LCD-karakterset raadplegen
2 berichten
• Pagina 1 van 1
- Harm J Seef
- Berichten: 38
- Geregistreerd: 20 Jul 2022, 14:40
LCD-karakterset raadplegen
Een LCD-display is voorzien van een eigen MCU en een EEPROM waarin 256 grafische afbeeldingen (gliefen) van lees- en schrijftekens zijn geprogrammeerd. Tot ASCII-127 is het westers-latijns alfabet vastgelegd. De overige tekens zijn japanse gliefen, en enige veel voorkomende griekse en natuurkundige symbolen. Met de reguliere char-functie als expressie kunnen deze gliefen door de LCD-MCU opgeroepen worden. Met onderstaande sketch kan de gliefentabel van de lcd geraadpleegd worden.
// IA2109LCD_mk4_CharacterSet.
// Adressing the LCD's glyph characterset.
//
// 2022 Dec 29 HJS Designed.
// ========================================================================================
//
#include <LiquidCrystal.h> // Add library
const int rs=12, en=11, d4=8, d5=7, d6=5, d7=4; // Set vars for IA2109 interface pinning
LiquidCrystal lcd(rs, en, d4, d5, d6, d7); // Activate LiquidCrystal
//
int Glyph = -1; //
//
void setup() //
{ lcd.begin(16, 2); // set up the LCD's number of columns and rows:
lcd.setCursor(1,0); // move to first line 2th position
lcd.print("IA2109LCD mk4"); // Print a message to the LCD.
lcd.setCursor(0,1); // Second line first position
lcd.print(" LCD glyphs "); // Show application...
delay(2000); //
} //
//
void loop() //
{ Glyph++; // raise counter
if (Glyph == 2) // skip
{ Glyph = 33; } // ASCII control codes.
if (Glyph == 128) // skip
{ Glyph = 223; } // japanese glyphs
if (Glyph > 256) // roll over
{ Glyph = 0; } //
lcd.setCursor(0,0); //
if (Glyph < 128) //
{ lcd.print(" ASCII-127 "); } //
else //
{ lcd.print(" Non ASCII "); } //
lcd.setCursor(1,1); //
lcd.print("Glyph "); //
lcd.print(Glyph); //
lcd.print(" = "); //
lcd.print(char(Glyph)); //
lcd.print(" "); //
delay(1000); //
} //
// IA2109LCD_mk4_CharacterSet.
// Adressing the LCD's glyph characterset.
//
// 2022 Dec 29 HJS Designed.
// ========================================================================================
//
#include <LiquidCrystal.h> // Add library
const int rs=12, en=11, d4=8, d5=7, d6=5, d7=4; // Set vars for IA2109 interface pinning
LiquidCrystal lcd(rs, en, d4, d5, d6, d7); // Activate LiquidCrystal
//
int Glyph = -1; //
//
void setup() //
{ lcd.begin(16, 2); // set up the LCD's number of columns and rows:
lcd.setCursor(1,0); // move to first line 2th position
lcd.print("IA2109LCD mk4"); // Print a message to the LCD.
lcd.setCursor(0,1); // Second line first position
lcd.print(" LCD glyphs "); // Show application...
delay(2000); //
} //
//
void loop() //
{ Glyph++; // raise counter
if (Glyph == 2) // skip
{ Glyph = 33; } // ASCII control codes.
if (Glyph == 128) // skip
{ Glyph = 223; } // japanese glyphs
if (Glyph > 256) // roll over
{ Glyph = 0; } //
lcd.setCursor(0,0); //
if (Glyph < 128) //
{ lcd.print(" ASCII-127 "); } //
else //
{ lcd.print(" Non ASCII "); } //
lcd.setCursor(1,1); //
lcd.print("Glyph "); //
lcd.print(Glyph); //
lcd.print(" = "); //
lcd.print(char(Glyph)); //
lcd.print(" "); //
delay(1000); //
} //
Advertisement
- sterretjeToo
- Berichten: 62
- Geregistreerd: 05 Feb 2023, 13:30
Re: LCD-karakterset raadplegen
Leuk idee
2 berichten
• Pagina 1 van 1
Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast