Servo draairichting omkeren

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor Tom Hoekstra » 31 Mei 2021, 21:50

mbt tot de hond; natuurlijk kon je dat niet weten- geen probleem hoor.

Je geschiedenis met de folders lijkt erg op wat wij deden; de "pour vous madam" (alleen bekend bij 65plussers) was een klein boekje voor de dames met reclame s voor parfums enz.
wij deden eerst alle flats, dat ging lekker vlot en de makkelijke straten met de bussen aan de stoep. wat we overhielden ging naar de oud papierboer, kregen we er ook nog wat geld voor. :D

je suggestie met de microswitch is precies zoals het is gemonteerd (zie proefsetup you tube filmpje) zodra de klep licht wordt ingeduwd gaat de schets lopen; na 7 sec sluit de servo maar omdat deze een draad aantrekt (die weer aan de klep zit) kan de servo weer terug in de uitgangsstand ook als er een krant of zo de klep openhoud. De draad komt dan slap te hangen totdat ik de krant er uittrek. de veer sluit de klep.
je hebt gelijk dat de veer moet blijven om te voorkomen dat de klep open gaat door de wind.

puntje blijft nog dat er vertraging zit tussen microswitch en start servo. (zie schets hierboven).

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor shooter » 02 Jun 2021, 10:56

de delay die je gebruikt is 7 seconden dat is dus veel te lang een servo staat binnen 1 seconde echt wel op zijn plek.
verder zul je toch een veer moeten gebruiken want een sevo kan er niet tegen als de stand gedwongen wordt dan gaat er binenin wel een tandwiel kapot.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor ctunes » 03 Jun 2021, 00:09

shooter schreef:de delay die je gebruikt is 7 seconden dat is dus veel te lang een servo staat binnen 1 seconde echt wel op zijn plek.
verder zul je toch een veer moeten gebruiken want een sevo kan er niet tegen als de stand gedwongen wordt dan gaat er binenin wel een tandwiel kapot.


Die 7 seconden maken niet uit: hij stuurt de servo absoluut aan, of je een keer zegt: "ga naar 120", of na zeven seconden nog keer, is irrelevant.

Dat is net als tegen een hond die in zijn mand zit te zeggen: "Ga in je mand!", en dat elke 7 seconden weer.

Wat wel relevant is, is te weten waar je servo is, en -vooral- hoe daar op te reageren.

Het is net als leven: "Ik kom in botsing met iemand, en doe net alsof er niets gebeurd is."

Dat werkt ook niet.

Berichten: 34
Geregistreerd: 13 Apr 2021, 10:08

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor Tom Hoekstra » 03 Jun 2021, 18:58

De voorgestelde adviezen tot nu toe zijn ongetwijfeld goede verbeteringen, maar zijn ze noodzakelijk? Als het spel nu werkt zoals het moet?
Zie: https://youtu.be/Nqk_nWAjBus

De vraag om de servo actie om te keren is louter vanwege de gewenste opstelling cq beschikbare ruimte op de deur.

De servo die ik gebruik drijft een u-beugel aan op één zijde.
De overbrenging is dmv een vertand asje met flens.
Aan de andere zijde van de U-beugel draait hetflensje op een plastic tapje. Dát is natuurlijk niet erg sterk.
Omdat in de huidige opstelling (de proef opstelling) de trekkracht op het U-beugeltje aan de vertande kant zit (de sterke zijde dus) blijft eea wel heel, maar in de praktijk straks op de deur moet de servo omgekeerd gepositioneerd worden vanwege ruimtegebrek.

Derhalve zou ik de werkzame slag van de U-beugel willen omdraaien zodat toch de sterke aandrijfzijde de kracht gaat opnemen. Kort gezegd de slagbeweging spiegelen.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Servo draairichting omkeren

Berichtdoor ctunes » 06 Jun 2021, 21:44

Ik ziet het niet voor mij.

Onder het motto:" Een plaatje kan meer weergeven dan 1000 woorden dat kunnen."

Kun jij laten zien wat de bedoeling is?

Vorige

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten