knippermatrix

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 1
Geregistreerd: 26 Feb 2023, 18:21

knippermatrix

Berichtdoor Tom47 » 26 Feb 2023, 20:14

Hallo iedereen,
Ik heb een ontwerp in gedachten waar ik hulp bij nodig heb.
Hopelijk zit ik hier in de goeie hoek.
Het gaat om het volgende.
Ik wil voor mijn kleindochter (FIEN) een speeltje maken en dat moet als volgt werken

Benodigde hardware (in ieder geval)
-1 Een Arduino unit
-2 Een drukknop
-3 Een matrix met gekleurde ledjes
-4 Een speakertje

Het volgende moet ie doen.
-1 Eerste keer drukken > Een aantal leds gaan aan op het display welke deel uit maken van de naam FIEN
-2 Tweede keer drukken > Nog een aantal leds worden bijgeschakelt welke onderdeel uitmaken van de naam FIEN
-3 Derde keer drukken > De laatste leds worden bijgeschake;d zodat de naam FIEN nu compleet is te lezen op de matrix
-4 Vierde keer drukken > Leds die de naam FIEN vormen beginnen random te knipperen.
-5 vijfde keer drukken > Het speakertje geeft grappige geluiden zoals bijv. dat van een pin ball machine.
-6 Zesde keer drukken > Algehele reset zodat de cycles opnieuw kan worden herhaald.

Kan iemand mij een suggestie aan de hand doen of nog beter is er een bouwschema beschikbaar waarin ik genoemde functies kan toepassen.

Namens mij en vooral mijn kleindochter hartstikke bedankt.

Advertisement

Berichten: 62
Geregistreerd: 05 Feb 2023, 13:30

Re: knippermatrix

Berichtdoor sterretjeToo » 28 Feb 2023, 14:39

Voor het display misschien zoiets? https://www.adafruit.com/product/420

Adafruit heeft goede tutorials hoe je het geheel moet aansluiten en ermee moet werken: https://learn.adafruit.com/32x16-32x32-rgb-led-matrix?view=all

Ben je ervan bewust dat je een zeer degelijke voeding nodig hebt; van bovenstaande pagina
A single 32x16 or 32x32 RGB matrix, running full tilt (all pixels set white), can require nearly 4 Amps of current! Double that figure for a 64x32 matrix.

Gooi er voor de zekerheid 1A bij (de Arduino zelf gebruikt ook wat).

Ik heb geen idee wat je nodig hebt voor de geluiden. Mogelijk een dfplayer om meerdere grappige geluiden te maken maar misschien kun je simpel gebruik maken van de 'tone' bibliotheek om wat piepjes en een simpele melodie in elkaar te draaien.


Opmerking:
Dit antwoord kan vertraagd doorkomen omdat het eerst goedgekeurd moet worden :(

Berichten: 68
Geregistreerd: 04 Sep 2021, 08:31

Re: knippermatrix

Berichtdoor RobGood » 28 Feb 2023, 16:44

Hallo Tom,
Leuk idee .

Suggesties: Gebruik WS2811 led displays met FastLed library om de boel aan te sturen.
Je hebt heel kleine printjes waar je zelf een klein stukje audio op kan zetten, bv. model YSJ120S heeft ook nog een versterker on=board zodat direct er een kleine luidspreker op kan worden aangesloten.

Bouwschema? Geen idee. Denk het niet....

verder kan dit prima met een arduino, hierin een paar processen:
1: Uitlezen van de drukknop
2: Aansturen via FastLed van het WS2811 display
3. Aan/uit zetten van de audio speler
4: Een proces wat alles logisch aan elkaar knoopt...

Succes...
Rob

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten