buttonbox met meer doelen

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 8
Geregistreerd: 24 Nov 2022, 11:59
Woonplaats: Velden

buttonbox met meer doelen

Berichtdoor bikerepairman » 24 Nov 2022, 13:11

Even wat achtergrond informatie:
Ik ben enige maanden geleden begonnen met Arduino toen ik via een kennis een set heb over genomen met diverse arduino's en toebehoren. zo'n 25 jaar geleden heb ik op school programmeren gehad in Pascal, C en assembler (x86). Na wat experimenteerwerk met arduino heb ik besloten om een buttonbox te maken met meerdere doelen. Door de beperkte vrije tijd kan ik niet uren per week/dag ermee bezig zijn, maar genoeg om wat leuks van te maken. Het wordt dus een project voor de langere termijn. Wel houdt ik het forum in de gaten om opmerkingen/vragen te stellen en te beantwoorden natuurlijk, als dit nodig is.

Wat wil ik in de buttonbox hebben:
* I2C LCD display 20x4, 1x Quad 7 segment display, 4 LED bars (PWM met LM3914 als driver; schakelaar om te kiezen tussen bar en dot), keypad 4x5, 4 toggle switches, 4 push buttons, 2 rotary encoders, 1 joystick module, 3 LED's voor 3 lagen functies(F1, F2,F3), 3 LED's (done, busy, fail) aangesloten op een Arduino mega.
* 1 Arduino mega voor sensoren (BMP280, DHT11, RFID lezer, 4 relais (met optocoupler) en andere in de toekomst.
* 1 Arduino Leonardo als HID (toetsenbord of joystick?) Input van schakelaars/buttons als keypress .
* 1 Arduino uno met ethernet shield voor koppeling met eigen webserver (ethernetshield misschien op Leonardo).

Arduino's worden met I2C in master-multi slave opstelling aangesloten.

De lcd, schakelaars, joystick en encoders werken op de mega als ik de sketch controleer met de serial console. Ik wacht nog op de LM3914 ic's die besteld zijn. De quad 7 segment display nog niet aan begonnen met aansluiten, gebeurt samen met de LED bars.

Ik heb bewust gekozen om de sensoren via een aparte arduino te laten lopen zodat deze gemakkelijker aangepast kunnen worden. Ook wil ik naar buiten toe aansluitingen maken om tijdelijk sensoren aan te sluiten. Dit geldt ook voor de koppeling naar mijn laptop en de ethernet aansluiting gebruik is dus of/of.

De functie lagen zijn als volgt bedacht:
F1 is intern, sensoren uitlezen en op LCD display, 7seg. display of LED bar(s) weergeven
F2 HID keyboard/joystick
F3 sensorwaarden pushen naar webserver.

Ook zal elke Arduino op de buttonbox een externe resetbutton krijgen.

Ik zal hierbij echt wel tegen probleempjes aanlopen, dat is te verwachten, maar omdat ik afzonderlijke functielagen gebruik verwacht ik dat deze geminimaliseerd worden. Het zijn dus eigenlijk drie dingen in een. Ik moet voor de volledigheid erbij vermelden dat mijn code op dit moment nogal spaghetti is geworden en nodig geoptimaliseerd moet worden.

Waar denken jullie dat ik tegen de grootste problemen/onmogelijkheden aanloop?
Dit om een en ander op voorhand te onderscheppen. Voor mij is het niet noodzakelijk om nu alles op een zo klein mogelijke footprint te krijgen, maar in de toekomst zal dit wel gebeuren.
GE/IT/O d- s+:+ a++ C++ UBL++ P+ L+++ E- W++ !N !o !K w O M-- V- PS+ PE !Y PGP !t !5 X+ !R tv+ b+ DI+ D(+) G++ e h---- r+++ y++++

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor shooter » 27 Nov 2022, 14:17

i2c is echt voor korte afstanden het heet niet voor niks om ic met elkaar te laten praten zoals een computer in een tv met een volumeregeling
zorg dat je goed in de gaten hebt welke timers waarvoor gebruikt worden en wat de software allemaal doet (dus houdt je aan 1 versie van de library) maak een schema waar je allerlei ics etc op aan sluit, en maak een schema hoe je dat in de software oplost zoals welke variabelen en hun scope etc.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 24 Nov 2022, 11:59
Woonplaats: Velden

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor bikerepairman » 28 Nov 2022, 18:38

De afstand tussen de Arduino's is hooguit iets van 15-20 cm. Deze zitten allen in dezelfde kast. Timers gebruik ik zo min mogelijk en verschillende versies van een library is zowiezo een no-go (dat is me vroeger er al in gehamerd tijdens de software lessen).

Waar ik rekening mee moet houden is de externe voeding voor de arduino's en de arduino die de voeding uit de usb van de computer krijgt. Ik weet niet of ik daarmee 'magic smoke' zal laten vrijkomen.
GE/IT/O d- s+:+ a++ C++ UBL++ P+ L+++ E- W++ !N !o !K w O M-- V- PS+ PE !Y PGP !t !5 X+ !R tv+ b+ DI+ D(+) G++ e h---- r+++ y++++

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor shooter » 04 Dec 2022, 18:17

de voeding van de arduino zit een diode in dus het is of 5V/12V of USB, en ja de Gnd moeten wel aan elkaar dus elke voeding moet gescheiden zijn (is meestal zo) en geen voeding uit de arduino halen want die is beperkt.
en als alles in 1 kast zit waarom dan meerdere arduinos in zelfde kast, want zeker met i2c is veel te doen, zelfs interupt en timers.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 24 Nov 2022, 11:59
Woonplaats: Velden

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor bikerepairman » 05 Dec 2022, 11:38

Meerdere Arduino's omdat ik te lang uit electronica ben (28j) en pas een maand of 5 wat met arduino doe. Ik heb een aantal Arduino's liggen (2x mega, 1x uno, 1x leonardo, 1x pro micro) Ik heb geen expanders erbij gekregen maar wel een ethernet shield naast diverse sensoren. In de toekomst kan ik dat altijd nog aanpassen als ik me er meer mee bezig houd. Momenteel is tijd mijn grootste probleem. Ik heb nog diverse ideeën maar ik maak het stapje voor stapje waarbij ik steeds wat bijleer of uit mijn geheugen opgraaf wat toch is blijven hangen na al die jaren.

Ik weet dat de voeding van de arduino beperkt is en het meeste komt van een externe voeding (2x 5V 3A Imax, 4x aansluiting). Hierop wil ik ook de arduino's aansluiten.
GE/IT/O d- s+:+ a++ C++ UBL++ P+ L+++ E- W++ !N !o !K w O M-- V- PS+ PE !Y PGP !t !5 X+ !R tv+ b+ DI+ D(+) G++ e h---- r+++ y++++

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor shooter » 06 Dec 2022, 10:58

je wordt inderdaad gemodereerd zoals iedereen want de site heeft last van spam (allerlei schoenreclame laatst)
maar we proberen elke dag te kijken voor nieuws.
hou ons op de hoogte en als je problemen tegenkomt gewoon een berichtje maken.
vaak kun je de voeding op de pin Vin zetten zoals 9 Volt en de arduino heeft dan een reglaar naar 5 Volt zorg dat je alle 0V aan elkaar hangt en uitkijken dat je maar 1 draad van de nul hebt om aardlussen of rare signalen te voorkomen. en maak een schema voordat je draadjes aansluit om domme fouten te voorkomen.
wel een waarschuwing dat software in de libs zeker niet perfect is en soms is dat behoorlijk zoeken
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 24 Nov 2022, 11:59
Woonplaats: Velden

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor bikerepairman » 06 Dec 2022, 16:40

Dat er gemodereerd wordt juich ik alleen maar toe. Alles om spam te voorkomen (hoewel vaak niet alles tegen te houden is). Ik snap ook dat elke dag de goede berichten bijna niet te doen is maar met een dag of twee zou het toch goedgekeurd moeten zijn, ook om de snelheid in het forum te houden.

Ik ben bekend met aardlussen en overspraak. Een arduino die aan de computer/laptop hangt kan bij externe voeding de usb voeding uitschakelen?
GE/IT/O d- s+:+ a++ C++ UBL++ P+ L+++ E- W++ !N !o !K w O M-- V- PS+ PE !Y PGP !t !5 X+ !R tv+ b+ DI+ D(+) G++ e h---- r+++ y++++

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor shooter » 06 Dec 2022, 17:30

nee niet uitschakelen maar de diode constructie voorkomt dat de spanning terug naar de USB gaat kijk maar naar het schema van een arduino en de uitleg eventueel. Ik heb een voeding aan staan op 9 Volt en dan werkt alles zelfs als ik een USB aansluit gaat prima. en je moet dus voorkomen dat de nul altijd van elke voeding komt dus de voeding van een motordriver moet ook naar de Nul maar dan niet via een arduino maar direct,
vaak zijn die ook netjes gescheiden op de driver hoor, dus opletten als je de nullen aan elkaar verbind. Eerst de nullen en dan pas de rest en dan ook weer eerst de logische 5V en dan pas de driver die op 24 Volt staat bijv.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 24 Nov 2022, 11:59
Woonplaats: Velden

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor bikerepairman » 06 Dec 2022, 18:21

Ik heb een aantal schema's bekeken van de uno en de mega. Hierbij zie ik inderdaad de diodes zitten die voorkomen dat spanning terug vloeit.
Ik wil alles zoveel mogelijk op 5V houden (een enkele sensor heeft 3V3 nodig). Tot nu toe en voor zover ik het zie, gaat dat ook lukken. De USB poort kan niet de benodigde stroom leveren, dus externe voeding. Ik gebruik dan wel geen motor divers, maar ik zie wat je bedoelt. Ik kan dus gewoon 1 van de arduino's aansluiten op USB terwijl deze de spaning krijgt van een externe voeding, hoewel de GND dan wel met elkaar verbonden is. Ik was al bang dat ik 2 diodes in de kabel moest zetten om te voorkomen dat de USB poort spanning door geeft.
GE/IT/O d- s+:+ a++ C++ UBL++ P+ L+++ E- W++ !N !o !K w O M-- V- PS+ PE !Y PGP !t !5 X+ !R tv+ b+ DI+ D(+) G++ e h---- r+++ y++++

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor shooter » 09 Dec 2022, 20:11

nee maar je moet wel zorgen dat 2 voedingen niet naar dezelfde 5V of Vin pin gaan alhoewel alle voedingen daar tegen beveiligt zijn, jij weet heel goed waar je mee bezig bent.
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 14 gasten