Arduin Mega en mofset fs512

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 34
Geregistreerd: 04 Nov 2018, 11:11
Woonplaats: Delfzijl

Arduin Mega en mofset fs512

Berichtdoor HarvdLaan » 08 Apr 2021, 17:49

Ik ben bezig en irrigatie systeem te maken op een Mega2560 voor buitenopstelling.
De aangesloten relais schakelen een pomp en eventueel een bijvulpomp.
De sensor zit in een van de bloembakken en is van het systeem met 2 pennen.
Hier en daar lees ik dat de capacitieve sensor v2.0 gecoate versie ook goed zou moeten zijn maar de daarop gemonteerde electronica is vochtgevoelig. Ook is een lcd aangesloten.
Om de corrosie van de pennen zoveel mogelijk tegen te gaan wil ik de spanning van de sensor halen wanneer er niet gemeten word.
Ik probeer dat dmv de in de startefskit meegeleverde fs512 mofset te doen. Mofset type N.
Als voeding gebruik ik een 9v 300mA.
Eerst de mofset op de gate op 5v geprobeerd maar ik las ergens dat het voltage van de gate hoger moet zijn de drain.
Ik heb de voedingskabel voor het verbindingsbusje op de plus doorgeknipt en daar de gate van de mofset gezet, 9v dus nu.
Volgens mij raakt de zaak nu instabiel. De uitkomst van een droge situatie geeft een lagere waarde dan zonder mofset.
Ik dacht dit op te lossen door een voeding van 12v 2 A.
Dit geeft een soort van kortsluiting, in ieder geval valt de Mega stil.

Idéen?

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduin Mega en mofset fs512

Berichtdoor shooter » 08 Apr 2021, 19:55

een voeding van 12 Volt kun je alleen aansluiten op de Vin aansluiting van de mega, en verder alleen via weerstanden of optocouplers op andere delen. ik kan jouw mosfet niet vinden dus even opzoeken, en ja je kunt een vochtigheid wel uit zetten, maar ik raad je aan om dan zowel de plus als de min uit te zetten met een relais. en er bestaan hoogohmige (met een opamp) voor de vochtigheid.
De relais moeten een eigen voeding hebben, want die kan de mega niet leveren.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 04 Nov 2018, 11:11
Woonplaats: Delfzijl

Re: Arduin Mega en mofset fs512

Berichtdoor HarvdLaan » 09 Apr 2021, 03:46

Mijn dank paul.
Sorry, is een IRF520 mofset.
Ik heb er wel 12v via het busje op gezet. Dan zal die nu wel stuk zijn. Heb er nog wel eentje. Kon ook geen schets meer laden. Time out error.
De opamp bekeken. Gaat ver boven mijn pet.
Ik zal eens wat proberen met een weerstand tussen de 9v voeding en de gate van de mofset en dan 2 stuks. Misschien blijft er dan meer spanning over voor de Mega. Ik heb het idee dat de mofset een stroomvreter is.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduin Mega en mofset fs512

Berichtdoor shooter » 09 Apr 2021, 20:21

Maak even een schema of met de hand of met fritzing dat praat makkelijker.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten