Wemos D1 mini met een Oled scherm

Hardware / electronica onderwerpen
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 Jul 2015, 17:38

Wemos D1 mini met een Oled scherm

Berichtdoor mullemj01 » 16 Jun 2021, 13:24

Beste forum leden,

Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik heb een Wemos D1 mini en een 0,96" Oled scherm en die moeten via SPI op elkaar aangesloetn. Als ik een Arduino Nano neem, en het voorbeeld van Adafruit, werkt het meteen. Maar bij de Wemos gebeurt er niets. Ik heb verschillende voorbeelden van internet gehaald, maar alles zonder resultaat. De site https://www.instructables.com/Wemos-D1- ... Using-SPI/ geeft bijv. alles duidelijk aan, maar bij mij gebeurt er niets.
Als ik de serial monitor aanzet verschijnen er alleen vraagtekens, dus duidelijk is dat communicatie verstoord is. Een stukje debug tekst uit de scetch verschijnt niet. Natuurlijk staat de baudrate goed. De Wemos is niet defect, 2de Wemos doet hetzelfde.
Ik gebruik de volgende aansluitingen:
#define OLED_MOSI D7
#define OLED_CLK D5
#define OLED_DC D1
#define OLED_CS D8
#define OLED_RESET D3

Heeft iemand ervaring hiermee, of een oplossing?

Alvast bedankt.
Joop

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Wemos D1 mini met een Oled scherm

Berichtdoor shooter » 18 Jun 2021, 09:18

ik zie in je lijstje D1 staan maar die is bezet door de USB op de UNO en NANO, maar ik weet niet zeker of je er zomaar een andere pin voor kunt gebruiken.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Wemos D1 mini met een Oled scherm

Berichtdoor ctunes » 18 Jun 2021, 22:53

mullemj01 schreef:Beste forum leden,

Als ik de serial monitor aanzet verschijnen er alleen vraagtekens, dus duidelijk is dat communicatie verstoord is.


Uhm, nee. Je baudrate klopt niet met wat er verwacht wordt.

Los dat eerst eens op.

Berichten: 6
Geregistreerd: 06 Jul 2015, 17:38

Re: Wemos D1 mini met een Oled scherm

Berichtdoor mullemj01 » 21 Jun 2021, 16:35

Zelf de oplossing gevonden: je moet geen gebruik maken van de D0, D1, etc, maar van de nrs van de GPIO pins. De IDE valt er niet over, dus de waardes van D0 etc zijn dus ergens wel ingevuld in de header files, maar zij corresponderen niet met de juiste pins op de Wemos. Nu loopt alles als een zonnetje

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Wemos D1 mini met een Oled scherm

Berichtdoor ctunes » 30 Jun 2021, 21:09

mullemj01 schreef:Zelf de oplossing gevonden: je moet geen gebruik maken van de D0, D1, etc, maar van de nrs van de GPIO pins. De IDE valt er niet over, dus de waardes van D0 etc zijn dus ergens wel ingevuld in de header files, maar zij corresponderen niet met de juiste pins op de Wemos. Nu loopt alles als een zonnetje


Ah!

Goed gevonden!

Ik moet ook altijd weer de cheatsheet erbij halen om de PORTD-, PORTC- en PORTBbits naar de juiste arduino terminologie zien te krijgen.
Sommige programma's die je tegenkomt gebruiken ook simpelweg "D0" als een in-/outputpin zonder erbij te vermelden welke smaak arduino/atmegachip zij gebruiken.

Als dat wel zou gebeuren zou een hoop mensen een hoop gezoek bespaard kunnen worden.
Maar helaas is het nu eenmaal zo dat de meeste mensen enkel van hun eigen situatie uitgaan als ze een oplossing geven:
- "Wat raar! Bij mij werkt het wel."

Zonder verder uit te weiden over de toegepaste hardware.

Goed dat je het gevonden hebt!

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: Wemos D1 mini met een Oled scherm

Berichtdoor ctunes » 30 Jun 2021, 23:03

Wemos D1 mini

Je mag heus vertellen wat dat is ...

Terug naar ESP Hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten