Multiplexer gaat defect

Hardware / electronica onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 Feb 2021, 11:56

Multiplexer gaat defect

Berichtdoor BKl » 22 Feb 2021, 12:27

Hallo allen,

Ik heb een regelaar van een zonneboiler welke regelmatig defect gaat.
Ik heb van de leverancier inmiddels een nieuwe gekregen, maar deze houd het ook niet lang vol.

Het is een soort van standaard regelaar, aangestuurd door een Wemos D1 board.
Er worden temperatuurs sensoren (NTC) ingelezen, en een 8-tal relais worden daarmee aangestuurd.
Daarnaast nog een handjevol in en uitgangen. om het proces goed aan te sturen.

Het probleem is, dat de temperaturen één voor één wegvallen / niet plausibele temperaturen laten zien.
De eerste valt na een dag of 2 weg, en na een week of drie, heb ik op dit moment nog maar 1 plausibele temperatuur.
Het bordje is gewoon te bereiken via Wifi, en ik kan de relais allemaal handmatig bedienen.
Automatisch bedrijf werkt niet naar behoren omdat de temperaturen niet goed zijn.

De temperaturen worden door een NTC "gemeten". En via een spanningsdeler van 10k komt deze op een 16-ch mux binnen HC4067.
C0 is een optocoupler moc3021. (niets op aangesloten.)
C1 is denk ik een soort van reset button.
C2 .... C15 worden gebruikt voor NTC temperatuurs weerstanden.
Op dit moment zijn er 6 NTC's aangesloten, de overige zijn open verbindingen. De 10k resistor is wel op alle ingangen actief. Alleen de NTC mist.

Vcc is 3.3V. Van hieruit wordt een 10k weerstand aangesloten.
Vanaf de 10k weerstand zit er een NTC welke met de andere kant op de gnd zit.
Het aansluitpunt tussen de 10k weerstand en de PTC gaat rechtstreeks naar de mux.

Ik heb inmiddels een nieuwe mux er op gesoldeerd, en dan werkt de temperatuurs meting weer.
Echter laat deze na een aantal dagen weer 1 voor 1 vreemde temperauren zien.
De multiplexer gaat dus langzaam defect. Maar ik kom er maar niet achter waarom dit gebeurd.

Wie kan mij een setje in de goede richting geven?
Ik heb inmiddels een surge absorber tussen de N en de PE gezet van de 230V voeding.
De 0 was zo ongeveer een sinus van +5V en - 5V, maar deze is nu weer redelijk steady.

In het begin fluctueerden de temperaturen met lange aansluitkabels. kabel lengtes van 10m. De sensors die dichtbij de regelaar waren aangesloten, schommelden minimaal.
Dit heb ik weten op te lossen met twisted pair kabels.
Voorheen schommelden de temperaturen zo'n 20 graden per minuut. Nu is dit ongeveer 3 graden per minuut.
Mijn vermoeden zegt dat dit met elkaar te maken heeft. Ik weet echter niet of de temperatuurs schommelingen de oorzaak of het gevolg is.

Ik heb inmiddels 2 regelaars met defecte multiplexers.
Ik heb behoorlijk wat afgelezen, maar kan nog niet ontdekken waarom deze multiplexers constant defect gaat.

Stel dat er één NTC is welke niet goed functioneerd. Deze kan toch niet 1 voor 1 alle ingangen van de mux defect maken?
Daarnaast heb ik gelezen dat je eigenlijk geen open "ingang" mag hebben. Zou het helpen om elke open ingang te voorzien van bv een 50k weerstand?
Heeft iemand anders nog een suggestie?

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Multiplexer gaat defect

Berichtdoor shooter » 22 Feb 2021, 15:50

ik zou elke ingang gebruikt of ongebruikt voorzien van een weerstand van bijv 1Mohm, en ook de echte ingang op de wemos. ook de optocoupler voorzien van bescherming. kijk ook even wat de maximale spanning is die aanwezig is, volgens mij is dat maar 1 volt of zo.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 22 Feb 2021, 11:56

Re: Multiplexer gaat defect

Berichtdoor BKl » 23 Feb 2021, 17:11

Shooter,

Ik denk dat je volgende bedoeld. Zie bijlage.
Zijn er verder nog toevoegingen?

wemos.png
wemos.png (6.33 KiB) 9179 keer bekeken


De multiplexer zit onder de Wemos print. Er is weinig ruimte.
Ik denk dat ik wel een oplossing kan vinden voor die weerstanden.
Als er eventueel nog andere toevoegingen zijn, dan kan ik dit in 1 keer implementeren.

Als ik de spanning meet over de diverse ingangen (NTC's) ook van degene welke niet aangesloten zijn, dan meet ik voornamelijk rond de 1.8V.
Een enkele niet aangesloten NTC meet nog 3.3V maar het gros zit op 1.8V.
Mijn aanname is dat de mux alle sensors zo ongeveer aan elkaar gekoppeld heeft.

Groetend BK,

Berichten: 3
Geregistreerd: 22 Feb 2021, 11:56

Re: Multiplexer gaat defect

Berichtdoor BKl » 26 Feb 2021, 09:44

Bedankt Shooter voor je reactie.

Ik had al eerder gereageerd, maar hij word niet geplaatst.
Als voorbeeld heb ik een klein schema toegevoegd.
Begrijp ik je goed dat ik dan de rode weerstanden moet toevoegen?

Afgelopen week heb ik nog wat aanpassingen gedaan, om de pomp toch automatisch te laten lopen, voordat de regelaar weer goed werkt.
Nu de pomp en de klep niet meer op de print zijn aangelsoten, krijg ik ineens weer een ander beeld te zien van de temperaturen.
Waar voor heen bijna alle temperaturen dezelfde waarde aangaven, zie ik nu ineens weer een aantal temperaturen. Die zijn nog niet plausibel, maar ze komen weer beter in de buurt.
Het lijkt er dus op dat de 230V een invloed heeft op de werking van de multiplexer / gemeten spanning.

Het toevoegen van de 1M weerstanden gaat nog niet zo gemakkelijk.
De multiplexer zit iets verhoogd gemonteerd, en daarboven zit de Wemos.
Ik denk dat ik het wel voor elkaar krijg.

Als er nog andere opties zijn, dan hoor ik dat graag. Misschien kan ik dat in één keer uitvoeren.

Groet, BKl
wemos.png
wemos.png (6.33 KiB) 9179 keer bekeken

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Multiplexer gaat defect

Berichtdoor shooter » 26 Feb 2021, 18:00

een ingang is erg hoogohmig dus een lekweerstand is soms wel nodig en dan is 1 Meg prima. in de ingang naar de multiplexer hoeft dat niet. wel vreemd dat je dingen opblaast, maar je snapt ook wel dat als er vlakbij 230 Volt zit dan is 1 procent daarvan al veel voor een analoge schakeling. Zorg dat je tafel goed geaard is en dat de zaak goed afgeschermd is.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 65
Geregistreerd: 09 Jun 2020, 22:11
Woonplaats: Roosendaal

Re: Multiplexer gaat defect

Berichtdoor Frans53! » 04 Mrt 2021, 23:04

Hoi BKI,

Denk eens aan EMC. Dit gaat over allerlei elektromagnetische storingen. Google maar eens op EMC. Niet schrikken!!! Bekijk het rustug. Ik wil je er ook wel mee helpen, want ik heb het ook aan de hand gehad met een karpervijver installatie. De omkasting heb ik 2x moeten maken. De eerste werkte gewoon niet, ja, heel even, maar programma sloeg steeds vast. Met name bij het in en uitschakelen van de pomp ging het weer mis. Maar ook op andere duistere momenten. :|

Het tweede kastje ging gelijk stukken beter. Vanaf het begin met opbouwen rekening gehouden met de EMC. En het werk nu nog steeds.

Wat ook handig is, om de digitale ingangen waar lange leidingen aan hangen, of langs andere bekabeling ligt, om daar een opto coupler tussen te zetten. Dan komen de storingen niet meer op de ingang zelf terecht.
Voor analoge ingangen, jouw NTC's, ligt dat anders. Daar moet je gewoon voor zorgen dat ze geen storingpulsen oppikken. En die kunnen zomaar je analoge ingang opblazen.
Wat ik ook regelmatig toepas is een zenerdiode van 5,1V op de analoge ingang plaatsen. Die zorgen gewoon dat de spanning niet boven de 5,1 volt uitkomt. Misschien heb je dan een iets andere waarde op je uitlezing, maar die kunnen gecorrigeerd worden. En als je 3,3V installatie hebt, gebruik je een 3,3V zenerdiode.

Groet,
Frans.

Berichten: 65
Geregistreerd: 09 Jun 2020, 22:11
Woonplaats: Roosendaal

Re: Multiplexer gaat defect

Berichtdoor Frans53! » 04 Mrt 2021, 23:07

Nog even:
Het is ook een MUST, dat je alle aardeaansluitingen naar één punt brengt. Daarmee voorkom je het probleem dat je meldde over die -5V.. +5V over duistere plekken. (ik kan het even niet terugkijken).
Maar ook dat staat in die EMC.
Groet,
Frans

Terug naar ESP Hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten