Welke voeding

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 12
Geregistreerd: 29 Sep 2018, 11:35

Welke voeding

Berichtdoor Bertje46 » 19 Feb 2021, 11:54

Goedemorgen,

Na een jaar knutselen en programmeren aan een volautomatische broedmachine controller ben ik nu zover om alles in een kastje in te bouwen.
Nu ben ik aan het twijfelen welke voeding ik zal gebruiken,

De gebruikte onderdelen zijn een arduino mega icm een nextion enhanced schermpje, SHT31 temperatuur/humidty sensor, 4 solid state relays en een stappen motor.
Ook gebruik ik 2 mistmakers om de luchtvochtigheid te regelen icm een automatische ventilator.
De mistmakers zijn 24 volt 800ma, eentje zal constant aan staan en de 2e is voor backup, mocht de eerste het begeven of te weinig luchtvochtigheid geven.

Nu zit ik te twijfelen in welke voeding ik het beste kan gebruiken?
ik heb diverse (oude) laptop voedingen liggen van 12 volt met genoeg ampere en ik heb een step-up-down converter liggen die ik naar 24 volt kan schroeven.

Is het beter om een 24 volt voeding te gebruiken, voor de mistmakers, en dan met step-down converters te werken naar 12 en 5 volt of kan ik gewoon die 12 volt voeding gebruiken icm de step-up converter? Ik ben bang dat de 12 volt voeding dan constant teveel belast wordt of is dat niet zo?

Groeten,
Bert

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Welke voeding

Berichtdoor shooter » 21 Feb 2021, 22:09

ik zou zonder meer een 24 Volt voedingh apart gebruiken voor de mistmakers, en die via een relais sturen. dan heb je alleen nog 5 Volt nodig voor de arduino, de relais, en de stappenmotor (of is de stappenmotor met een driver 12 Volt.
een computer voeding is hier prima hoor, als je maar let op de maximum stroom die geleverd kan worden voor elke soort.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 29 Sep 2018, 11:35

Re: Welke voeding

Berichtdoor Bertje46 » 23 Feb 2021, 21:25

Bedankt voor je reactie Paul!

De driver met stappenmotor is inderdaad 12 volt.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Welke voeding

Berichtdoor shooter » 24 Feb 2021, 15:19

De arduino kun je met 12 Volt voeden, en er kan ook nog 5 Volt uitkomen, wel niet teveel opzetten maar dat lijkt me nog logisch.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten