Vervanging 2G modem

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 Jul 2015, 17:38

Vervanging 2G modem

Berichtdoor mullemj01 » 16 Jun 2021, 13:30

Beste forumleden,

Voor een van mijn projecten gebruik ik al jaren een simpel GSM modem voor de communicatie. De opstelling staat op een plaats waar geen Wifi is en er wordt slechts beperkt gecommuniceerd, een enkele keer per maand en dan tot max 100 tekens. Het GSM modem bleek uitermate stabiel en heeft het jarenlang goed gedaan en de kosten van een prepaid kaartje waren minimaal.
Maar nu gaan ze 2G uitschakelen en moet ik wat nieuws verzinnen. 4G modems zijn er nog niet zoveel en wat er is is ook nog eens behoorlijk prijzig. Voor mijn communicatie is het ook wel een beetje overkill. Dus nu vraag ik me af of er andere modems bestaan die ik zou kunnen inzetten. Hebben jullie een idee?

Groet,
Joop

Advertisement

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Vervanging 2G modem

Berichtdoor ctunes » 16 Jun 2021, 21:52

2G is -en blijft- nog steeds beschikbaar.

Het wordt alleen "gerebrand" naar "iot".

Het enige dat U waarschijnlijk hoeft te doen is nieuwe simkaartjes aan te schaffen en, indien dat voor U niet mogelijk is, een afspraak te maken met Uw provider teneinde een passende oplossing te verkrijgen.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Vervanging 2G modem

Berichtdoor ctunes » 16 Jun 2021, 21:59

De frequentie verandert niet, dus de hardware kan blijven bestaan.
Het gaat enkel om de wijzingen in protocol en dus niet techniek.
Laatst gewijzigd door ctunes op 16 Jun 2021, 22:02, in totaal 1 keer gewijzigd.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Vervanging 2G modem

Berichtdoor ctunes » 16 Jun 2021, 22:01

(U weet dat simkaartjes voorzien zijn van (java)programmatuur die weet om te gaan met de diverse protocollen?)
https://tele-pak.com/plastic-cards/javacards.html

Wat ook de reden was waarom ik ineens mijn siemens m65 niet meer kon gebruiken: die begreep geen java.

(Beste telefoon die ik ook gehad heb: "Ze passen de boel aan? Ik stop ermee!")

Berichten: 6
Geregistreerd: 06 Jul 2015, 17:38

Re: Vervanging 2G modem

Berichtdoor mullemj01 » 17 Jun 2021, 12:10

Beste CTunes,

Bedankt voor jouw antwoorden. Ik begrijp het niet goed: de providers in heel Europa zeggen dat 2G uitgeschakeld gaat worden en dat je daarom nieuwe apparatuur moet aanschaffen. Er zijn zelfs providers die vertellen dat je beter kan overstappen naar een concurrent voor 2G communicatie. Maar uit jouw verhaal maak ik op dat ik gewoon gebruik kan blijven maken van mijn 2G modem voor communicatie met de Arduino. Of moet ik dan een nieuwe SIM kaart aanschaffen die hetzelfde doet maar onder een andere naam?

Groet,
Joop

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Vervanging 2G modem

Berichtdoor ctunes » 18 Jun 2021, 21:06

mullemj01 schreef:Beste CTunes,
Of moet ik dan een nieuwe SIM kaart aanschaffen die hetzelfde doet maar onder een andere naam?

Groet,
Joop


Dat klopt, maar dat kun je beter uitzoeken met de uitgever van je simcard.

Het zou mij niets verbazen als er binnenkort een M2M-provider opduikt die precies aanbiedt wat jij verlangt.

#followthemoney: "Opeens dure abonnementen benodigd voor oudere hardware"

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Vervanging 2G modem

Berichtdoor ctunes » 18 Jun 2021, 21:11

"Nieuwe" technologie, wordt vaker op dergelijke wijze doorgedrukt.

De eigenlijke reden, m.i., is dat de 2g-methode om op de 800MHz band te communiceren, stoort met de 5g-methode op dezelfde frequentie.

(Het zal met de overgang van de ene naar de andere FSK te maken hebben)

Daarom wordt het protocol 2G uitgezet.

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten