Maximum spanning op digitale input Uno

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Okt 2020, 11:40

Maximum spanning op digitale input Uno

Berichtdoor Who2020 » 28 Apr 2021, 08:58

Ik ben bezig met een n-spoor modelbaan.
Hierbij schakelen de wissels om met een puls van 12V DC.
Ik wil diezelfde puls gebruiken om met een UNO twee leds aan te sturen waarvan, na de puls, er 1 continu moet blijven branden om aan te geven hoe de wissel staat (rechtdoor of afbuigend). Dus rechtdoor = gele led, afbuigend = groene led.
Is dit te realiseren en mag de UNO 12V DC als input krijgen?

Mvg, Willem

Advertisement

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: Maximum spanning op digitale input Uno

Berichtdoor Frits1956 » 28 Apr 2021, 09:29

Nee, een Uno kan max 5V verwerken.

Wil je de wissel aansturen met een arduino? dat kan wel door een relais oid te gebruiken. Bijvoorbeeld een relais kan je laten schakelen met 5V van de arduino en de schakelcontacten kunnen een externe spanningsbron schakelen van gelijkspanning 30V of wisselspanning van 230V tot 10Amp volgens specs.

Wil je de wissels niet met een Uno aansturen en alleen de Uno gebruiken om de stand van wissels zichtbaar te maken, dan lijkt mij dat mogelijk met optocouplers. Een optocouplers is een electronische component waar de overdracht van het signaal geschied door licht. De 12V puls zou een led kunnen doen oplichten waarbij de fotocel de schakelaar kan zijn voor de 5V van de Uno. Ik heb er zelf geen ervaring mee en onvoldoende kennis van maar op dit forum zijn er legio technisch onderlegde mensen die je dit haarfijn kunnen uitleggen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Maximum spanning op digitale input Uno

Berichtdoor Rudi » 28 Apr 2021, 13:17

Een spanning tussen 3 en 5 Volt op een digitale poort van een Arduino wordt als HIGH aanzien.
Je kan die 12Volt met een spanningsdeler naar 5V terugbrengen.
Verzeker u eerst of die 12V wel klopt. Als je de spanningsdeler te nipt uitrekent van 12 naar 5 Volt en daarna blijkt die twaalf volt hoger te zijn dan is de uitgangsspanning van die deler hoger dan 5 Volt en blaas je vooralsnog de poort op.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Okt 2020, 11:40

Re: Maximum spanning op digitale input Uno

Berichtdoor Who2020 » 28 Apr 2021, 14:48

Rudi schreef:Een spanning tussen 3 en 5 Volt op een digitale poort van een Arduino wordt als HIGH aanzien.
Je kan die 12Volt met een spanningsdeler naar 5V terugbrengen.
Verzeker u eerst of die 12V wel klopt. Als je de spanningsdeler te nipt uitrekent van 12 naar 5 Volt en daarna blijkt die twaalf volt hoger te zijn dan is de uitgangsspanning van die deler hoger dan 5 Volt en blaas je vooralsnog de poort op.


De spanning om de wissels om te zetten is (gemeten) 12,02 V, ik schakel de wissels met de originele (Minitrx) schakelaars, die geven kortstondig een puls waardoor de wissel omschakelt.
De spanningsdeler daar kom ik wel uit en probeer rond de 4V uit te komen.

Na de binnengekomen puls HIGH op een digitale input moet er een bijbehorende LED continu gaan branden maar ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe ik een binnenkomende puls om kan zetten naar een continue HIGH op een output.
Iemand die me hiermee op weg kan helpen?

Berichten: 77
Geregistreerd: 06 Okt 2012, 10:57

Re: Maximum spanning op digitale input Uno

Berichtdoor Beamer » 28 Apr 2021, 14:58

Ik kan mij van vroeger herinneren dat Trix en dus ook Mintrix de wissels met 14 Volt wisselspanning schakelden.
Dan kun je niet zonder meer aan een UNO koppelen.

Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Okt 2020, 11:40

Re: Maximum spanning op digitale input Uno

Berichtdoor Who2020 » 29 Apr 2021, 08:45

Officieel schakelen (mini)trix wissels met 14 V AC maar omdat ik tegenwoordig digitaal rij vervalt de regeltrafo en krijgt de baan een digitale (blokgolf) spanning met een variabele frequentie.
De trafo is vervangen door een 12 V DC voeding waar de wissels prima mee schakelen, voordeel hiervan is dat je ook het "brommen" van de wissels kwijt bent tijdens het schakelen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Maximum spanning op digitale input Uno

Berichtdoor shooter » 29 Apr 2021, 11:36

als het alleen gaat om een ledje aan te sturen zou ik een flipflop schakeling gebruiken, dus lekker simpel. Als je bijvoorbeeld een wisselstraat wilt kijken of deze goed staat ja dan kun je een arduino ervoor gebruiken met bij elke spoel dus een diodebrug en een optocoupler en dan de transistor van de coupler gberuiken akls ingang.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten