Servo draairichting omkeren

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor Tom Hoekstra » 16 Mei 2021, 12:23

Wat ik lees over flank detectie doet mij sterk vermoeden dat dit te ver boven mijn werktuigbouwkundige petje gaat.
Voorlopig ben ik wel tevreden met de huidige werking, lleen eea meer fine tunen en de opstelling in de praktijk uitwerken.

Advertisement

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor ctunes » 23 Mei 2021, 21:58

Typische reaktie van een WTB: "Als het zo niet werkt, proberen we iets anders"

Ok, dat is een methode.

Krijg je wel feedback?
Als in: weet je wanneer je servo het eindpunt heeft bereikt?
En reageer je daar ook op?

Zo nee, waarom niet?

(Stel de postbode duwt het pakje, met geweld, naar binnen. Weet jij dan nog in welke positie jouw servo's zich bevinden?)

Je moet feedback hebben, al was het maar om het de postbode makkelijker te maken en je servos te ontzien.

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor Tom Hoekstra » 26 Mei 2021, 18:27

@ctunes: wij zijn op vakantie en hebben nu weer een camping met wifi.
Ik heb in het begin wel slaglengtes ingesteld diente groot waren en dat hoor je meteen als de servo tegen zijn eindstops aanzit. Dus nu binnen het gebied van can 0 tot 120°blijven. Heb ik meer slaglengte nodig (in de proefopstelling nog niet nodig) dan verleng ik'de arm met hetzelfde resultaat.
Dus ja, dat is in de hand.

Als het pakje erin wordt geduwd dan beschadigd de servo niet hij maakt dan zijn beweging "voor niets" maar houdt wel de kleppen open gedurende 7 sec.

Zie voor werking in proefopstelling mijn bericht van 13 april.

Intussen is de reactiesnelheid van openen wel verbeterd, maar in de praktijkopstelling zal dat wat mij betreft nog wel iets sneller mogen.

Overigens ga ik in de praktijk 2 servos toepassen vanwege de redelijk zware veerdruk van de buitenklep (is van rvs). De binnen klep gaat heel licht.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor ctunes » 26 Mei 2021, 20:45

Tom Hoekstra schreef:Intussen is de reactiesnelheid van openen wel verbeterd, maar in de praktijkopstelling zal dat wat mij betreft nog wel iets sneller mogen.

Overigens ga ik in de praktijk 2 servos toepassen vanwege de redelijk zware veerdruk van de buitenklep (is van rvs). De binnen klep gaat heel licht.


Kan ook aan de gebruikte servo liggen, er bestaan snellere.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor ctunes » 26 Mei 2021, 21:19

Ik zou je overigen adviseren om iig voor de buitenklep een servo met metalen tandwielen te gebruiken.

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor Tom Hoekstra » 27 Mei 2021, 23:14

klopt, de DSSERVO -RDS3225 heeft metal gear: (https://www.bol.com/nl/p/dsservo-rds322 ... 115357126/)
vooralsnog zie ik een vertraging tussen het moment van activeren van de schakelaar en en het starten van de actie.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor ctunes » 28 Mei 2021, 20:01

Je hebt feedback nodig, hoe dan ook, om te weten in welke toestand jouw kleppen zich bevinden.

https://youtu.be/Nqk_nWAjBus

Een simpele rotary encoder die meekijkt of je servo inderdaad doet wat die moet doen, is genoeg.

En misschien een lichtsluisje om te kijken of de klep open moet?

Veerkracht om de klep gesloten te houden is dan wellicht niet eens nodig

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor ctunes » 28 Mei 2021, 20:12

En dan onderaan je brievenbus een transportbandje om de krant naar binnen te walsen, zodat de kleppen weer dicht kunnen?

(Vroeger namen mensen daar een hond voor.)

:ugeek:

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor Tom Hoekstra » 29 Mei 2021, 14:14

Hond is niet meer - teer punt.

Doel is voorkomen dat postbode (=tevens achterbuurvrouw) met haar vingers klem komt, ofwel met 2 handen de klep moet openen.
Als jong ventje folders rondgebracht, goede bijverdienste, maar had toen ook al hekel aan die VERTIKALE bussen met zware veren.
Dus vandaar, uitdaging en service aan mijn buuf.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor ctunes » 30 Mei 2021, 19:37

Tom Hoekstra schreef:Hond is niet meer - teer punt.

Doel is voorkomen dat postbode (=tevens achterbuurvrouw) met haar vingers klem komt, ofwel met 2 handen de klep moet openen.
Als jong ventje folders rondgebracht, goede bijverdienste, maar had toen ook al hekel aan die VERTIKALE bussen met zware veren.
Dus vandaar, uitdaging en service aan mijn buuf.


Sorry, maar dat kon ik vanaf hier ook niet weten natuurlijk.

Ik had vroeger ook een krantenwijk, en opeens kwamen daar ook folders bij.
Wat mij toen al opviel is dat de kranten wel gewild waren, maar de (losse) reclamefolders door niemand niet.
En ze waren ongeschikt voor de meeste brievenbussen, zoals jij reeds terecht opmerkte.

Waarschijnlijk, mede daarom, kregen wij opeens de opdracht ze in de kranten vouwen.
(Ik heb dat 1 keer gedaan. Het bleek een uur extra onbetaalde arbeid, en opeens klachten waarom de krant te laat kwam.)

Ik ben gestopt met dat invouwen, en bracht de folders na de wijk naar de gewestelijke afvalstoffendienst, lag toch op weg naar huis.
Daarna kreeg ik geen klachten meer.

::

Maar terug on-topic, naar jouw brievenbus:
- Als het mogelijk is een microswitch te monteren die detecteert wanneer de klep opent, dan is het mogelijk jouw servo-verhaal op timing alleen te laten lopen.

Ik ga ervanuit dat de switch NO is (NORMAL OPEN) en dat jij hem zo monteert dat het contact bij aanraken van de klep verbroken wordt:

cpp code
int brievenbusklep = d8;  // bijvoorbeeld

pinmode(brievenbusklep, INPUT_PULLUP)

void loop()
If (brievenbusklep) { // brievenbusklep is niet 0, dus het contact is verbroken, dus er komt een pakketje aan
do_servos();
}


Je zou een lichte veer kunnen monteren, als de klep ook op tocht/wind lijkt te reageren, of op het openen van de achterdeur.

Succes!

NB
Het enige dat nog zeker moet zijn is dat er zich geen papier meer tussen de kleppen bevindt.
Als jij een verticale brievenbus hebt, met een "nee nee" sticker erop, dan moet het toch, in de meeste gevallen, goed werken.

VorigeVolgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten