buttonbox met meer doelen

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 8
Geregistreerd: 24 Nov 2022, 11:59
Woonplaats: Velden

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor bikerepairman » 10 Dec 2022, 11:21

Ik snap het.

Nog een andere vraag:
Ik was gisteren aan het experimenteren met de LED bar in samenwerking met een LM3914N. Ik heb van internet een voorbeeld geplukt en dat op een breadboard opgebouwd. (loper van een potmeter rechtstreeks aan de ingang van het IC).
- Zonder Arduino werkt het, zowel in led mode als bar mode.
* ( 5V power voor breadboard komt uit Arduino)
- sluit ik de schakeling aan op de arduino met PWM, dan branden alle leds op de bar en kan ik enkel LEDs dimmen.
-- Als ik de uitgang van PWM meet met een multimeter, krijg ik netjes 0-~5V zoals te verwachten.
-- als ik via de serial monitor output geef op het scherm, ziet het er zoals verwacht ook goed uit. (potmeter in geeft 0-1023, pwm out geeft 0-255)
-- de delay opvoeren naar hoger, delay(20), heeft geen effect.
zowel de schakeling als de arduino (uno) werken zoals verwacht, maar aan elkaar geknoopt werkt het niet.

LM3914:
pin 1,10-18 led in (anodes led bar = Vcc=+5V)
pin 3 Vcc
pin 2,4 GND
pin 5 analog in
pin 6,7 via R1 (2k2) naar pin8
pin8 via R2 (3k3) naar gnd
pin 9, Vcc OF gnd (led mode of bar mode)
(waarde R1,R2 uit het hoofd)

code:
const int analogInPin = A0; // Analog input pin that the potentiometer is attached to
const int analogOutPin = 9; // Analog output pin that the LED is attached to
// pin 10 als output gebruiken werkt ook niet
int sensorValue = 0; // value read from the pot

void setup() { }

void loop()
{
sensorValue = analogRead(analogInPin);
analogWrite(analogOutPin, sensorValue / 4); //ingang 0-1023, uitgang 0-255 = ingang/4
delay(2)
}
GE/IT/O d- s+:+ a++ C++ UBL++ P+ L+++ E- W++ !N !o !K w O M-- V- PS+ PE !Y PGP !t !5 X+ !R tv+ b+ DI+ D(+) G++ e h---- r+++ y++++

Advertisement

Berichten: 68
Geregistreerd: 04 Sep 2021, 08:31

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor RobGood » 11 Dec 2022, 09:40

Beste, dat ictje moet volgens mij een geregelde gelijkstroom krijgen zoals uit die potmeter komt..analog write is zo een echte iedereen op het verkeerde been zetten uitdrukking van de arduino syntax.....is niks analoogs aan maar een pwm signaal..dus een blokgolf daar doet dat ictje het niet mee... misschien kun je experimenteren met een rc circuitje elco en een paar weerstanden, het pwm signal gebruiken om de elco te laden tot een referentie spanning waar dat ic wel wat mee kan. Succes Rob

Berichten: 8
Geregistreerd: 24 Nov 2022, 11:59
Woonplaats: Velden

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor bikerepairman » 12 Dec 2022, 10:59

Ik zat ook te denken dat de lm3914 'te snel' was om het pwm signaal te vertalen naar een analoog voltage. Ik hoef het niet te gebruiken voor exacte metingen, meer voor een visuele indicatie, dus de snelheid is niet zo van belang. Een kleine delay in de schakeling is dan ook niet een probleem voor mijn doel. Wat ik nog gelezen heb is dat de condensator wel snel oplaadt, maar (veel) minder snel ontlaadt. De waarden van de weerstand en de condensator lopen echter enorm uiteen van de voorbeelden die ik heb bekeken. De ene zegt een 1k weerstand met een 10uF elco, de ander een 4k weerstand (niet 4k7) en een 1uF terwijl een ander weer 100nF adviseert.

Na even snel testen met een 1k weerstand en een 10uF elco (had ik onder handbereik), krijg ik een analoog voltage waar het ic wat mee kan. De reactiesnelheid van de LED's (up en down) is goed (genoeg) voor mij. Ondanks de 10uF elco reageert het vlot, hoewel ik had gedacht dat er een visuele delay in zou zitten. Weer wat bij geleerd!

* 2x edit
GE/IT/O d- s+:+ a++ C++ UBL++ P+ L+++ E- W++ !N !o !K w O M-- V- PS+ PE !Y PGP !t !5 X+ !R tv+ b+ DI+ D(+) G++ e h---- r+++ y++++

Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Dec 2022, 14:45

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor RJami1 » 28 Dec 2022, 14:49

No, do not turn off; however, the diode structure prevents the voltage from returning to the USB; if in doubt, consult the Arduino diagram and the explanation. When I turn on a power supply at 9 volts, everything functions normally even when I connect a USB. The power supply of a motor driver must also travel to the Zero, but not through an Arduino, but rather directly. Frequently, they are also neatly separated on the driver, so be careful when using the zeros link together. You must therefore prevent the zero from always coming from every power source. The zeros come first, followed by the remainder, the remainder again, the logic 5V, and only the driver, that is.

Berichten: 1
Geregistreerd: 28 Dec 2022, 17:33

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor Aanitanixon » 28 Dec 2022, 17:37

More Arduinos since I've been out of electronics for too long (28 years) and only do one or two Arduino projects per year. I have several Arduinos lying around (2x mega, 1x uno, 1x leonardo, 1x pro micro) I have an Ethernet shield next to several sensors instead of expanders that I had previously installed. I can still adjust that in the future when I'm more engaged in it. Right now, time is my biggest problem. I still have a lot of ideas, but I just go step by step, doing what I have to do or letting things hang out of my heart after all these years.

Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Dec 2022, 14:45

Re: buttonbox met meer doelen

Berichtdoor RJami1 » 31 Dec 2022, 12:28

No, do not turn off; however, the diode structure prevents the voltage from returning to the USB; if in doubt, consult the Arduino diagram and the explanation. When I turn on a power supply at 9 volts, everything functions normally even when I connect a USB. The power supply of a motor driver must also travel to the Zero, but not through an Arduino, but rather directly. Frequently, they are also neatly separated on the driver, so be careful when using the zeros link together. You must therefore prevent the zero from always coming from every power source.

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten