Stand magneeventiel uitlezen

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4
Geregistreerd: 07 Feb 2016, 17:47

Stand magneeventiel uitlezen

Berichtdoor scOOb » 25 Okt 2022, 12:12

Hallo,

Intussen al ene hele tijd geleden dat ik me hier nog eens liet zien. drukdruk met een hoop dingen ...
Nu ben ik echter op zoek naar iets, waarvan ik denk dat hier wel ene aantal experten zitten die me in de goede richting zouden kunnen duwen.
Ik wil graag de stand van een gestuurde stookolieklep van de brander van een CV-ketel uitlezen via een digitale input. Het gaat volgens mij niet om een meerstandenklep (dus open of dicht) om een urenteller en vervolgens dus ook aan de hand van wat omrekeningen het stookolieverbruik te kunnen inschatten en dat vervolgens op een display te tonen. Lijkt me niet de moeilijkste schakeling, alleen zou ik niet weten welke sensor ik op de klep kan plakken.
En idd. het zal plakken worden, want ik wil geen "invasieve" oplossing, zodat ik geen kabels moet knippen, contacten moet uitlezen, solderen, ... en dus evt. storingen me door m'n onderhoudsfirma niet kunnen worden aangewreven.

Moet toch doenbaar zijn ? Helaas te beperkte kennis van magneetsensoren om de juiste te kunnen uitpikken ...
Bijkomend : ik zou het toestelletje dat ik ga maken op ene meter of 5 van m'n ketel willen hangen : te doen ? of te veel spanningsverlies en dus relais er tussen plaatsen.
Misschien in de toekomst : integratie met Home Assistant op een Raspberry Pi, dus dan omschakelen naar een GPIO-pin van dat ding en de status inlezen. Dan kan ik ook ene automatisering maken die me waarschuwt dat het bijna tijd is om stookolie te bestellen.


Alvast bedankt voor de ideeën daarrond !
scOOb

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Stand magneeventiel uitlezen

Berichtdoor shooter » 25 Okt 2022, 21:46

er zijn hele kleine glas schakelaars te krijgen die werken met en glazen buisje met twee contactdraden en die dus sluit als er een magneet in de buurt is dus als er stroom door de spoel gaat in jouw geval, kijk of het inderdaad een spoeltje is en geen stappenmotor of zo. en dan kun je met input (pull up) de stand zien zonder dat je inbreekt in de ketel .
heet in de praktijk een reedschakelaar.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 07 Feb 2016, 17:47

Re: Stand magneeventiel uitlezen

Berichtdoor scOOb » 26 Okt 2022, 08:01

Idd... De reedcontactjes.
Zaten diep verborgen in mijn geheugen. Ik ga die richting eens op !

Bedankt !

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten