potentiometers

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 18 Mrt 2021, 20:33

potentiometers

Berichtdoor wilver » 23 Dec 2022, 21:55

Hallo arduino liefhebbers
Ik ben een beetje vertrouwd met arduino maar de final touch ontbreekt mij hahaha
ik zou graag weten hoe ik 4 potmeters kan aansluiten om deze via serieel monitor uit te lezen
eveneens zou ik 7 drukknoppen NO willen aansluiten om hun goede werking te testen
de ganse bedoeling is om industrieele Joy sticks die gebruikt worden op new holland traktoren te testen op hun werking, nu moet ik telkens met een ohmmeter alles apart testen
de joysticks hebben een sub D connector waar ik dus via een tegenstekker met kabelje naar de arduino zou gaan (plug en play)
bedankt en voor allen alvast fijne feestdagen gewenst met veel vreugde en goede gezondheid voor 2023
groetjes

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: potentiometers

Berichtdoor shooter » 25 Dec 2022, 21:02

wat voor signalen zitten er op die stekker (wellicht 24 Volt of 10 Volt voor de potmeters dat zul je dus even moeten meten en dan is het vrij eenvoudig om de stand te meten door de lopers aan te sluiten op een analoge ingang ( zie schema van jouw gebruikte arduino (bijv een nano heeft 2 extra analoge ingangen. Je kunt ook een displaymeter gebruiken is wat simpeler en voor de schakelaars een paar lampjes. ik heb ooit een meterkast gemaakt voor een grote schakelkast met 50 in/uitgangen en 16 analoge signalen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 24 Nov 2022, 11:59
Woonplaats: Velden

Re: potentiometers

Berichtdoor bikerepairman » 28 Dec 2022, 10:56

Ik heb even google gebruikt voor de joystick, maar de meeste types zijn recht toe-recht aan analoge sticks zonder digitale poespas. Dat is in jouw geval een voordeel omdat je dan niets van doen hebt met spanningen, tenzij je de joystick in bedrijf wilt meten. (waarbij je een breakout kabel gebruikt). Je moet wel de pin-out weten van de sub-D connector.

Gebruik je de geheel losgekoppelde joystick, Dan kun je de +5V en gnd gebruiken van de arduino. De lopers van de X-as, Y-as en de twee andere potmeters aansluiten op de A0 t/m A4 van de arduino. De schakelaars komen op de digitale I/O (in dit geval ingangen). Ik neem aan dat je weet dat de potmeters gecentreerd staan, dus op de arduino een waarde geven van rond de 511-512 (0-1023). Dan is het enkel een sketch maken waarbij je de poorten uitleest en deze via serial naar je computer verstuurt.

Maak je gebruik van een breakout kabel, dan moet je de uitgangs spanningen kennen van de joystick (ik gok 12V of 24V) en deze terug brengen naar een maximale spanning van 5V voordat ze de arduino bereiken.

De opmerking van shooter om het zonder arduino te doen is zo gek nog niet. 8 lampjes waar je de schakelaars op aansluit en een viertal wijzertjes waarvan de uitslag wordt bepaald door de joystick. Heb je niet eens een laptop en arduino nodig.

Ik heb verschilende types joystick gevonden van New Holland en het is niet geheel duidelijk welke je hebt, maar ga ik ervan uit dat de joystick zelf geen electronica bevat en dat de signalen op een andere plek verwerkt worden (het geheel moet tegen een stoot en 'lompe klauwen' kunnen).
GE/IT/O d- s+:+ a++ C++ UBL++ P+ L+++ E- W++ !N !o !K w O M-- V- PS+ PE !Y PGP !t !5 X+ !R tv+ b+ DI+ D(+) G++ e h---- r+++ y++++

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 13 gasten