4 pins pwm fan unti aan adruino uno r3

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 15
Geregistreerd: 05 Mei 2023, 10:13
Woonplaats: Dalfsen

4 pins pwm fan unti aan adruino uno r3

Berichtdoor frans36 » 05 Mei 2023, 10:43

Beste,

Ik zal me eerst even voorstellen aangezien ik hier voor het eerst ben.
Ik ben Frans 45 jaar oud en woon vlak bij Zwolle. in het dagelijkse leven werk ik als cnc operator.
De afgelopen jaren komt de interesse steeds meer in electronica schakelingen en wil ik ze graag laten werken.

Nu is de tijd aangebroken voor mij om met de Adruino Uno aan de gang te gaan.
Adruino uno is aangesloten aan de pc en kan de led laten blinken. Ik denk goed bezig!!

Nu komt het ik wil graag als eerst voor een projectje wat later steeds meer uitgebreider mag gaan werken een deel samen bouwen.

Als eerste wil ik een Arduino Uno met een 4 pins pwm fan unit aan de gang krijgen.

Is het nu zo dat ik de fan direct aan de Adruino uno mag knopen aangezien de benodigde electronica componentjes al in de fan behuizing zitten.

12V DC = rood
0V DC = zwart
Sense = geel
PWM = Blauw


Graag hoor ik van de gene die me op weg zouden willen helpen.
want ik neem aan dat het een 25 KHz pwm controller maag gaan worden om de fan op een bepaalde snelheid te kunnen laten draaien.
De eerste stappen om dit met de software te kunnen doen is 25% 50% 75% en 100% van de totale snelheid.

Bedankt alvast!
Mvg,
Frans36

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 4 pins pwm fan unti aan adruino uno r3

Berichtdoor shooter » 05 Mei 2023, 20:34

er zijn vele soorten fans dus het is te proberen, de 12 V buiten de arduino om en de gnd natuurlijk ook. met de pwm uitgang kun je beste eerst even meten hoeveel stroom er loopt als die minder is dan 10 mA dan kun je het direct aan de arduino hangen en anders kun je het oplossen met een transistor of een uln2003 of zo
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten