touchscreen defect

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 Jan 2019, 21:50

touchscreen defect

Berichtdoor FILIP » 05 Jul 2021, 20:41

Beste,ik heb een maand geleden een touchscreen van aliexpress in gebruik (3.5 inch li9486 controller-Makeit)maar het touchscreen gedeelte werkt al niet meer .Ik bedien het wel met de vinger en niet met de pen die erbij zat.Zou dit het probleem kunnen zijn of is het gewoon rommel of pech.Kunnen jullie mij eventueel raad geven met touchscreens die beter zijn of die jullie gebruiken en waar minder problemen mee zijn?Alvast bedankt!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: touchscreen defect

Berichtdoor Rudi » 07 Jul 2021, 10:45

Met pen of vinger aanraken kan allebei, dat zal geen probleem veroorzaken.
Zo een ILI9341 TFT heeft twee controllers aan boord. De ILI9341 voor de sturing van de display en een XPT2046 om de touch events te detecteren en te behandelen.
Je kan gewoon pech hebben (ik had zo een TFT in een commercieel product en daar ging het display permanent lijnen vertonen) maar het zou ook kunnen dat de XPT2046 slecht is gesoldeerd (controlleer de soldeerpunten) of dat het TFT bord niet goed is aangesloten.
Het TFT bord heeft 5V nodig maar de sturing is op 3.3V. Je gebruikt toch level converters tussen de TFT en Arduino mag ik hopen?
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Berichten: 6
Geregistreerd: 07 Jan 2019, 21:50

Re: touchscreen defect

Berichtdoor FILIP » 07 Jul 2021, 23:39

Dag RUDI,bedankt voor je reactie!Het is een 4-draad resistive touchscreen zonder controller,de ili9486 controller is voor het tft.De touchscreen module past met zijn headers direct op de mega.Het is enkel de touchscreen die niet meer werkt,het tft werkt prima.Ik had er 2 besteld ,de tweede doet het wel maar hoe lang?

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten