twee stappenmotoren en twee rotary encoders

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Mei 2023, 05:40

twee stappenmotoren en twee rotary encoders

Berichtdoor waja53 » 20 Mei 2023, 16:12

Goedemiddag allemaal,

Kan ik twee stappen motoren en twee rotary encoders aansluiten op de Arduino UNO? ik ben zelf al bezig geweest maar ik kom dan aansluitingen voor de voeding tekort, 3,3volt 5 volt deze zijn dan al bezet.ik gebruik de nema 17 motor 2x, de driver is de A4988 2x, en rotary encoder 2x.
En sluit ik het dan aan? op internet kom ik niet veel verder en wil morgen naar de bieb kijken voor een duidelijk boek.




willem

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: twee stappenmotoren en twee rotary encoders

Berichtdoor shooter » 20 Mei 2023, 16:56

Ja hoor dat kan zeker een UNO werkt met 5 Volt en heeft geen 3.3 Volt aansluiting. dus waar heb je die voor nodig?
kijk naar een breadboardje want daar kun je met draadjes allerlei verbindingen maken
voor de 4988 heb je voor elke motor 2 pinnen nodig dus 4 en voor de encoders ook 2 pinnen per encoder.
een stappenmotor heeft normaal geen encoder want daar liggen de stappen vast
de drivers kun je best voeden met 9 volt minimaal en elke driver direct van de voeding voeden.
de UNO kun je ook met die 9 V voeden via Vin en wordt op de UNO omgezet naar 5 Volt.
zorg wel voor de stroom op de a4988 te beperken zeker als de motoren maar 5V zijn want anders worden de motoren snel heet, handwarm is geen probleem.
en laat van je horen ik heb meerdere boeken over arduino.
kijk ook naar het programma fritzing om een schema te maken
en vooral de voeding moet wel stevig zijn want de motoren kunnen 1 Amp zijn.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Mei 2023, 05:40

Re: twee stappenmotoren en twee rotary encoders

Berichtdoor waja53 » 20 Mei 2023, 17:50

Dank voor de reactie,


Als ik op de uno kijkt zit daar 5 volt en 3,3 volt, ik heb gekeken op internet naar een schema en de encoder aangesloten op punt 2, 3 en 4 aan de digitale kant en und en 5 volt. maar ik kan het beter uit een boek lezen dan van internet, dat heb ik ook met de krant lezen.


willem

Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Mei 2023, 05:40

Re: twee stappenmotoren en twee rotary encoders

Berichtdoor waja53 » 20 Mei 2023, 18:21

Paul,

Als ik kijk op de uno dan zie ik 5 volt pin en 3,3 volt pin, daar mijn encoder al op de 5 volt zit kom ik volgens het schema wat ik heb gevonden pinnen te kort.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: twee stappenmotoren en twee rotary encoders

Berichtdoor shooter » 20 Mei 2023, 23:45

ja sorry je hebt een 3.3 volt uitgang zitten
maar zorg dat alle voeding die je hebt niet via de arduino gaat maar van de voeding afkomt of van een breadboardje vooral de motoren kun je niet voeden uit de arduino. en de a4988 heeft een hogere spanning nodig dan 5 V dus opletten(op pin 2 van de isp zit ook een 5V maar dat terzijde)
de encoders wel want die trekken ook niet zoveel maar de motoren wel
dus kijk naar mijn eerdere bericht e
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: twee stappenmotoren en twee rotary encoders

Berichtdoor shooter » 20 Mei 2023, 23:46

en je hebt gelijk er moet eerst een moderator naar kijken voordat je de berichten kunt zien
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten