Servo draairichting omkeren

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Servo draairichting omkeren

Berichtdoor Tom Hoekstra » 14 Mei 2021, 13:30

Ik gebruik (2) DSSERVO-RDS3225 servo's; wegens plaatsgebrek wordt de aandrijvind sterk eenzijdig belast. Als'ik de draairichting zou kunnen omkeren dan komt de kracht aannde aandrijfzijde en gaat hij zeker langer mee.
Kan dit in de schets? Zo ja hoe? Inwendig iets omkeren is geen optie.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor Gij Kieken » 14 Mei 2021, 17:16

Plaats je schets.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor shooter » 14 Mei 2021, 21:33

wat bedoel je met omkeren?
bijvoorbeeld een robotarm wordt vaak eenzijdig belast, maar dat kun je verminderen door een veer, of een contragewicht. Net zoals in een lift bijvoorbeeld.
Eigenlijk moet je ervoor zorgen dat er zo min mogelijk belasting op een servo staat, soms is een rem mogelijk, of een balansarm.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor Tom Hoekstra » 14 Mei 2021, 21:45

#include <Servo.h>

int Position = 0;

int buttonState = 0;

Servo servo_9;

Servo servo_10;

void setup()
{
pinMode(2, INPUT);
pinMode(13, OUTPUT);
servo_9.attach(9, 500, 2500);
servo_10.attach(10, 500, 2500);

}

void loop()
{

if (digitalRead(2) == 1) {
servo_9.write(120);
servo_10.write(120);
digitalWrite(13, HIGH);
delay(7000); // Wait for 7000 millisecond(s)
servo_9.write(0);
servo_10.write(0);
delay(1500); // Wait for 1500 millisecond(s)
digitalWrite(13, LOW);
}
servo_9.write(0);
servo_10.write(0);
}

De slagLENGTE die de servo's maken is bijna 180° maar die kan ik beïnvloeden door de arm te verlengen.
De RDS3225 heeft aan één zijde de aandrijving (klein flensje met binnen-vertanding) en aan de andere zijde een plastic tapje waar ook een flensje over draait.
De belasting komt nu grotendeels op het flensje met de plastic tap, dat gaat niet lang goed; kan ik nu de draairichting van de servo omkeren dan komt de kracht op de flens met vertanding, dat is veel beter.
RDS3225.jpg
RDS3225.jpg (2.02 KiB) 5599 keer bekeken

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor Tom Hoekstra » 14 Mei 2021, 22:10

@Paul Deelen; Het gaat hier niet over een robotarm, maar over een brievenbus met twee flinke veren.
De servo's (één voor de binnenklep en één voor de buitenklep) van elk 25kg trekken dit prima, maar omdat ik een staande brievenbus heb is er maar een paar cm ruimte naast de binnenklep die ik nodig heb om de katrolletjes te plaatsen.
De servos komen bijgevolg onder de brievenbus; het werkt wel, maar zoals gezegd de krachten komen op de kant van de servo met het plastic tapje; dat is tamelijk zwak. Ik weet wel dat ik ze ook boven de brievenbus kan plaatsen (komen ze dus in spiegelbeeld) maar daar is geen voldoende ruimte voor.
(er is nog een reden om dat laatste niet te doen maar dat voert wat ver om te beschrijven).
ik heb eventueel wel een video van de werking maar die moet ik dan met we transfer sturen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor shooter » 15 Mei 2021, 08:43

Die veren kun je toch door de servo laten doen, dan ben je die kracht al kwijt, als de postbode in de buurt komt de klep open laten gaan of zoals vroeger een diskdrive lade dichtging door een schakelaar. De postbode weet snel dat hij even een seconde moet wachten voordat de klep open gaat. ik zou het wel met veren beveiligen zodat de krant de klep niet uit zijn houding trekt. En ja laat de film maar zien, want omkeren van de draairichting is voor een servo juist heel eenvoudig.
je kunt toch standaard 180 graden zetten.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor Gij Kieken » 15 Mei 2021, 09:34

Laten we even naar de loop kijken,
stel nu even dat je niks doet met input 2,
en i.p.v.
servo_9.write(0);
servo_10.write(0);
schrijf je
servo_9.write(180);
servo_10.write(180);

Code: Alles selecteren
void loop() {
/*
if (digitalRead(2) == 1) {
servo_9.write(120);
servo_10.write(120);
digitalWrite(13, HIGH);
delay(7000); // Wait for 7000 millisecond(s)
servo_9.write(0);
servo_10.write(0);
delay(1500); // Wait for 1500 millisecond(s)
digitalWrite(13, LOW);
}
*/
servo_9.write(180);
servo_10.write(180);
}

wat gebeurd er dan?
vervolgens is het nog een kleinigheid om de rest van je code aan te passen.
Maar i.p.v. van 0° & 180° zou ik iets meer dan 0° & iets minder dan 180° gebruiken,
dit omdat sommige servo's redelijk kabaal maken bij hun uiterste posities.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor shooter » 15 Mei 2021, 13:52

en dat kabaal komt dan omdat de motor tegen de eindstutten aankomt en toch naar die positie wil sturen,elke 20 millisec.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor Tom Hoekstra » 15 Mei 2021, 19:12

Ik hoopte al dat het zoiets zou zijn.
Dat ga ik zeker doen echter ik moet nu even een pauze inlassen want we gaan morgen voor enige weken op'reis.
Overigens mijn redenering mbt de veren is:
1 kleppen gaan open doordat met een lichte druk op de buitenklep de actie wordt gestart. (switch 1= 'push to open')
2 na 7 seconden sluiten de kleppen en gaat het licht uit.
3 blijft de krant in de bus steken (is meestal'zo) dan sluiten de kleppen na 7 sec wel, maar blijven natuurlijk tegen de krant leunen tgv de veren.
4 doordat de servos een nylondraad aantrekken, gaan deze slap'hangen als de kleppen niet helemaal kunnen sluiten.
5 totdat ik de krant eruit trek gebeurt er dus niks. Trek ik hem eruit dan vallen de kleppen dicht tgv de veren.
6 om te voorkomen dat tijdens het openstaan (swtch 1 staat dan nog steeds aan) de actie telkens opnieuw start, zit er een switch 2 (=push to close) in serie met switch 1, gemonteerd op de binnenklep.
7 hierdoor moet de binnen klep gesloten zijn voordat de actie van buiten gestart kan worden.

Omdat de draden slap gaan hangen moet er voldoende afstand tussen servo's en de eerste katrollen zijn anders verwarren de draden en lopen ze kans op vastlopen.
De servo moet wel onderaan staan en omdat ik de belasting graag op'het flensje met de vertanding laat komen, is het het beste als de servo's de endere kant op draaien.
Ik hoop dat het verhaal iets verduidelijkt.
Zie you tube filmpje van (inmiddels 4e proefopstelling) https://youtu.be/ucJf1S-y9Uo

Mvg

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor Gij Kieken » 15 Mei 2021, 21:25

Je kunt ook je progje laten werken met flank-detectie i.p.v. een continue signaal.

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten