Vreemd verschijnsel colorduino shield

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 34
Geregistreerd: 15 Mei 2016, 17:44

Vreemd verschijnsel colorduino shield

Berichtdoor Hans van Kampen » 24 Dec 2020, 13:59

Ik heb om een lichtkrant met gekleurde letters en figuren te maken zes stuks colorduino shields met erbij behorende 8x8 LED color matrixen.

Met succes draait er een colorduino plasma programmatje en ook eveneens met succes een programma met lichtkrant ''HELLO, NICE TO MEET YOU'' maar nu komt het. Als je de spanning er af haalt en je sluit weer aan (USB via computer, losse 5 volt. etc maakt niet uit) dan draait het programma weer maar enkele lijnen zijn zwak en een bepaalde kleur (rood groen of blauw) doet niet mee.

Dit heb ik op alle shields, gelukkig heb ik er meer dan een (6) want anders dacht ik aan een defect shield.

Ik wil foto plaatsen maar weet op dit forum niet hoe, als ik boven op Img klik opent niet mijn navigatiescherm maar staat alleen

Dank alvast en fijne dagen.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Vreemd verschijnsel colorduino shield

Berichtdoor shooter » 24 Dec 2020, 17:28

Zorg eerst maar eens dat de voeding van de leds en de besturing los van elkaar allebei voeding krijgen, dus de arduino krijgt bijvoorbeeld via de USB 5 V, en de leds zelf vanaf een 5 Volt voeding. De Gnds moeten natuurlijk wel aan elkaar, Dit om te voorkomen dat er teveel stroom gaat lopen in de arduino. Je kunt deze shields niet stacken, maar wel naast elkaar gebruiken
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 15 Mei 2016, 17:44

Re: Vreemd verschijnsel colorduino shield

Berichtdoor Hans van Kampen » 24 Dec 2020, 22:11

Dank voor je reactie Paul.

Je schreef de voeding van de leds apart van de Arduino. Het probleem is dat de leds één matrix moduul is van 8x8 RGB leds die op een daarvoor bestemde shield is gestoken die is voorzien van een eigen ATmega 328 controller. Die controller kan je niet rechtstreeks programmeren door via USB aan te sluiten naar computer maar moet via een Arduino UNO, je moet dan wel de processor die in een voet van de UNO zit verwijderen.

Arduino UNO en RGB LED-shield verbind je met elkaar om sketch te uploaden naar shield.

+5 volt met + 5 Volt
GND met GND
RESET met DTR
RX met DTR
TX met TXD

Gaat prima en programma draait perfect tot je de USB stekker uit neemt en weer aansluit of losse 5 Volt voeding op shield aansluit. Dan lichten enkele kolommen van de matrix nauwelijks op en wordt een van de RGB kleuren niet aangestuurd.

Ik vermeld even dat je de Arduino UNO alleen nodig hebt om de ATmega 328 chip op het shield te programmeren. Verder hoef je alleen een losse 5 Volt voeding aan te sluiten op het shield. Ik wil foto’s laten zien maar weet op dit forum niet te uploaden.

Dus Paul, ik zou niet weten hoe je die RGB 8x8 matrix moduul apart voorziet van 5 Volt want die zit met 2 headers op het shield gestoken en wordt ook aangedreven door een DM163 driver chip die op het shield zit.

Dank alvast en fijne feestdagen Paul.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Vreemd verschijnsel colorduino shield

Berichtdoor shooter » 25 Dec 2020, 12:45

De chips op de shield kun je gewoon laten zitten hoor, je hoeft alleen de communicatie naar jouw eigen arduino aan te sluiten en de 5V natuurlijk, maar die kan beter niet via de arduino komen en dus direct vanaf de voeding. er gaat teveel stroom lopen door de regelaar op de arduino. In de shield zit een vast programma dat je dus met een seriele bus kunt aansturen om allerlei leds aan/uit te zetten. Als er nog geen commandos is verstuurd kan je van alles zien. Dus dan is het zaak om op je arduino een programma te schrijven zoals een demo. die wordt dan telkens regel voor regel naar je shield verstuurt om dingen te laten zien. de mega op de shield is echt bedoeld om de stuuric aan te sturen die WEL de nodige stroom kan leveren naar de leds.
het is een matrix en dus staan er eigenlijk maar 8 leds tegelijk aan en zelfs dat kan de arduino echt niet aan en dus zit er een driver tussen die dat wel aan kan.
Wel kun je telkens 1 ledje aansturen met al die zijcontacten en dan naar de arduino maar het zit er allemaal op dus waarom moeilijk doen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Vreemd verschijnsel colorduino shield

Berichtdoor shooter » 25 Dec 2020, 12:46

onderaan staat plaats een reactie en plaats een snelle reactie als je de gewone reactie doet kun je wel een image en zo versturen
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 15 Mei 2016, 17:44

Re: Vreemd verschijnsel colorduino shield

Berichtdoor Hans van Kampen » 25 Dec 2020, 17:08

Dank Paul,

Ik ga er volgende week mee verder.

Vermeld nog even dat ik een programmaatje hebt die wel perfect blijft draaien. Stuurt continu alle 64 leds aan op het matrix met allerlei willekeurige gekleurde vierkanten lopende van binnen naar buiten en als ik de spanning er af haal en er weer op blijvend perfect werkend.

2 andere alleen perfect werkend vlak na uploaden sketch en als de spanning van de controller er af is en er weer op problemen. Opnieuw uploaden sketch geen resultaat maar als ik het eerst genoemd blijvend perfect werkend programma er op zet en vervolgens weer overschrijf met een van de laatst genoemde werken die wel weer perfect totdat je de voeding er een keer af hebt en er er weer op dan problemen met zwak oplichtende vertikale kolommen en 1 van de basiskleuren die niet goed meedoen.

Heel wat struikeldraden in Arduinoland Paul.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten