Roterende torque meten van motor

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 05 Jan 2023, 13:28

Roterende torque meten van motor

Berichtdoor Jasperdek » 05 Jan 2023, 13:34

Goeiemiddag allemaal,

Ik ben momenteel bezig met een schoolproject waar ik een motor moet gebruiken (zoals het er nu naar uitziet een stappenmotor) om een as met een puls aan te sturen. Nu moet ik ook de roterende torque kunnen teruglezen van de aangestuurde motor. Ik zat zelf online te googlelen, echter kwam ik op een paar oplossing. Ik heb een roterende torquesensor gevonden (https://www.sensel-measurement.fr/en/ro ... ensor.html), echter weet ik niet of ik deze (of soortgelijke) samen met een arduino of soortgelijke microcontroller aan kan sturen. Ik zit momenteel in de beginnende fase van het project dus daarom ben ik opzoek naar tips en tricks! Als deze post in de verkeerde folder staat, mijn excuses (ik ben nieuw op dit forum).

Groetjes Jasper.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Roterende torque meten van motor

Berichtdoor shooter » 07 Jan 2023, 11:23

ja dat kan goed echter denk ik dat de sensor best wel duur is voor dit project maar inderdaad je hebt een prima sensor ervoor gevonden nu nog een ding vinden voor de actie zelf
en je kunt bijv elke milliseconde een analoog signaal krijgen en die displayen etc.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 05 Jan 2023, 13:28

Re: Roterende torque meten van motor

Berichtdoor Jasperdek » 09 Jan 2023, 09:47

Hai Shooter, bedankt voor je bericht! De oplossing is vrij duur, echter is er niet een bepaald budget aan gekoppeld voor dit project. Waar zou jij aan denken bij dit probleem?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Roterende torque meten van motor

Berichtdoor shooter » 09 Jan 2023, 16:05

zet die sensor maar eens op een oscilloscoop en kijk voor vreemde pieken en pauzes, want verder ken ik de sensor niet, wellicht moet je het signaal oppoetsen maar dat is een kwestie van kijken op het scoopbeeld.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Roterende torque meten van motor

Berichtdoor shooter » 09 Jan 2023, 16:08

wellicht kun je ook simpeler met een potmeter die je aan een elastiek hangt en die de druk laten meten van een motor, ik weet van een dergelijke opstelling bij scheepvaartmuseum in rotterdam waar een bolnes motor op een weegschaal staat, vroeger was dat heel gebruikelijk zelfs complete vrachtwagens worden op die manier gewogen op een grote schaalweegschaal.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 05 Jan 2023, 13:28

Re: Roterende torque meten van motor

Berichtdoor Jasperdek » 10 Jan 2023, 09:44

Dankjewel voor je input, het idee van de potmeter met elastiek ken ik niet, wel interessant! Ik ga hiermee aan de slag.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten