Sketch van een Arduino Uno naar een Arduino Uno Wifi

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 45
Geregistreerd: 08 Jan 2020, 17:23

Sketch van een Arduino Uno naar een Arduino Uno Wifi

Berichtdoor RonalT » 27 Dec 2021, 22:47

Ik heb mijn molenteller (zie: Teller voor een windmolen ) lopen op een ARDUINO UNO REV3 - ATMEGA328 draaien. Deze werkt zoals ik wil.
Nu een nieuwe uitdaging, via WIFI uitlezen van de teller. Dus ik heb een ARDUINO UNO WiFi REV2 gekocht en ga daar mee aan de gang. Zoals bekend werkt de ene onder de AVR Architectuur en de andere onder de MEGAAVR Architectuur. Dat geeft problemen.

Ik vind bij het compileren de volgende fouten/waarschuwingen:



1. WAARSCHUWING: bibliotheek LiquidCrystal_I2C beweert te werken onder architectuur avr en kan incompatible zijn met uw huidige board dat werkt onder architectuur megaavr.

Dit is een waarschuwing, dat zal niet fataal zijn. Kan dit met instellingen veranderd worden of een andere bibliotheek?

2. In file included from c:\users\ronal\appdata\local\arduino15\packages\arduino\tools\avr-gcc\7.3.0-atmel3.6.1-arduino5\avr\include\avr\io.h:99:0,
. . . . . . . . .from c:\users\ronal\appdata\local\arduino15\packages\arduino\tools\avr-gcc\7.3.0-atmel3.6.1-arduino5\avr\include\avr\pgmspace.h:90,
. . . . . . . . .from C:\Users\ronal\AppData\Local\Arduino15\packages\arduino\hardware\megaavr\1.8.7\cores\arduino/api/String.h:31,
. . . . . . . . .from C:\Users\ronal\AppData\Local\Arduino15\packages\arduino\hardware\megaavr\1.8.7\cores\arduino/api/IPAddress.h:24,
. . . . . . . . .from C:\Users\ronal\AppData\Local\Arduino15\packages\arduino\hardware\megaavr\1.8.7\cores\arduino/api/ArduinoAPI.h:30,
. . . . . . . . .from C:\Users\ronal\AppData\Local\Arduino15\packages\arduino\hardware\megaavr\1.8.7\cores\arduino/Arduino.h:23,
. . . . . . . . .from C:\Users\ronal\Documents\Arduino\libraries\EEPROMEx\EEPROMex.h:24,
. . . . . . . . .from C:\Users\ronal\Documents\Arduino\libraries\EEPROMEx\EEPROMex.cpp:23:

3. C:\Users\ronal\Documents\Arduino\libraries\EEPROMEx\EEPROMex.cpp: In member function 'bool EEPROMClassEx::isReady()':

4. C:\Users\ronal\Documents\Arduino\libraries\EEPROMEx\EEPROMex.cpp:102:9: error: 'NVM_STATUS' was not declared in this scope
. return eeprom_is_ready();
. . . . . .^

5. C:\Users\ronal\Documents\Arduino\libraries\EEPROMEx\EEPROMex.cpp:102:9: note: suggested alternative: 'GET_STATUS'

6. C:\Users\ronal\Documents\Arduino\libraries\EEPROMEx\EEPROMex.cpp:102:9: error: 'NVM_NVMBUSY_bp' was not declared in this scope
. return eeprom_is_ready();
. . . . . .^


7. C:\Users\ronal\Documents\Arduino\libraries\EEPROMEx\EEPROMex.cpp:102:9: note: suggested alternative: 'NVMCTRL_FBUSY_bp'

8. Fout bij het compileren voor board Arduino Uno WiFi Rev2]

Geen idee wat ik er mee moet!



p.s. helaas werken de LIST en LIST= functies van het forum niet zoals ik verwacht.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 241
Geregistreerd: 22 Jan 2013, 16:40

Re: Sketch van een Arduino Uno naar een Arduino Uno Wifi

Berichtdoor zuid » 28 Dec 2021, 12:19

Het lijkt op een probleem met de library EEPROM.
Is de versie voor de UNO nog wel te compileren?
mvg Nico

Berichten: 45
Geregistreerd: 08 Jan 2020, 17:23

Re: Sketch van een Arduino Uno naar een Arduino Uno Wifi

Berichtdoor RonalT » 28 Dec 2021, 16:24

Ja, als ik hem compileer voor de UNO is er geen probleem.
Nou ja... bijna niet. Deze melding Weinig geheugen beschikbaar, er kunnen zich stabiliteitsproblemen voordoen krijg ik al een hele tijd. Maar tot nu toe geen problemen er mee gehad.
De complete melding over het geheugen:

De schets gebruikt 12090 bytes (37%) programma-opslagruimte. Maximum is 32256 bytes.
Globale variabelen gebruiken 1618 bytes (79%) van het dynamisch geheugen. Resteren 430 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 2048 bytes.
Weinig geheugen beschikbaar, er kunnen zich stabiliteitsproblemen voordoen


Daar maak ik me niet zo'n zorgen om.
Laatst gewijzigd door RonalT op 28 Dec 2021, 17:08, in totaal 1 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Berichten: 241
Geregistreerd: 22 Jan 2013, 16:40

Re: Sketch van een Arduino Uno naar een Arduino Uno Wifi

Berichtdoor zuid » 28 Dec 2021, 16:37

Je gebruikt nu Arduino IDE versie 1.8.7
Inmiddels zijn er updates geweest tot versie 1.8.19
Het kan zijn( geen garantie ) dat het probleem in een latere versie is opgelost.

Ook ik ben begonnen met een UNO daarna een MEGA (met Ethernet en SD ) maar uiteindelijk uitgekomen op een Wemos D1 R2.
Het lijkt misschien de snelste weg van UNO naar UNO Wifi maar naar mijn gevoel is het een moderne windturbine gemonteerd op een oude windmolen romp. :)
De Wifi module is zelf instaat om de zaken uit te voeren die nu nog door de UNO worden gedaan.
Als een nieuwe versie van de IDE het probleem niet oplost zou ik ook eens kijken naar een Wemos D1 V2 of een andere ESP8266 of ESP32 variant.
mvg Nico

Berichten: 45
Geregistreerd: 08 Jan 2020, 17:23

Re: Sketch van een Arduino Uno naar een Arduino Uno Wifi

Berichtdoor RonalT » 28 Dec 2021, 17:03

Tja, het blijkt dat ik versie 1.8.16 had draaien. Raar want bij de opstart van de IDE wordt er gekeken of er updates zijn.
Ik ga nu kijken of 1.8.19 het anders doet.

Het geeft geen verbetering, maar dat verwachtte ik ook niet. Het probleem zit volgens mij inderdaad in de bibliotheken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 241
Geregistreerd: 22 Jan 2013, 16:40

Re: Sketch van een Arduino Uno naar een Arduino Uno Wifi

Berichtdoor zuid » 28 Dec 2021, 17:11

De foutmelding geeft aan: megaavr\1.8.7\cores

Meestal is het niet nodig de laatste versie van de IDE te gebruiken. (zelf nog op 1.8.13)
Laatst gewijzigd door zuid op 28 Dec 2021, 17:33, in totaal 1 keer gewijzigd.

Berichten: 45
Geregistreerd: 08 Jan 2020, 17:23

Re: Sketch van een Arduino Uno naar een Arduino Uno Wifi

Berichtdoor RonalT » 28 Dec 2021, 17:26

Ik heb even gezocht en onder 'boardbeheer' heb je allerlei pakketen zitten waar de diverse borden in zitten. Een er van is Arduino MegaAVR boards, versie 1.8.7
Dus nu is mij duidelijk waar de melding vandaan komt. Helaas lijkt dit de meest recente versie...

Gebruikers-avatar
Berichten: 241
Geregistreerd: 22 Jan 2013, 16:40

Re: Sketch van een Arduino Uno naar een Arduino Uno Wifi

Berichtdoor zuid » 28 Dec 2021, 17:46

Ik was er ook achter dat het de meest recente board versie was. (was al mijn reactie aan het aanpassen).

De oorsprong van de melding is dus: C:\Users\ronal\Documents\Arduino\libraries\EEPROMEx\EEPROMex.cpp:
Probleem in de bibliotheek EEPROMex
Deze bibliotheek heeft moeite met de communicatie met de EEPROM van de UNO wifi.
Volgens mij is er geen nieuwe versie beschikbaar.
Je kan via de site https://github.com/thijse/Arduino-EEPROMEx de makers proberen te overtuigen om het probleem op te lossen of overgaan op een versie waarbij EEPROMex niet nodig is.
Succes mvg Nico

Berichten: 45
Geregistreerd: 08 Jan 2020, 17:23

Re: Sketch van een Arduino Uno naar een Arduino Uno Wifi

Berichtdoor RonalT » 28 Dec 2021, 18:12

Het lijkt er op of daar het probleem zit. Tzt maar eens kijken of een andere library een oplossing geeft.

Het is toch niet mijn bedoeling om de Arduino Wifi gelijk te belasten met de molenteller. Was even een experiment of dat werkte. Dat weet ik nu. Het werkt niet.
Maar we vermoeden ook te weten waar het aan ligt.

Eerst maar eens wart simpele dingen uit gaan proberen zoals koppelen aan WIFI en een ledje bedienen.... en dan van lieverlee verder proberen.
Zo kom ik deze koude en natte dagen wel door.
Tot zo ver bedankt, Nico!

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Sketch van een Arduino Uno naar een Arduino Uno Wifi

Berichtdoor ctunes » 29 Dec 2021, 00:32

Hoi Nico,

Hé Nico, je zou in de tussentijd ook in de source kunnen kijken wat er mis gaat.
En dan eventueel zelf aanpassingen maken zodat het wel werkt.

Uploaden naar Github, en zodra je wijziging aanvaard wordt, een feestje vieren.

Nu ben je alleen maar aan het klagen dat iets eerst wel werkte en nu niet meer.

Dat ziet er niet echt als een bijdrage uit, zeker omdat je geen versieinformatie weergeeft.

Dus jouw bericht kan op alle versies slaan, en -logisch gezien- zijn er dus ook evenveel antwoorden mogelijk.

Welk antwoord zoek je?

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten