Dringend vraagje over Relais en 12,5a

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 1
Geregistreerd: 28 Jun 2022, 23:01

Dringend vraagje over Relais en 12,5a

Berichtdoor kylianjonkers2 » 28 Jun 2022, 23:14

Hoi!

Ik loop een beetje te stressen want ik moet morgen exposeren maar mijn installatie doet het nog niet naar behoren.
In het kort wil ik doormiddel van een relais een ruitenwissermotor aansturen. Hiervoor gebruik ik een voeding waar ongeveer 12v en 12,5A uitkomt. Nu werkt de motor naar behoren alleen lukt het mij niet om die aan te sturen met een relais. Ik zelf denk dat het aan de maximale ampaire ligt omdat mijn kleine relais maar 10A aan kan.

Zijn er op zeer korte termijn relais te koop die wel 12,5A aankunnen (kennen jullie een shop in de buurt van Utrecht) en/of is er een manier om terug te gaan naar 10A vanuit de voeding. OF zijn er nog andere opties waar ik geen weet van heb.

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven zodat iemand mijn vraag kan beantwoorden (zoizo ben ik diegene eeuwig dankbaar), want ik ben zoals je miscchien wel doorhad een absolute noob hierin.

Ik hoor graag!
~Kylian

Advertisement

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: Dringend vraagje over Relais en 12,5a

Berichtdoor Frits1956 » 29 Jun 2022, 17:20

Kylian, een autorelais kan 40 Amp schakelen. Als je jouw relais gebruikt om dat relais te schakelen? is dat een optie?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Dringend vraagje over Relais en 12,5a

Berichtdoor shooter » 29 Jun 2022, 17:42

een ruitewisser motor is maar een paar ampere dus maak je geen zorgen. Als je ergens een fetje hebt liggen kun je die ook gebruiken.
sluit eerst maar eens je kleine relais aan en wel op de juiste manier dus niet uit de voeding van de arduino, maar als het kleine relais 5 Volt spoelspanning is even een aparte voeding aansluiten op het kleine relais want op heel veel van die bordjes zit een optocoupler om de zaak aan te sturen. Een arduino kan echt niet direct een relais sturen.
en maak een schema wat je waar hebt aangesloten.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 68
Geregistreerd: 04 Sep 2021, 08:31

Re: Dringend vraagje over Relais en 12,5a

Berichtdoor RobGood » 29 Jun 2022, 18:15

Hi kylian, dat relais wat de motor schakelt kun je weer schakelen met een ander relais, zo een blauwe relaismodule die kan direct door een pin van een arduino worden geschakeld. Als je zo een ding hebt moet dat in een paar minuten te doen zijn. Succes... Rob

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten