Seriele communicatie met shield

Arduino shields
Berichten: 10
Geregistreerd: 03 Dec 2018, 21:13

Seriele communicatie met shield

Berichtdoor diverc » 14 Dec 2022, 11:11

verschillende shields te koop, maar zijn telkens iets anders!!

Zo zijn er die een seriele communicatie toelaten op poort 2 en 3 en andere op pin 7 en 8
Maar het zou ook kunnen op pin 0 een 1!
Maar dat is het communicatie kanaal dat de arduino gebruikt om de seriele tekst monitor te gebruiken!
Is dat ook zo? of kan ik toch de 0,1 instellen voor de shield?

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Seriele communicatie met shield

Berichtdoor shooter » 18 Dec 2022, 17:12

Voor de simplicity gebruik eerst even 2 en 3 voor de shield want dan kun je je software gewoon via de USB uploaden en daarna de monitor aanzetten in de Arduino IDE. een shield heeft bijna altijd softwareserial nodig om te werken ivm timers etc. het is vooral een kwestie van proberen want er zijn nogal wat verschillende software en hardware oplossingen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 10
Geregistreerd: 03 Dec 2018, 21:13

Re: Seriele communicatie met shield

Berichtdoor diverc » 02 Jan 2023, 16:48

bedankt, ik gebruik steeds 2 en 3 en wijzig de bedrading van mijn GSM shields. Zoals je zegt zijn er nogal verschillen tussen die borden.
Ik gebruik SoftwareSerial om te communiceren. Als ik die library raadpleeg zijn er andere commandos dan die die ik van de GSM tutorials gekregen heb. Zoals de listen() functie en de readstring commando.
Mijn probleem met een toepassing in de pyreneeen met lage kwaliteit (13-14 is al hoog) is dat na een paar weken ik geen sms meer kan sturen, hij antwoord niet meer. Maar de module stuurt nog wel sms als er een situatie ontstaat. Wat zou dat toch kunnen zijn?
Ik ga proberen met die listen() functie in te bouwen.
Hen je betre GSM libraries ?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Seriele communicatie met shield

Berichtdoor shooter » 03 Jan 2023, 13:07

als de software het normaal doet dan kan het bijvoorbeeld een tijd zijn (verkeerd gebruik van millis() is een bekende en softwareserial is een software oplossing die dat dus oplost met timers (soms is een MEGA wel groot genoeg met timers die de UNO mist.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten