Is Lora een oplossing voor mijn communicatie probleem?

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 Jul 2015, 17:38

Is Lora een oplossing voor mijn communicatie probleem?

Berichtdoor mullemj01 » 02 Jun 2023, 16:09

Beste Forumleden,

Ik hoop dat iemand mij een oplossing kan geven voor mijn probleem. Ik bezit een klein huis in Italië in een klein dorp. Als ik wegga haal ik altijd de stroom eraf (veiligheidshalve), dus dan is er alleen een accu voor de stroomvoorziening. Ik wil wat informatie bijhouden, zoals temperatuur en vochtigheid als ik er niet ben. Hiervoor wil ik een Arduino-kloon gebruiken (Lolin bijvoorbeeld) inzetten en een paar sensoren die op een batterij werken. Ik heb een opstelling getest en deze draait nu 6 maanden. So far so good, maar ik wil ook elke week de data ontvangen, en ik wil een seintje krijgen als er iets mis is.

Er is geen Wifi in het huisje, of in de buurt, dus sms was de enige optie. Maar wordt 2G en 3G beëindigd en is een 4G-modem nu nog een beetje duur. Daarom ben ik op zoek naar een andere oplossing en ik dacht aan Lora. Ik weet nog niet genoeg over Lora, daarom enkele vragen:

* Kan ik Lora gebruiken om verbinding te maken met een lokale Italiaanse hub, die de gegevens via internet naar mij stuurt?
* Is er een andere manier om met Lora verbinding te maken met mijn server?
* is er ergens een tutorial over deze manier van communiceren?
* weet jij een andere oplossing?
* heb je wat suggesties?

Ik zou dankbaar zijn voor alle info en hints.
Joop

Advertisement

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: Is Lora een oplossing voor mijn communicatie probleem?

Berichtdoor Frits1956 » 02 Jun 2023, 20:25


Berichten: 38
Geregistreerd: 20 Jul 2022, 14:40

Re: Is Lora een oplossing voor mijn communicatie probleem?

Berichtdoor Harm J Seef » 07 Jun 2023, 10:10

LoRaWAN is een internet-WiFi-verbinding via een LoRaWAN-gateway gemonteerd op een GSM-mast, en onderhouden door de GSM-provider; in Nederland door KPN. Ik vermoed dat de lokale GSM-mast in het Italiaanse dorpje deze nog niet heeft. Ik denk ook niet dat het gebruik ervan gratis is.

Arduino kent al een behoorlijke LoRaWAN-ontwikkeling en ondersteuning. Zie https://docs.arduino.cc/learn/communication/lorawan-101 voor meer informatie.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten