dat je PC uitgaat is erg klein, want er zit meestal wel een polyfuse in de usbvoeding.
en ja je hebt gelijk een weerstandje ertussen is een idee voor uitgangen, maar betekent ook weer dat je een led altijd via een IC aan moet sluiten en dat is nou juist de kracht van een arduino, met weinig middelen veel resultaat bereiken.
gewoon lekker spelen en proberen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Re: stroom op de Arduino, safe?

Berichtdoor FPCUser » 23 Okt 2016, 22:00

Misschien de breadboard draadjes voorzien van een weerstand? (gat in de markt?)

Dat is wel aardig wat je daar zegt.
Jaaaaren geleden heb ik in een dolle bui een JabJack U12 gekocht met een terminalboard CB25.
Google maar eens even.
Als in nu naar die prijzen kijk......

Maar goed, dat terminalboardje heeft dus juist die weerstandjes waar jij het over heeft
Short-Circuit/Overvoltage Protection: The LabJack U12 has diodes from each D line to each power rail. These diodes clamp the voltage seen by the LabJack to about 5.7 volts maximum and -0.7 volts minimum, but external resistors are required to limit the current to 25 mA (200 mA total for all 16 lines). The CB25 provides 1.5kΩ resistors for this purpose.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: stroom op de Arduino, safe?

Berichtdoor Koepel » 23 Okt 2016, 22:38

Er bestaat een RuggeDuino : http://www.rugged-circuits.com/ruggeduino/
Voor die prijs kun je ongeveer 20 goedkope Uno clones op AliExpress kopen. Tegen de tijd dat je er 19 hebt stukgemaakt, zul je toch wel weten hoe je de twintigste heel moet houden ? :lol:

Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Okt 2016, 17:14
Woonplaats: Zoetermeer

Re: stroom op de Arduino, safe?

Berichtdoor peterzoetermeer » 24 Okt 2016, 09:23

shooter schreef:peter je hebt eigenlijk wel gelijk, er kan wat misgaan, maar zoals nico zegt, het is niet duur.
de kans dat je PC uitgaat is erg klein, want er zit meestal wel een polyfuse in de usbvoeding.
en ja je hebt gelijk een weerstandje ertussen is een idee voor uitgangen, maar betekent ook weer dat je een led altijd via een IC aan moet sluiten en dat is nou juist de kracht van een arduino, met weinig middelen veel resultaat bereiken.
gewoon lekker spelen en proberen.

kijk, hier kan ik nu wat mee, mijn vraag over die weerstand is hiermee beantwoord, begrijp ik het dus wel, wat mij wel eens verweten wordt.
Ja, die ledjes heb ik nu al wel gezien, heb veel schakelingetjes met IC en ledjes gemaakt, dat ging ook allemaal, tot het er teveel worden (vermogen) en dan toch maar transistors er tussen.
Vervolgens lees ik alleen maar berichten over hoeveel klonen je wel niet kan kopen voor een euro en dat die dingen verzieken helemaal niet erg is.
Wat ik wilde weten, zo staat in mijn eerste post, wat is het risico dat ik mijn PC sloop als ik per ongeluk en draadje verkeerd aansluit.
Bedankt shooter en FCPUser

Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Okt 2016, 17:14
Woonplaats: Zoetermeer

Re: stroom op de Arduino, safe?

Berichtdoor peterzoetermeer » 24 Okt 2016, 09:37

Koepel schreef:Er bestaat een RuggeDuino : http://www.rugged-circuits.com/ruggeduino/
Voor die prijs kun je ongeveer 20 goedkope Uno clones op AliExpress kopen. Tegen de tijd dat je er 19 hebt stukgemaakt, zul je toch wel weten hoe je de twintigste heel moet houden ? :lol:

wat ik er wel uit geleerd heb is dat Arduino het niet leuk vindt als er per ongeluk wat meer dan 5 volt op zijn 5v output wordt gezet.
Diode er op zetten?
Veel elektronici beginnen direct over een ongewenste spanningsval van 0,6V, maar volgens de data sheets is dat pas bij het volle vermogen wat die aankunnen, en anders zet je er toch een paar parallel.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: stroom op de Arduino, safe?

Berichtdoor nicoverduin » 24 Okt 2016, 11:05

peterzoetermeer schreef:Wat ik wilde weten, zo staat in mijn eerste post, wat is het risico dat ik mijn PC sloop als ik per ongeluk en draadje verkeerd aansluit.
Bedankt shooter en FCPUser

Tenzij je iets wilt bouwen dat los van de PC moet draaien kun je gewoon de USB gebruiken voor de Arduino. Daar komt gewoon 5V uit. En voldoende voor de Arduino aan stroom. Kortsluiten ergens van de Arduino betekent mogelijk einde oefening van de Atmel 328P chip maar er komt maar 5V uit de USB dus op de Rx/Tx pinnen komt ook nooit meer dan 5V uit. De print bevat geen schakelende voedingen die hogere spanningen genereren.
Voor de overige apparaten zoals Relais en zo moet je toch een aparte voeding nemen. En in jouw geval zou ik optisch gescheiden relais nemen.
En als je het echt niet meer weet zou ik zeggen zet je schema hier neer dan kijken wij wel of het kan.
Enne btw... Ik heb wel eens met experimenteren de 12V op de USB connector gehad. Mijn PC sloeg gelijk af. En dat is er eentje uit 2009. De Arduino 8U2 chip was einde oefening. De USB werkt gewoon prima. Dus tot op heden zijn je zorgen eigenlijk ongegrond.
We hebben hier legio beginners gehad die niet eens de moeite nemen voor de voorbereiding en af en toe levensgevaarlijke oplossingen verzonnen met de netspanning. Ze zijn er allemaal nog.
En je redenering over de spanningsval over een silicium diode klopt niet. Pak er een uit de 1N100X serie (die meest gangbaar is voor het betere freubelwerk) en die begint bij 0.7V forward voltage en loopt op tot 1.4V bij 1A stroom.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Okt 2016, 17:14
Woonplaats: Zoetermeer

Re: stroom op de Arduino, safe?

Berichtdoor peterzoetermeer » 24 Okt 2016, 16:32

ik ben nu wel voldoende gerustgesteld denk ik, en een hoop erbij geleerd.
Dat van die diodes moet ik je gelijk geven, waar heb ik dat toch vandaan, moet het ergens gelezen hebben.
Het hangt een beetje van de fabrikant af (dat heb je vaak niet in de hand, ik koop ze ook per 100), de een heeft een wat lagere spanningsval dan de andere, maar beginnen doen ze allemaal bij ca. 0,7V (bij 0A).
Van de serie 1N4001-1N4007 bedoel ik.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: stroom op de Arduino, safe?

Berichtdoor nicoverduin » 24 Okt 2016, 18:17

Niet alleen die serie hoor. Vrijwel de meeste gangbare halfgeleiders hebben gewoon 0.65-0.7V. Ook de typische NPN transistoren hebben ook gewoon 0.7V. En eigenlijk is het verder niet zo relevant. Het is eerder om de verliezen te berekenen waardoor je voldoende spanning op de ingang weet om de regulator zijn werk te kunnen laten doen. Of bij een transistor de juiste berekeningen kan doen voor de Basis weerstand zonder de transistor op zijn BE verbinding uit te fikken.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Vorige

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: aefahesepal, efubenehu, odbeqasew en 16 gasten