dit mogelijk in arduino en wat heb ik nodig

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 09 Dec 2013, 02:40

dit mogelijk in arduino en wat heb ik nodig

Berichtdoor thewizzz » 09 Dec 2013, 03:43

Beste mensen,

ik wil wat motors aansturen. Maar ik heb geen idee of het mogelijk is in arduino en welke hardware ik nodig heb.

Wellicht kunnen de mensen op dit forum mij helpen.

Ik weet niet exact welke hardware ik nodig heb. Maar in ieder geval 11 motors, 1 trilmotor, 1 loadcell en 1 touchscreen

Het instellen zal geschieden dmv een touchscreen
Menu stap 1 Welkomscherm met een zelfgemaakt logo zal verschijnen
Menu stap 2 hier kan men kiezen voor optie nr 1, 2, 3 of 4
Menu stap 3 hier kan men kiezen uit de opties klein, normaal of groot
Menu stap 4 bevestigen keuze

Stap 1
- aan de hand van welke optie (1,2,3 of 4) er is gekozen bij menustap 2 motor nummer 7 zal 5,4,3 of 2 keer roteren naar links en zal daarna stoppen.
- tegelijkertijd zal motor nummer 6, 4 keer naar lings roteren en stoppen.
- tegerlijketijd zal de loadcell aangaan om zichzelf te nullen

Stap 2
- aan de hand van welke optie (1,2,3 of 4) er is gekozen bij menustap 2 motor nummer 1, 2, 3 of 4 zal langzaam naar links roteren
- tegelijkertijd zal de loadcell data lezen

Stap 3
- aan de hand van welke optie er is gekozen bij menustap 3 (klein, normaal of groot), zal zal de nog steeds langzaam roterende motor uit stap 2 stoppen met roteren wanneer de data van de loadcell 0, 5gram 3gram of 5gram heeft bereikt

Stap 4
- wanneer de gekozen data is bereikt en de geactiveerde motor uit stap 2 is gestopt met roteren, dan zal nu motor 7 naar rechts roteren. Het aantal rotaties is afhankelijk van de de gekozen optie in menustap 2. Als we daar voor optie 1 kozen, zal motor nr7 nu 4 keer naar recht roteren, als we kozen voor optie 2, zal de motor nr7 nu 3 keer naar rechts roteren, als we kozen voor optie 3, zal de motor nr7 nu 2 keer naar rechts roteren en als we kozen voor optie 4, zal motor nr 7 nu 1 keer naar rechts roteren en zal daarna stoppen

Stap 5
-Motor nr 5 zal langzaam roteren
- ondertussen zal de load cell data lezen (bovenop eerder gelezen data)
- motor nr 5 zal stoppen met roteren als de loadcell de 20 gram bereikt
-loadcell zal daarna zichzelf uitschakelen

Stap 6
- hierna zal motor nr 8, 12 keer snel naar rechts roteren en vervolgens 12 keer langzaam naar links.
- tegelijkertijd zal motor nr 9 met normale snelheid naar lings roteren. Hij zal 60x roteren en daarna stoppen.

Stap 7
- nadat motor nr8 klaar is met roteren, zal motor nr 7, 1 keer naar rechts roteren
- tegelijkertijd zal motor nr10 50x langzaam naar lings roteren en vervolgens 50 keer snel naar rechts roteren.

Stap 8
-wanneer motor nr 10, 30 keer langzaam naar lings roteerd zal motor nummer 11 voor 40 seconden lang trillen.

Stap 9
- wanneer motor nummer 11 klaar is met vibereren, zal motor nr 12 6 keer naar fechts en 5 keer naar links roteren op normale snelheid

Menustap 5
- het menu zal bevestigen dat het proces klaar is en zal zichzelf uitschakelen na 10 seconden

Mijn vragen
1 is dit mogelijk met arduino
2 welke hardware heb ik nodig ( ikzelf dacht 11x 5v stepping motors en 1 trilmotor en 1 loadcell en 1 lcd touchscreen)
3 Volgens mij heb ik een arduino mega ofzo nodig om al die motors te kunnen aansturen, klopt dit
4 om de tijd in te stellen heb ik volgens mij tijdrelais nodig, klopt dat en zo ja welke soort

Alvast bedankt

Thewizzz

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: dit mogelijk in arduino en wat heb ik nodig

Berichtdoor nicoverduin » 10 Dec 2013, 21:24

Waarom perse stappenmotoren?
Hoeveel kracht moeten die motoren aansturen?
5V stappenmotoren zegt niets. Afhankelijk van het type motor zul je meestal naar een controller moeten per motor en eerder naar de 12V of 20V.
Als het gewone goedkope motorjes zijn kun je nog beter van die goedkope ebay motortjes nemen en dan een schijfje erop met een lichtsluis en een opto sensor. Zal je een slordige 100-200 euri schelen als het niet meer is.
Maar mogelijk is het handiger om aan te geven wat je wilt bouwen. Dat helpt een ander om mee te denken.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4068
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: dit mogelijk in arduino en wat heb ik nodig

Berichtdoor shooter » 15 Dec 2013, 17:02

ja dat lijkt me goed mogelijk, maak een mooi flowschema
een elektrisch diagram met alle motoren etc.
een tekening wat het moet worden en we helpen je uit de sloot.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten