hardware niet aanwezig foutcode

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 Mei 2013, 20:41

hardware niet aanwezig foutcode

Berichtdoor eenander » 02 Mei 2021, 19:53

Hallo,
Ik merk dat ik me af en toe suf zoek naar een fout terwijl het achteraf gewoon een verbindingsfout is naar hardware. Momenteel moet ik met een ESP8266 nodeMcu via I2C een MCP23017 aansturen om met een multiplexer meerdere HX711 af te kunnen lezen.
Na veel zoeken merkte ik waarom de ESP8266 telkens opnieuw opstartte. Ik had alleen op 0 van de multiplexer een HX711 module geplaatst en verwachte gewoon dat de andere poort lezingen een lege waarde zouden geven. Helaas bleek dat de ESP dat niet aan kon en startte gewoon opnieuw op.

Mijn vraag is dan ook is er een Arduino IDE fout melding die aangeeft dat er een onderdeel niet is die gevraagd wordt? Kan ik ergens in de setup controleren of alles aangesloten is en als het er niet is daar een speciaal stukje in de sketch voor schrijven?
Bij de Q2HX711.h library zit er geen mogelijkheid (zover als ik zie) om te controleren of de hardware aanwezig is.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: hardware niet aanwezig foutcode

Berichtdoor shooter » 03 Mei 2021, 09:51

Allereerst maar I2C Je kunt in de setup kijken of er wat terugkomt door de acknowledge te gebruiken, zo kun je dus elk kanaal kijken of er iets aanwezig is, dat kun je dus ook in je loop zetten zodat je kunt detecteren of er een busfout is.
Serieel kun je ook vragen of je antwoord krijgt,
en bij een analoge multiplexer moet je de open ingangen van een weerstand van 1 megohm zorgen dat ze niet gaan zweven.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten