Mosfet controle via I2C

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 19 Feb 2021, 11:27

Mosfet controle via I2C

Berichtdoor GeorgeLuck » 19 Feb 2021, 11:54

Ik ben bezig een besturing te maken voor een grote aantal objecten in een scenery.
Daarvoor heb ik een Uno met 8-relais board geschakeld via een I2C module en dat werkt prima.

Omdat ik hoop van het geklik af te zijn dacht ik aan dezelfde oplossing met een mosfet board IRF520. Rechtstreeks op Uno werkt dit prima.
Via het I2C module schakelt de mosfet echter niet. Bij toeval bleek dit wel te werken als de I2C niet op GND is aangesloten en de mosfet wel.

Ik vraag me af waarom en of dit wel een correcte oplossing is als ik er meerdere op aansluit.
Wie heeft een verklaring en uitleg.
Bijlagen
schema's Uno I2C Mosfet.png
schema's Uno I2C Mosfet.png (108.85 KiB) 3026 keer bekeken
Ervaren gebruiker zonder diepgaande kennis van elektronica.

groet,
George

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Mosfet controle via I2C

Berichtdoor shooter » 21 Feb 2021, 22:03

zet eens een weerstand naar de GND en je moet zorgen dat er voldoende spanning op de mosfet ingang komt want 3.3 is te weinig voor de 520. dat het direct op de uno wel werkt is omdat daar een totempaal inzit bij de I2C is het alleen maar een pull down of pull up.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 19 Feb 2021, 11:27

Re: Mosfet controle via I2C

Berichtdoor GeorgeLuck » 24 Feb 2021, 15:54

Ik begrijp de oorzaak door je opmerking, maar nog niet de oplossing, bedoel je dat ik de GND tussen I2C en Mosfet moet vervangen door een weerstand? en hoe hoog moet dit dan zijn of is er iets te doen met de 5v van de arduino naar I2C?
Ervaren gebruiker zonder diepgaande kennis van elektronica.

groet,
George

Berichten: 3
Geregistreerd: 19 Feb 2021, 11:27

Re: Mosfet controle via I2C

Berichtdoor GeorgeLuck » 24 Feb 2021, 17:16

Dank je wel, ik begrijp hierdoor de oorzaak, maar nog niet de oplossing. Vervangt de weerstand de GND verbinding tussen I2C en mosfet? Zou je schema kunnen geven hoe die weerstand te plaatsen en hoe groot de weerstand zou moeten zijn.
Ervaren gebruiker zonder diepgaande kennis van elektronica.

groet,
George

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Mosfet controle via I2C

Berichtdoor shooter » 26 Feb 2021, 18:12

een relais wordt met gnd gestuurd en een mosfet dus met 5 Volt, en op de pcf moet je natuurlijk zowel de gnd als de 5Vcc aansluiten. en die mosfets gaan maar net aan door de lage spanning en hoge stroomin het begin.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten