Arduino Uno WiFi - Beginnersvraag

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 5
Geregistreerd: 08 Jan 2021, 20:30

Arduino Uno WiFi - Beginnersvraag

Berichtdoor SantiagoRudolf » 08 Jan 2021, 20:47

Als 63 jarige man probeer ik de lang geleerde kennis weer een beetje op te pakken. Mijn eerste programma, een Arduino Uno inzetten voor het aansturen van een kweekkasje voor mijn orchideeën zit erop. Werkt perfect; van licht, verwarming, ventilatie tot en met het spoeien van nevel bij te lage relatieve vochtigheid. Met uitlezen via LCD en LEDs.
Nieuw op dit forum ook!

Overmoedig kocht ik nu ook een Arduino Uno WiFi Rev. 3 en een Arduino Mega met WiFi.
Vooralsnog blijkt dat voor mij een stap te ver. Ik krijg die Uno WiFi niet aan de praat. Mijn laptop met IDE 1.8.13 vindt de Arduino niet.
Programmer not responding; Make sure that FirmwareUpdater sketch is loaded on the board.
Na een uurtje zoeken en proberen lukt het me niet om hier verder mee te komen....

Iemand bereid om me te helpen?
Rob

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino Uno WiFi - Beginnersvraag

Berichtdoor shooter » 09 Jan 2021, 21:10

kijk eens bij renzo, en je moet het goede board selecteren bij de IDE.
let op er zijn 2 versies bij de UNO.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 08 Jan 2021, 20:30

Re: Arduino Uno WiFi - Beginnersvraag

Berichtdoor SantiagoRudolf » 09 Jan 2021, 22:33

shooter schreef:kijk eens bij renzo,

?
Bij Gebruikersnaam Renzo zie ik twee berichten. Die geen verband hebben met WiFi, volgens mij.
Of bedoel je misschien iets anders?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino Uno WiFi - Beginnersvraag

Berichtdoor shooter » 10 Jan 2021, 19:46

jij zegt dat de arduino IDE de UNO niet vind, en dat is dus je eerste vraag, ofwel kijk of je de goede driver aan hebt staan CH 340 en dan de goede poort, en de goede board.
zo niet haal een oudere versie van de IDE en probeer het daarmee.
en probeer eerst eens of blink het wel doet, dan is die verbinding goed.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 08 Jan 2021, 20:30

Re: Arduino Uno WiFi - Beginnersvraag

Berichtdoor SantiagoRudolf » 10 Jan 2021, 20:15

Dankje Paul, na het downloaden en opvolgen van de instructies op https://www.jaycar.com.au/uno-with-wi-fi/p/XC4411 is het me gelukt om de LED L op het board aan en uit te schakelen. Via WiFi. Met laptop en smartphone. :D
Verder ben ik vandaag niet gekomen... Het laten "blinken" van een LED met de code Blink onder Examles>01. Basics lukt (nog) niet. Melding dat de gekozen seriële poort niet gevonden wordt of het board niet is aangesloten. Zal wel iets met de dipswitches te maken hebben. Complex is het wel. En voor mij helaas nog niet te doorgronden. :(
Als deze Uno WiFi draait heb ik nog een Mega met WiFi liggen; maar dat zal dan ongeveer hetzelfde gaan... Hopelijk. :lol:

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino Uno WiFi - Beginnersvraag

Berichtdoor shooter » 16 Jan 2021, 19:11

als je een ander bord aansluit wil dat in windows nog niet zeggen dat usb dezelfde poort gebruikt, dus dat moet je even nakijken.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 08 Jan 2021, 20:30

Re: Arduino Uno WiFi - Beginnersvraag

Berichtdoor SantiagoRudolf » 16 Jan 2021, 19:44

Dat was al duidelijk Paul. Dat lukt allemaal. Ook kan ik het board met ingebouwde WiFi zien onder Tools > Board manager.
Je kiest daar voor Generic ESP8266 Module.
Via Google vind je veel. Maar hoe ik deze Arduino aan de gang krijg, Rev 3 ook nog, dat is nog een raadsel. Misschien een paar maanden wachten tot er meer gebruikers zijn.
Het schijnt een breinbreker te zijn om een Arduino met ESP8266 (op het board) aan de gang te krijgen.....

Ook deze procedure is mij niet helemaal helder en werkt bij mij niet: https://robotdyn.com/uno-wifi-r3-atmega ... o-usb.html
Toch heb ik (ongeveer) die Arduino. De mijne is deze: https://nl.aliexpress.com/item/32966591 ... 4c4dZeh4qW

Berichten: 5
Geregistreerd: 08 Jan 2021, 20:30

Re: Arduino Uno WiFi - Beginnersvraag

Berichtdoor SantiagoRudolf » 16 Jan 2021, 20:57

Nogmaals https://www.jaycar.com.au/uno-with-wi-fi/p/XC4411 gelezen. Met de dip switches 3 en 4 op ON en de rest op OFF lukte het me om de Arduino Uno WiFi te programmeren als een "gewone" Uno. Dat werkt.
Laatst kon ik, door de instructies op jaycar te volgen, een LED aan en uitschakelen met de WiFi van mijn smartphone en met die van de laptop.
Blijkbaar ben ik op de goede weg... :idea:

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten