stepper te licht

Arduino shields
Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

stepper te licht

Berichtdoor Kamh » 23 Feb 2020, 23:15

Hallo,

Ben een 3d frees aan het maken. Hiervoor Uno met protoneer bord gebruikt. Nu blijkt dat de gebruikte stepper motor te weinig kracht heeft. Gebruik reeds alle drivers op het bord , x-as, y-as ( 2 motoren dus A driver) , Z-as . Nu heeft de Z-as driver een te hoge uitgangs spanning om de L289 aan te sturen, de spanning op het motorbord is 18 volt. Uitgang kan dan tot 18 volt oplopen en dat kan de L289 ingang niet aan. Wie weet hoe ik nu de zwaardere motor kan aansturen, die gebruikt ruim 2,5 Amp.
Is er een mogelijkheid om de driver te vervangen door een ander iets dat het step en dir signaal omzet in 4 draads stepper signaal ( n1,n2,n3,n4) voor de L289 ?? Een zwaardere vervanger voor de a4988 dus.

Vr.groetend
Kees

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: stepper te licht

Berichtdoor nicoverduin » 23 Feb 2020, 23:53

Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: stepper te licht

Berichtdoor shooter » 24 Feb 2020, 14:12

18 volt lijkt mij wat weinig, ik zie dat de kleine drivers tot 35 Volt kunnen, (en de stroom wordt geregeld door de drivers zelf.
er zijn zelfs insteek compatibel drivers te krijgen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: stepper te licht

Berichtdoor Kamh » 24 Feb 2020, 20:28

Hallo Nico,

Steppers is het probleemniet heb hele sterke liggen maar die zijn 5 volt en 8 Amp, en loodzwaar.
De meeste zijn 12 tot 18 volt en dan minder dan 1 Amp, zijn meestal sterk genoeg. Voor de Y-as heb ik twee motoren in gebruik, zitten op de Y-driver en de A-driver. gaat prima. Voor de X-as is 1 motor voldoende. Voor de Z-as moet de riem om 2x een hoekje lopen datkost te veel kracht blijkt. Rechtdoor lukt niet dan zit de z-brug zichtzelf in de weg. Hij komt 22cm omhoog, de spindel is zolang. ook de riemspanners die de beide spindels verbinden kosten kracht. Wil eigenlijk twee steppers gebruiken maar mis dan dus een driver op het pololuboard.

Kun je twee motoren parallel schakelen op de driver ??
Ben ook aan het kijken of ik de driver uitgang via een tip33 tor kan versterken, geeft wel extra werk :-)
eerdere pogingen tot bouw gingen niet lekker, speling in de transport assen gaf problemen, nu een nagenoeg speling vrij assen stel gemaakt en dat loop op de motoren prima. Alleen die 2 spindels op de Z-as geen problemen.

Kosten van die vallen tegenwoordig best mee , 5 x ca €7 is haalbaar maar leuker is het zelf maken met arduino-spul.
----------------------------------

Hallo Shooter,

Zwaardere drivers voor het board, bestaan die ?? Heb je type nummer oid.??

Zou evt ook de oplossing van Nico kunnen gerbruiken door zo'n zware driver in de pinnen van de motorboard te prikken. De aangeleverde step en dir hebben lagere spanning die de zware driver wel kan hebben. De uitgang van de "kleine" op board heeft te veel spanning hiervoor.


Beiden vast bedankt voor het meedenken

Vr.groetend
Kees

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: stepper te licht

Berichtdoor shooter » 25 Feb 2020, 13:53

je kunt zeker drivers parrallel schakelen door de ingangen dus dir en puls dubbel te gebruiken, vaak zelfs tien drivers op een uitgang.
ook kun je motoren zelf parralel of in serie zetten hoor. er zitten nooit terugkoppelingen en dergelijke op.
bij een servo wel maar dat zijn andere motoren.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: stepper te licht

Berichtdoor Kamh » 27 Feb 2020, 22:10

shooter schreef:je kunt zeker drivers parrallel schakelen door de ingangen dus dir en puls dubbel te gebruiken, vaak zelfs tien drivers op een uitgang.
ook kun je motoren zelf parralel of in serie zetten hoor. er zitten nooit terugkoppelingen en dergelijke op.
bij een servo wel maar dat zijn andere motoren.


Hallo Paul,
Goeie tip !! Heb mijn reserve 4988 ingezet voor de extra motor. De Z-as gebruikte riemen en nu twee motoren. Moest wel even motoren wisselen zodat de z-as gelijke motoren had , de X-as had die al. Nu is de motor van de Y-as de extra motor geworden. Kan nu dus alle 5 de steppers aansturen en............. het werkt ook nog eens. Ben begonnen met de endswitches zodat ik de zaak niet kan kapot draaien. Zag ook al hoe ik moet calibreren met het programma. Open builds controller werkt daarvoor heel goed en simpel.

Bedankt voor de tip !!!!

Groetjes
Kees

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten