LCD met I2C dimmen

Arduino shields
Berichten: 15
Geregistreerd: 30 Nov 2017, 23:47

LCD met I2C dimmen

Berichtdoor fretty1 » 26 Mei 2020, 00:18

op de I2C module zit een connector tbv de LCD background light. Is het ook mogelijk deze connector te verwijderen en de betreffende PIN van de I2C aan te sluiten op 1 van de PWM pinnen van de arduino (evt via transistor als fasedraaier)
De vraag op zich is vaker gesteld maar deze oplossing heb ik niet kunnen vinden. of kan het niet.

vr groet Frits

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: LCD met I2C dimmen

Berichtdoor Koepel » 26 Mei 2020, 00:52

Natuurlijk kan dat, maar er zijn veel verschillen dus even goed kijken wat je hebt.

Bij sommige LCD backlights is er een weerstand van 100 Ω om de stroom te begrenzen tot zo'n 25mA.
Bij andere LCD's zit zo'n weerstand er niet bij.

Zo'n I2C module wordt soms een "backpack" genoemd. Dan zit er vaak een transistor op, om de backlight aan of uit te zetten.
Ik zocht naar een schema, maar ik vond een stuk of 6 verschillende schema's :o Dat is niet handig.
Wat wel overal hetzelfde is, is dat de buitenste pin voor de backlight met 5V verbonden is, en de tweede pin naar een transistor gaat.
Ik zou niet de transistor op de backpack gebruiken, dat is nogal klein. Je kunt wel die tweede pin losmaken en er een draad aan solderen.

Kun je de backlight vanuit de software uitzetten, en dan de stroom meten van die tweede pin naar GND ?
Als dat 25mA is, dan zit je goed. Dan heb je nog een transistor en een weerstand nodig.
Als dat een stuk meer is, dan is het nodig om nog een extra weerstand van 100 Ω toe te voegen.

Voor de Arduino Uno/Nano/Mega geldt als vuistregel om van een pin de stroom niet hoger dan 20mA te laten worden. De grootste (kortsluit)stroom kan 40mA zijn.
Dus eventueel hoef je geen transistor te gebruiken. Kun je dan een weerstand toevoegen zodat de stroom beperkt is tot 20mA ?
Daar zijn voorbeelden van: https://www.youtube.com/watch?v=f8WsngPnt3c.

Berichten: 15
Geregistreerd: 30 Nov 2017, 23:47

Re: LCD met I2C dimmen

Berichtdoor fretty1 » 26 Mei 2020, 21:05

Dank, De weerstand komt er in elk geval tussen, Ik was bang dat het signaal weer via de chip geschakelt wordt, bedrading op de I2C volgen is niet mogelijk, evt kan ik wel de betreffende PIN onderbreken op de LCD.
Vr groet frts

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten