Uploadprobleem met voorbeeldsketch CAMERAWEBSERVER

Hardware / electronica onderwerpen
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Jun 2018, 20:52

Uploadprobleem met voorbeeldsketch CAMERAWEBSERVER

Berichtdoor Kees_02 » 23 Apr 2023, 21:04

Na het deselecteren van de regel #define CAMERA_MODEL_ESP_EYE in het voorbeeldbestand ESP32 CameraWebserver en het selecteren van de regel #define CAMERA_MODEL_AI_THINKER loopt de compilatie van deze voorbeeld sketch (Bestand -> Voorbeelden -> ESP32 -> Camera) vlekkeloos. Het uploaden naar de ESP32 Camera module gaat fout met de volgende Compiler boodschap:

Arduino:1.8.19 (Windows 10), Board:"AI Thinker ESP32-CAM, 240MHz (WiFi/BT), QIO, Huge APP (3MB No OTA/1MB SPIFFS), 80MHz, None, Disabled"

De schets gebruikt 1498197 bytes (47%) programma-opslagruimte. Maximum is 3145728 bytes.

Globale variabelen gebruiken 70796 bytes (21%) van het dynamisch geheugen. Resteren 256884 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 327680 bytes.

java.io.IOException: Cannot run program "___REMOVE___/esptool.exe": CreateProcess error=2, Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden

at java.lang.ProcessBuilder.start(ProcessBuilder.java:1048)

at processing.app.helpers.ProcessUtils.exec(ProcessUtils.java:26)

at cc.arduino.packages.Uploader.executeUploadCommand(Uploader.java:129)

at cc.arduino.packages.uploaders.SerialUploader.runCommand(SerialUploader.java:383)

at cc.arduino.packages.uploaders.SerialUploader.uploadUsingPreferences(SerialUploader.java:197)

at cc.arduino.UploaderUtils.upload(UploaderUtils.java:77)

at processing.app.SketchController.upload(SketchController.java:732)

at processing.app.SketchController.exportApplet(SketchController.java:703)

at processing.app.Editor$UploadHandler.run(Editor.java:2061)

at java.lang.Thread.run(Thread.java:748)

Caused by: java.io.IOException: CreateProcess error=2, Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden

at java.lang.ProcessImpl.create(Native Method)

at java.lang.ProcessImpl.<init>(ProcessImpl.java:386)

at java.lang.ProcessImpl.start(ProcessImpl.java:137)

at java.lang.ProcessBuilder.start(ProcessBuilder.java:1029)

... 9 more

Er trad een error op gedurende laden van de schets

Omdat het hier om een voorbeeld sketch uit de Arduino IDE gaat is de sketch hier niet afgedrukt.
Behalve de sketch CameraWebServer in het Arduino IDE venster zie ik ook dat de (uitgegrijsde) tabs app_httpd.cpp, camera_index.h en camera_pins.h op de achtergrond aanwezig zijn.

Of het om het bestand esptool.exe gaat weet ik niet, maar is wel op de pc aanwezig op C:\Users\....\AppData\Local\Arduino15\packages\esp32\tools\esptool_py\4.5.1 als esptool.exe

SSID en Password zijn uiteraard ingevuld, maar dat zal het probleem niet zijn.

De module is geactiveerd via een aanwezige COMpoort.
Achter het menu Hulpmiddelen-> Board staat de naam AI Thinker ESP32-CAM.

Er hebben in deze cam-module wel eerst andere sketches in gezeten waar wat (andere) problemen mee waren. Kan het daarom misschien zijn dat de EEPROM of andere geheugens in deze module eerst moeten worden gewist?

Advertisement

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: Uploadprobleem met voorbeeldsketch CAMERAWEBSERVER

Berichtdoor Frits1956 » 24 Apr 2023, 00:44

Zoals ik het denk is

java.io.IOException: Cannot run program "___REMOVE___/esptool.exe": CreateProcess error=2, Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden

duidelijk. De compiler kan het opgegeven bestand niet vinden......

Voorgestelde oplossing: https://github.com/espressif/arduino-esp32/issues/7923

Berichten: 17
Geregistreerd: 18 Jun 2018, 20:52

Re: Uploadprobleem met voorbeeldsketch CAMERAWEBSERVER

Berichtdoor Kees_02 » 24 Apr 2023, 10:47

Geweldig! Bedankt voor de link!
Waar ik al dagen naar op zoek was, hiermee gevonden.
Even een korte toelichting hoe het verliep.
In issues/7923 staat in de Workaround duidelijk beschreven hoe deze fout te herstellen is en de daar getoonde Debug message voor de Arduino 1.xxx komt exact overeen.
Nadat ik de Espressif package verwijderd en opnieuw ge-installeerd had kreeg ik nog wel een compilatiefout dat "esp_camera.h" niet gevonden kon worden. Dat bleek echter niet de echte fout. Onder Tools (Hulpmiddelen) -> Board stond namelijk nu het board "Arduino Yun" vermeld als resultaat van de herinstallatie van de Espressif package. Nadat ik de juiste module uit de lijst (Hulpmiddelen-> Board-> ESP32 Arduino-> AI-Thinker ESP32-CAM) had aangewezen verliep de upload naar het board nu correct.
In de Seriële Monitor kwam nu te staan:
09:59:41.573 ->
09:59:42.461 -> ..
09:59:42.977 -> WiFi connected
09:59:42.977 -> Camera Ready! Use 'http://192.168.2.10' to connect

Na het kopiëren van het URL adres http://192.168.2.10 in mijn browser kreeg ik direct een pagina met de titel "ESP32 OV2460" en na een klik op de rode knop GET STILL een direct een camerabeeld.
Het URL adres wordt na het opnieuw inschakelen van de pc of module nog wel eens veranderd door het WIFI modem. Vaak laat dan een response van de camera module lang op zich wachten en er dan geen pagina verschijnt met het camerabeeld.
Hier zal ik een nieuw onderwerp voor maken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 241
Geregistreerd: 22 Jan 2013, 16:40

Re: Uploadprobleem met voorbeeldsketch CAMERAWEBSERVER

Berichtdoor zuid » 24 Apr 2023, 16:04

Het URL adres wordt na het opnieuw inschakelen van de pc of module nog wel eens veranderd door het WIFI modem


Dit probleem kan opgelost worden via je modem / router.
Meestal is het mogelijk om aan een apparaat een statisch IP adres toe te kennen.
Hoe dat moet verschilt per modem.

m.v.g. Nico

Terug naar ESP Hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten