adafruit DRV8833 extern voeden doet niet wat ik verwacht

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 118
Geregistreerd: 01 Okt 2015, 11:54
Woonplaats: Castricum

adafruit DRV8833 extern voeden doet niet wat ik verwacht

Berichtdoor FonzieBonzo » 04 Aug 2021, 12:10

Hallo Ik heb onderstaande DRV om een DC motor te besturen.

Afbeelding

https://learn.adafruit.com/adafruit-drv8833-dc-stepper-motor-driver-breakout-board?view=all

Nu heb ik deze als volgt aangesloten VMotor op een aparte 7,2v batterij
en GND + VM op een 5v voeding alleen explodeerde alles in mijn gezicht dus ik denk dat ik een denkfout maak.
Inmiddels een nieuwe adafruit DRV8833 aangesloten waarbij ik alleen 7,2v op de VMotor heb gezet maar tot mijn verbazing meet ik
op de VM ook gelijk die 7.2v van de baterij.

Lees ik de handleiding niet goed?
Power Pins

Vmotor - This is the voltage for the motors, not for the logic level. Keep this voltage between 2.7V and 10.8V. This power supply will get noisy so if you have a system with analog readings or RF other noise-sensitive parts, you may need to keep the power supplies seperate (or filtered!). The terminal block has a simple polarity protection on the + pin that feeds into VM. The VM pin is not protected, but VMotor is!
GND - This is the shared logic and motor ground. All grounds are connected



Of hoe zou ik deze driver aan moeten sluiten zodat ik deze een ESP32 een DC motor met een externe 7,2v batt kan aansturen?

Gr,
Fonzie

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: adafruit DRV8833 extern voeden doet niet wat ik verwacht

Berichtdoor shooter » 04 Aug 2021, 16:37

Ja vreemd hoe dat zit, ik kom op geen enkel schema een 5Volt tegen, dus Vm daar zet je de batterij op. de Gnd naar je esp leiden en dus de Ain en Bin naar een paar uitgangen van je ESP. als daar meer dan 2.7 Volt opstaat gaat de 8833 aan.
wel de sleep ook op de esp aanzetten of verbinden met de voeding van je esp.
de rechter ingangen heb je nog niet nodig, daar zit een ompoolbeveiling tussen en overvoltage, maar die gaat dan verder als Vm.
de driver is met 1Amp beveiligd met die kleine weerstandjes links.

dus je hebt om te testen 1 uitgang nodig en Gnd. dan wel de sleep even aan de voeding van je esp aanleggen.
je kunt het simpel testen met 1 voeding door een ingang en sleep aan te sluiten dan gaat 1 motor 1 kant opdraaien.
de volgende is om de voeding op 9 volt te zetten en dan kun je met een ampere meter kijken hoeveel stroom een ingang vraagt. dat zal heel weinig zijn, daar zet je dan tenminste 2.7 Volt op en dan zou het weer aan moeten gaan.
8833 kun je gebruiken tot 10 Volt, maar dat kan de esp natuurlijk niet hebben dus dan moet je Vin gebruiken.
Ofwel volg de uitleg van de adafruit.
groetjes paul,
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 118
Geregistreerd: 01 Okt 2015, 11:54
Woonplaats: Castricum

Re: adafruit DRV8833 extern voeden doet niet wat ik verwacht

Berichtdoor FonzieBonzo » 04 Aug 2021, 21:23

Als ik je goed begrijp kun je dan het beste altijd op de VMotor je voeding aansluiten. en al is de DVR8833 + motor met 7.2 gevoed, evengoed kun je
AIN1 en AS aansturen met de stuurspanning van de ESP32 (met de GND natuurlijk allemaal aan elkaar geknoopt).

Toch ook maar een zekering ergens plaatsen. de 7,2v kan aardig wat amp leveren wat er volgens mij ook doorheen is gegaan bij mijn vorige aansluiting.

In ieder geval bedankt voor je uitleg Paul!

Gr,
Fonzie

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: adafruit DRV8833 extern voeden doet niet wat ik verwacht

Berichtdoor shooter » 05 Aug 2021, 12:25

Volgens het schema is Vm wel beveiligt met een FET maar de VMotor aansluitingen niet, na de beveikliging gaan ze toch naar Vm
we zijn gewend om ook de logica te voeden maar dat is hier niet nodig.
De gnd hangen toch al aan elkaar dus alleen een gnd van de arduino is er natuurlijk nog niet.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten