Arduino met meerdere temp. Sensoren en scherm

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 10
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 16:25

Arduino met meerdere temp. Sensoren en scherm

Berichtdoor Patrickd83 » 22 Aug 2014, 16:40

Hallo ik ben op zoek naar een temperatuur meter die meerdere temperaturen kan meten over afstanden van 10 meter. en zou ik de temperaturen willen aflezen op een schermpje. nou kwam ik arduino tegen Maar ik heb nog nooit wat gedaan met arduino dus denk Miss kan ik hier wat op weg geholpen worden met het product.

Heb nog niks gekocht maar wat kan ik het beste gebruiken

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino met meerdere temp. Sensoren en scherm

Berichtdoor nicoverduin » 22 Aug 2014, 17:03

De Arduino zal het probleem niet zijn. Wat echter niet duidelijk is, is hoe je de sensoren wil gebruiken. M.a.w. zijn de sensoren bij de bron aanwezig? Of wil je zoiets als een laser temperatuur meter. Bij dat laatste wordt het een heel ander verhaal.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 10
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 16:25

Re: Arduino met meerdere temp. Sensoren en scherm

Berichtdoor Patrickd83 » 22 Aug 2014, 17:31

Oke nee het mogen gewoon bedrade sensoren zijn. Ik wil het gaan gebruiken voor een zonneboiler zodat ik kan zien wat de temperaturen zijn van het voorraadvat en van de panelen op het dak. Dus kan zo overal een sensor aanplakken

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino met meerdere temp. Sensoren en scherm

Berichtdoor nicoverduin » 22 Aug 2014, 18:51

Normaliter zou ik zeggen de DS18B20 temperatuur sensor. Die kan je op ebay krijgen in een metaal omhulsel en is wat gemakkelijker te monteren en een Arduino UNO. Echter. De afstand zou wel eens teveel demping kunnen veroorzaken.

Als je boven een ethernet aansluiting hebt zou je kunnen overwegen om daar een UNO ter plekke te nemen en dan een ethernet shield erop. Dan kun je lokaal de temperaturen meten en dan een webservertje inrichten in je lokale ethernet LAN. Met een browser kun je dan de temperaturen opvragen. WIFI zou ook kunnen maar is wel wat duurder en vaak is de WIFI bij velen te zwak om door de plafonds heen te komen. Dus dat ligt er een beetje aan hoe de ontvangst boven is.

Ik heb wel eens met de NORDIC nRF24L01 modules gewerkt (zijn 2.4Ghz transceivers). Dan zou je op een ander kanaal een soort WIFI verbinding kunnen maken met een Arduino beneden. Dus dan krijg je 2 UNO's 2 x nRF24L01 modules en een x aantal temperatuur sensoren.
De UNO bended vraagt aan de UNO boven "Geef mij even de temperaturen" en boven verstuurt ze naar beneden. Maar ik moet toegeven dat ondanks de uitstekende ontvangs bij mij (ruim 12 meter door muren heen) heb ik geen idee hoe het naar boven gaat. Maar dan heb je wel draadloos.

Dus ligt er ook een beetje aan wat je op Ethernet hebt. 10 meter draad aan een sensor is de goden verzoeken en om nou voor elke sensor een transceiver/driver te maken....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 136
Geregistreerd: 06 Jun 2012, 15:45

Re: Arduino met meerdere temp. Sensoren en scherm

Berichtdoor hmjswt » 22 Aug 2014, 19:03

Hallo,

Mag ik je de Texas Instruments sensoren aanbevelen?
Zelf heb ik pas een LMT84 gebruikt in samenwerking met een TI LaunchPad.
Geprogrammeerd in Energia.
De code zal dus zonder veel problemen ook met de Arduino IDE te compileren zijn.
Ik heb ook met de andere TI temperatuur sensoren gewerkt, zoals de LM35.
Ben ik zeer tevreden over.
Ik was van plan om gegevens draadloos over te gaan brengen, met een zendertje en ontvanger.
Ga ik van de week aan werken.
Bij lange draden zou je ook gebruik kunnen maken van een lijnversterker of iets vergelijkbaars.
Bij lange kabels gaat het meestal om de door de kabel veroorzaakte capaciteit.
Maar daar zijn oplossingen voor.
Aangezien ik geen liefhebber ben van WIFI en of Internet voor het overbrengen van metingen kan ik daar niets over zeggen.

Groet,
Henk Siewert

Berichten: 10
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 16:25

Re: Arduino met meerdere temp. Sensoren en scherm

Berichtdoor Patrickd83 » 23 Aug 2014, 11:53

Ik heb inmiddels eigenlijk precies gevonden wat ik nodig zou hebben
http://www.raywenderlich.com/38841/ardu ... ure-sensor
Maar dat word mij wat te lastig denk ik als beginner

In iedergeval bedankt voor de reactie's

Gebruikers-avatar
Berichten: 116
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:11
Woonplaats: Enschede

Re: Arduino met meerdere temp. Sensoren en scherm

Berichtdoor bigred » 23 Aug 2014, 12:17

Ik zou beginnen met 1 arduino en 1 temperatuur sensor.
gewoon eens kijken wat je ermee kunt en hoe je van daar verder zou willen.

Meestal beginnen mensen met een te groot project om daarna weer af te haken omdat het niet lukt.
Ik kan me nog die grote glimlach op mijn gezicht herinneren toen ik het eerste ledje aan het knipperen had, mijn eerste temperatuur sensor kon uitlezen en uiteindelijk met eigen pal tv signaal kon genereren en een i2c sturing had voor een pll modulator.

Een doel voor ogen is heel mooi en had ik zeker ook maar begin met de basis.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino met meerdere temp. Sensoren en scherm

Berichtdoor nicoverduin » 23 Aug 2014, 14:36

Patrickd83 schreef:Ik heb inmiddels eigenlijk precies gevonden wat ik nodig zou hebben
http://www.raywenderlich.com/38841/ardu ... ure-sensor
Maar dat word mij wat te lastig denk ik als beginner

In iedergeval bedankt voor de reactie's

Dat is inderdaad het voorstel in par2 wat ik had aangegeven. Blijft echter de vraag of je boven ethernet hebt.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 10
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 16:25

Re: Arduino met meerdere temp. Sensoren en scherm

Berichtdoor Patrickd83 » 10 Dec 2014, 22:40

Nou ben in middels weer terug met hetzelfde doel

Ik heb inmiddels een arduino mega en twee sensoren en een led display
Nou heb ik 1 sensor aangesloten met de sketch er bij dus dat zou moeten werken maar nu het tweede.
Hoe krijg ik een display er op aangesloten en stuurt hij de temperaturen dan ook gelijk naar het scherm

Heb wel het idee dat ik beter lcd had kunnen komen volgends mij is daar meer info over te vinden
Ik heb nu de Vier digits 7 segmenten LED display

Wie kan me hier mee helpen

Berichten: 97
Geregistreerd: 05 Nov 2014, 22:04

Re: Arduino met meerdere temp. Sensoren en scherm

Berichtdoor MarcelK » 11 Dec 2014, 21:54

Ik ben ook met iets dergelijks bezig en heb 3 stuks DS18B20 aan een Arduino Mini hangen. Er worden temperaturen gemeten in 3 volieres.
Dit wordt draadloos verstuurd met een rf24L01. Een "standaard" nrf24L01 (met antenne op de print) heeft echter een slecht bereik, voor de zender heb ik nu een exemplaar met pa+lna+antenne (= meer vermogen) in bestelling, dan moet het goed gaan komen lijkt me.

Voor de ontvanger gebruik ik een Arduino Uno R3 kloon, tevens uitgerust met een nrf24L01 voor de ontvanger.
Tevens nog een BMP180 druksensor erbij voor de luchtdruk en de temperatuur binnenshuis.
Ook gelijk maar voorzien van een realtime klok (DS3231) voor datum en tijdweergave.

E.e.a. wordt weergegeven op een Sainsmart ST7735 tft-schermpje

Je kan uiteraard ook e.e.a. weergeven op een LCD-scherm 1602 ( 2 regels met 16 karakters) of 2004 (4 regels met 20 karakters)
Ben ik zelf ook eerst mee bezig geweest, stuurde ik aan via een I2C-module, scheelt ontzettend veel en de lading draden en beschikbare uitgangspoorten van je Arduino.

Toekomstige uitbreidingen:
- Ethernet shield eraan waarmee ik alle data doorstuur naar een webserver waar alles opgeslagen wordt zodat ik temperatuurverloop over het hele jaar kan zien.
- Als de temperatuur te hoog wordt in de volieres in de zomer dan moet er een zonwering automatisch dichtlopen over het dak van de volieres.

Eerst maar eens de sterkere nrf24L01 binnenkrijgen uit China (besteld op Ebay) en e.e.a. in een nette behuizing monteren.
De Uno ga ik vervangen door een barebone (= zelf in elkaar geknutselde Arduino)

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten