Is mijn Nextion scherm stuk?

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 Okt 2021, 00:03

Is mijn Nextion scherm stuk?

Berichtdoor isi54 » 17 Okt 2021, 09:43

Beste mensen,

Ik heb een nextion intelligent scherm gekocht om te gebruiken als GUI voor mijn arduino project. Toen ik het scherm ontving, ging ik er gelijk mee aan de slag. Het viel mij op dat het scherm bij een wit achtergrond wazige vlekken heeft.

Afbeelding

Ik heb het scherm daarop teruggestuurd. De winkel ging op onderzoek uit en vertelde dat al hun schermen bij een wit achtergrond deze vlekken heeft. ik heb de afwijking geaccepteerd en ben weer verder gegaan met het apparaat. Na het volgen van alle aanwijzingen online die maar te vinden zijn is het mij tot nog toe niet gelukt om middels een button op de nextion het interne ledje op de arduino uno aan te krijgen. Elke keer als ik op de graphische button klik, zie ik de TX lampje op de arduino maar minimaal knipperen. Op het filmpje is het nauwelijks te zien, máár het reageert zeker wel.

Afbeelding

Op de tien projecten die ik via het internet heb nagebootst krijg ik elke keer dit resultaat. een minimaal knipperende TX en geen reactie van de interne led. Ik werk voor het eerst met deze schermen, dus het is voor mij heel moeilijk om te achterhalen of het scherm stuk is of dat ik het verkeerd aanstuur. Ik zal het verlopen proces bespreken:

- Ik heb de voeding draden op een labvoeding met 5V en 2.2 ampere gezet.
- ik heb de RX en TX omgedraaid gekoppeld aan de arduino poorten 0 en 1
- ik heb de NexConfig.h gewijzigd door de debog mode uit te zetten en de serial2 naar serial te zetten.
- ik heb 3 dagen lang 10 projecten via youtube exact nagebootst / gedownload. Projecten die met de officiele bibiliotheek werken, maar ook met de easy nextion bibliotheek EN projecten die geen bibliotheek hoeven te gebruiken.
- ik heb bij iedere project gespeeld met de baud rate: zowel op de nextion (middels toevoegen van "bauds=" in een preinitialized event) als in arduino via Serial.begin, mynex.begin etc)

Bij alle tien projecten reageert het TX lampje met een minimale flikkering. Op youtube zie ik dat dit lampje gewoon kort maar fel moet gaan branden. Wie wilt mij helpen? Moet ik het scherm wederom terugsturen of doe ik iets verkeerd?

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Is mijn Nextion scherm stuk?

Berichtdoor shooter » 17 Okt 2021, 17:48

je zult allereerst even moetn zeggen wat voor nextion scherm en hoe je hem hebt aangesloten vervolgens wat voor arduino gebruik je en heb je de demo al geprobeerd.
de Tx led zit op de usb pin en zegt dus niets over het scherm.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 17 Okt 2021, 00:03

Re: Is mijn Nextion scherm stuk?

Berichtdoor isi54 » 17 Okt 2021, 17:56

shooter schreef:je zult allereerst even moetn zeggen wat voor nextion scherm en hoe je hem hebt aangesloten vervolgens wat voor arduino gebruik je en heb je de demo al geprobeerd.
de Tx led zit op de usb pin en zegt dus niets over het scherm.

Bedankt voor je reactie. In feite staat alles van wat je vraagt al in de tekst. alleen de scherm type niet: 10.1 inch intelligent.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Is mijn Nextion scherm stuk?

Berichtdoor shooter » 17 Okt 2021, 18:03

10.1 intelligent zegt helemaal niks over hoe je het aangesloten hebt, en wat voor software gebruik je?
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 17 Okt 2021, 00:03

Re: Is mijn Nextion scherm stuk?

Berichtdoor isi54 » 19 Okt 2021, 18:45

Ik heb een 2e scherm gekocht en daar deden al mn 10 projecten wel op. Het scherm was dus stuk

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten